על רקע הקיפאון במגעים בין ישראל לחמאס וההתחממות בגזרה הצפונית, נציגי משפחות החטופים שלחו ביום שישי מכתב לחברי הקבינטֿ, ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו דרשו לקיים פגישה עם מקבלי ההחלטות. נכון לשעה זו, ארבעה ימים לאחר שליחת המכתב, המשפחות לא קיבלו תשובה - שלילית או חיובית.
4 צפייה בגלריה
מחאה למען שחרור חטופים תל אביב
מחאה למען שחרור חטופים תל אביב
(צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
"בהמשך לפניות חוזרות ונשנות שנותרו ללא מענה, ולאחר 350 יום של שבי מייסר ורצח חטופים, אנחנו פונים אליך באופן דחוף ובהול", כתבו נציגים מטעם מטה משפחות החטופים במכתבם. "בימים האחרונים, המשפחות מקבלות הרבה מידע סותר ומבלבל באשר להצעות ולעסקאות הנמצאות על הפרק בדרך להשבת יקירינו מעזה. בה בעת, חטופים ששרדו חודשים ארוכים בשבי נרצחים בדם קר, המתווכות סבורות כי אין סבירות לחתימה על עסקה ב-120 הימים הקרובים והדרג המדיני הורה לצה״ל למקד מאמצים בזירה הצפונית.
"הזעם, התסכול והכאב גואים בקרב משפחות החטופים והנרצחים. מתוקף מעמדנו כגוף מצומצם המונה שישה חברות וחברים שנבחרו בידי נציגי משפחות כל החטופים בעזה, אנו רואים זאת כחובתנו עבור יקירינו ועבור דמותה של המדינה לשמוע מכם, משרתי הציבור, באופן ישיר - האם ויתרתם על החטופים, ואם לא - מה בכוונתכם לעשות עכשיו על מנת לעמוד במחויבותכם הבסיסית לעם ישראל, ול-101 חיים וחללים שהותרתם מאחור במשך שנה של כישלון מהדהד. לנוכח כל זאת, אנו מצפים מכבודו לשלב את נציגות משפחות החטופים בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שתיערך ב-72 השעות הקרובות. אנו מפנים את כל לוח הזמנים בטווח המיידי בכוונה להצטרף לישיבה בכל עת ושעה שייקבעו בידיך".
4 צפייה בגלריה
נציגי אסיפת משפחות החטופים של מטה החטופים מכתב אל חברי הקבינט ובראשם ראש הממשלה בדרישה אחת בלבד - פגישה עם מקבלי ההחלטות
נציגי אסיפת משפחות החטופים של מטה החטופים מכתב אל חברי הקבינט ובראשם ראש הממשלה בדרישה אחת בלבד - פגישה עם מקבלי ההחלטות
המכתב ששלחו משפחות החטופים לנתניהו ולקבינט
המשפחות טרם קיבלו כאמור תשובה לבקשתן, ומלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ראש הממשלה נתניהו ממשיך להיות מחויב להחזרת כל החטופים, וכבר השיב בחיוב למתווה ביידן ול'הצעת הגישור הסופית' של ארצות הברית, בעוד חמאס סירב לשתי ההצעות. סינוואר ממשיך להיות המכשול היחיד לעסקה, כפי שמצהירים בכירים בממשל האמריקני. גם בני גנץ נאלץ להודות בכך לפני ימים אחדים. כדי לקרב את הסיכויים לעסקה, יש להמשיך להפעיל לחץ צבאי ומדיני על ארגון הטרור חמאס".
מתחילת המלחמה, כבר קרוב לשנה, לא התקיימה פגישה בין נציגי המשפחות הנבחרים לבין שרי הקבינט. "מן הראוי שאחרי שנה שלא דיברו איתנו, כשאנחנו לא יודעים לאן פנינו מועדות או מהי האסטרטגיה - שנדרוש תשובות", אמרה ל-ynet לישי מירן, אשתו של החטוף עמרי מירן וחברת האסיפה. "מאכזב שאנחנו בכלל צריכים לדרוש את זה, לבקש את זה, והדבר השני המאכזב הוא שלא קיבלנו אפילו תגובה".
לדבריה, "אנחנו בפתיחת מערכה בצפון, והחטופים ואנחנו יורדים מסדר היום. עוד שבוע ראש השנה, כבר יש אזכרות 12 חודשים לנרצחים, ואנחנו לא מבינים מה קורה. אף אחד לא מדבר איתנו, לאן אנחנו הולכים מפה? אני רוצה שיסתכלו לנו בעיניים ויגידו לנו מתי אנחנו נראה את האהובים שלנו? מתי הנרצחים יובאו לקבורה?".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
התעלם ממכתב משפחות החטופים, אבל "ממשיך להיות מחויב להחזרתם". נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
לישי בחרה לא להתייחס לדברים שנאמרים לא פעם על-ידי גורמים פוליטיים בנושאי החטופים, שנוגעים לפרטי המשא ומתן או למצבם של החטופים שעדיין בשבי, אך ציינה כי אמירות אלה מטלטלות את עולמן כל פעם מחדש. "מו"מ צריך לקרות בדלתיים סגורות, אבל האמירות האלה שנזרקות מסביב, לפעמים לא ברור עבור מי הן נאמרות", אמרה. ״אנחנו כבר שנה ב-7 באוקטובר, זה לא סלוגן - זאת המציאות שלנו. לכל אחד מאיתנו יש תפקיד, והתפקיד של הקבינט וראש הממשלה זה לדאוג לאזרחים ולתת לנו תשובות. אנחנו כבר בלי אוויר, ואנחנו נמשיך לדרוש בכל פלטפורמה שהיא שייפגשו איתנו ויסתכלו לנו בעיניים".
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס הערב בהצהרתו למאמצים להשבת החטופים. "בעזה עדיין נלחמות שתי אוגדות שממשיכות לפרק את חמאס מסביב לשעון", אמר. "השבת החטופים היא יעד מרכזי ומערכת הביטחון מחויבת למימוש היעד. הצבנו מטרות חשובות מאוד בתחילת המלחמה שנוגעות לכלל הזירות, ונמשיך לפעול עד להשגתן".
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס גם הוא הערב לסוגיית החטופים, ובנאום שנשא בכינוס השנתי של העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק אמר כי "הגיעה השעה להחזיר את החטופים ולהגיע להסכם על הפסקת אש שישים סוף למלחמה". לדבריו, החטופים "עוברים גיהינום" בעזה, וכך גם אזרחים עזתים חפים מפשע. ביידן אמר בנאומו בעצרת האו"ם כי אסור שהעולם ישכח את זוועות 7 באוקטובר ואת הטבח של חמאס.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן בעצרת האו"ם. "החטופים עוברים גיהינום"
(צילום: TIMOTHY A. CLARY / AFP)
הבוקר פורסמה ב"ניו יורק טיימס" כתבה על הניסיון של ממשל ביידן, נגד השעון, להביא לעסקה לשחרור חטופים ולהפסקת אש בעזה - שעשויה להביא גם להפסקת אש בגבול הצפון. לפי ה"טיימס", יועציו של ביידן אמרו שהנשיא מתחיל להודות בכך שהזמן שלו אוזל. ארבעה חודשים לפני שהוא מסיים את תפקידו, הסיכויים להפסקת אש ולעסקה עם חמאס נראים קלושים יותר ויותר, בעוד שהסיכוי למלחמה רחבה מעולם לא נראה גדול יותר.
בפומבי, אנשי הממשל לא מראים שוויתרו וגם מתעקשים על כך. התקווה שנותרה לביידן, כך נכתב, היא שמי שיירש אותו בתפקיד יביא הסכם גדול שיכלול נורמליזציה בין סעודיה לישראל, והסכמה ישראלית לשתי מדינות. שלא בפומבי, חלק מאנשי המועצה לביטחון לאומי של ביידן מתקשים להסתיר את כעסם על ראש הממשלה נתניהו. לפי ה"טיימס", בין ביידן לנתניהו התנהלו גם שיחות צעקות, ולמזכיר המדינה אנתוני בלינקן ניתנו הבטחות מנתניהו - שסתר אותן שעות לאחר מכן. לפי הדיווח, בממשל אף תוהים אם נתניהו ממשיך להוסיף תנאים להפסקת האש כדי לשמר את הקואליציה שלו, או להישאר בשלטון בגלל משפטו הפלילי.