דובר צה"ל התיר לפרסום כי ארבעה חיילים נהרגו ושבעה נוספים נפצעו באורח קשה מפגיעת כטב"ם חיזבאללה אמש (ראשון) - בחדר אוכל בבסיס האימונים של חטיבת גולני סמוך לבנימינה. 51 חיילים נוספים נפצעו באירוע, בהם תשעה באורח בינוני והיתר קל. "כלל הפצועים פונו לבתי החולים והודעה נמסרה למשפחותיהם. האירוע מתוחקר", מסר דובר צה"ל.
דובר צה"ל תא"ל הגרי בזירת הפגיעה
(צילום: דובר צה"ל)

4 צפייה בגלריה
זירת פגיעת הכטב"ם בחדר האוכל בבא"ח גולני
זירת פגיעת הכטב"ם בחדר האוכל בבא"ח גולני
4 חיילים נהרגו, 58 נפצעו. זירת פגיעת הכטב"ם בחדר האוכל
4 צפייה בגלריה
זירת פגיעת הכטב"ם בחדר האוכל בבא"ח גולני
זירת פגיעת הכטב"ם בחדר האוכל בבא"ח גולני
זירת פגיעת הכטב"ם בחדר האוכל בבא"ח גולני
מהתחקיר הראשוני שנערך בצה"ל עולה כי הכטב"ם התפוצץ בחדר האוכל בבסיס הצבאי, בשעה שטירונים מגולני אכלו ארוחת ערב במקום. שלושה חיילים נהרגו מהפגיעה במקום, והחייל הרביעי פונה באורח אנוש אך מותו נקבע בהמשך. למקום הוקפצו מסוקי חיל האוויר לטובת פינוי הנפגעים, ובמהלך שעות הערב הגיעו קב"נים רבים לסייע נפשית לחיילים שהיו עדים לפגיעה. בצה"ל הדגישו כי בבסיס יש מיגוניות שמפוזרות בין מבני הקבע, וציינו כי מדובר בבסיס חדש יחסית עם תשתיות מודרניות.
בצה"ל אמרו כי מהתחקיר עולה כי הכטב"ם היה במעקב - עד שנעלם מהמכ"מים. לפי התחקיר, שני הכטב"מים ששיגר חיזבאללה - ככל הנראה מהדגם "ציאד 107" - חדרו מלבנון דרך הים. מעט לאחר השעה 23:00 נשמעו אזעקות בחיפה בעקבות מטח מלבנון, חיל האוויר אמר כי חמש רקטות יורטו.
הכטב"מים ששוגרו אמש, מעט לפני השעה 19:00, זוהו על ידי מערכות הגילוי של צה"ל ואחד מהם יורט מול חופי נהריה. השני היה תחת מעקב ומרדף אווירי של מטוסי ומסוקי קרב - אבל נותק עימו הקשר בשלב מסוים. בחלוף דקות ארוכות הוא התפוצץ בבא"ח גולני. בחיל האוויר מתחקרים מדוע הוא לא התגלה מחדש, ומדוע לא נשמעה אזעקה.
4 צפייה בגלריה
זירת אירוע נפילת הכטב"ם סמוך למועצה אזורית מנשה
זירת אירוע נפילת הכטב"ם סמוך למועצה אזורית מנשה
זירת פגיעת הכטב"ם
(צילום: גיל נחושתן)
4 צפייה בגלריה
כטב"ם ציאד 107 שגרם לעשרות נפגעים
כטב"ם ציאד 107 שגרם לעשרות נפגעים
זהו "ציאד 107", כפי שהציג דובר צה"ל בהצהרה בחודש שעבר
ל"ציאד 107" טווח טיסה של כ-100 ק"מ, ומוטת כנף של 1.5 עד 2 מטר. כטב"מים מהסוג הזה חדרו לשטח האווירי של ישראל עשרות פעמים לאורך המלחמה וגרמו לנזקים באתרים ובמבנים. דגם כטב"ם זה פגע בבניין בנהריה בחודש שעבר ובעוד עשרות אתרים נוספים. בין מטרות הטרור שהותקפו בתחילת מבצע "חיצי הצפון" היו גם מאגרים של אותם כטב"מים, שבהודעת דובר צה"ל אז תוארו כ"כטב"מים חמושים".
חייל שהיה עד ראייה לפיצוץ סיפר: "היה בום מטורף. דלת הברזל התעקמה, לא הבנו מה קרה ופתאום משהו חדר את התקרה. לא שמענו כלום, רק את הפיצוץ האדיר. לא הייתה שום אזעקה. רצנו לכוון המיגונית ואז ראיתי שצריכים חוסם עורקים. המון חיילים היו מלאים בדם. עזרנו להם להגיע למיגונית והמתנו שם".
ברשת "סקיי ניוז" בערבית נטען כי הכטב"ם "שוגר תחת כסות של מטח רקטות לגליל". בערוץ הסעודי "אל-חדת'" טענו מפי מקורות אנונימיים כי הכטב"ם "שיגר טיל" לפני שהתפוצץ. אם הטענה הזו נכונה, זו לא הפעם הראשונה שהיא מושמעת: כבר במאי טען חיזבאללה כי תקף לראשונה, באזור מטולה, עם כטב"ם שהיה מצויד ב"טילי S5" - שאחד מהם שוגר לפני שהכטב"ם "התאבד" על המטרה שלו. כלי תקשורת בלבנון טענו כי במתקפה היה לכאורה ניסיון לפגוע ברמטכ"ל הרצי הלוי, אך הוא לא שהה באזור.
התקרית הקשה מגיעה על רקע פגיעות נוספות שנרשמו במטחים הבלתי-פוסקים של חיזבאללה לעבר יישובי ישראל - ורק ביום רביעי האחרון נרצחו דביר שרביט (43) ורויטל יהוד (45) מפגיעת רקטה בקריית שמונה. במקביל נמשכים הקרבות בפעולה הקרקעית המצומצמת של צה"ל בדרום לבנון, והבוקר נפגעו 32 לוחמי צה"ל בקרבות מול חיזבאללה - שניים מהם באורח קשה בתקרית ירי נ"ט.
בישראל מתקשים עדיין, יותר משנה אחרי פרוץ המלחמה, להתמודד עם איום הכטב"מים של חיזבאללה - ובעבר כבר דווח לא אחת על יכולתם לחמוק ממערכות ההגנה, בין היתר באמצעות טיסה בגובה נמוך. דוגמה לכך הגיעה רק בערב יום כיפור, עם הפגיעה הישירה של כטב"ם ששוגר מלבנון בדיור מוגן בהרצליה. בפגיעה שם לא היו נפגעים, בזכות הישמעות הדיירים ואנשי הצוות להנחיות פיקוד העורף.