המיליארדר והיזם אילון מאסק פתח השבוע במבצע יוצא דופן שבמסגרתו הוא מחלק מדי יום מיליון דולר לאחד המצביעים במדינות המפתח שיכריעו את הבחירות לנשיאות ארצות הברית, במסגרת ניסיונו לעודד את הבוחרים להצביע לדונלד טראמפ ולהחזיר את המועמד הרפובליקני לבית הלבן. בארה"ב קוראים לבדוק את חוקיות המהלך, ולנקוט צעדים נגד מאסק אם יימצא שיש בכך צורך.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב אילון מאסק קמפיין של דונלד טראמפ מיליון דולר ל קריסטין פישל
ארה"ב אילון מאסק קמפיין של דונלד טראמפ מיליון דולר ל קריסטין פישל
הצ'ק הראשון חולק ב-19 באוקטובר. מאסק וקריסטין פישל שזכתה במיליון
(צילום: Michael Swensen / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
3 צפייה בגלריה
ארה"ב אילון מאסק קמפיין של דונלד טראמפ
ארה"ב אילון מאסק קמפיין של דונלד טראמפ
מנכ"ל טסלה בעצרת בפנסילבניה. מבחינתו זה עידוד תמים של מימוש הזכות הדמוקרטית
(צילום: REUTERS/Rachel Wisniewski)
מאסק, האיש העשיר בעולם, הכריז על המבצע שלו ביום שבת בפנסילבניה, אחת משבע המדינות ה"מתנדנדות", כלומר היחידות שבהן מתנהל קרב צמוד באמת בין טראמפ ליריבתו קמלה האריס ושלכן יכריעו את הבחירות. במסגרת המבצע הוא קורא לבוחרים רשומים, כלומר כאלה שהבטיחו את זכותם להצביע, לחתום על עצומה שבה הם מביעים תמיכה ב"חופש הביטוי והזכות לשאת נשק". הוא הבטיח כי בכל יום מעתה ועד 5 בנובמבר, יום הבחירות, יעניק צ'ק בסך מיליון דולר למצביע אחד שימלא את המשימה הזו. המבצע של מאסק כולל גם פרסים נמוכים יותר, בסך 47 דולר ו-100 דולר למי שיגייסו חותמים על העצומה. הפרס הראשון בסך מיליון דולר כבר חולק ב-19 באוקטובר בפנסילבניה.
מאסק, המנכ"ל של טסלה, ו-SpaceX והבעלים של רשת X (לשעבר טוויטר), מרבה להביע בשנים האחרונות עמדות המזוהות עם המפלגה הרפובליקנית, ורבות מהן הוא מפנה נגד מחנה השמאל הפרוגרסיבי, המכונה בפי מתנגדיו השמרנים "מחנה ה-woke". אחרי ניסיון ההתנקשות בטראמפ בחודש יולי הצהיר פומבית כי הוא תומך בטראמפ לנשיאות, ובשבועות האחרונים הוא התגייס לקמפיין שלו והחל להופיע בעצרות ובאירועי בחירות. הוא יודע היטב כי הצהרה בעד הזכות לשאת נשק, כמו זו שעליה הוא מבקש ממשתתפי המבצע לחתום, תואמת בעיקר את אמונותיהם של מצביעים רפובליקנים, והרבה פחות את של הדמוקרטים.

ההודעה של מאסק כי יעניק מדי יום מיליון דולר לאחד הבוחרים שיחתמו על ההצהרה לא זכתה בינתיים לתגובה מצד קמפיין האריס, אבל מושל פנסילבניה, ג'וש שפירו, כבר הגיב ואמר ל-NBC: "אני חושב שזה משהו שרשויות אכיפת החוק צריכות לבדוק". דניאל לאנג, מרצה בבית הספר למשפטים ג'ורג'טאון שמתמחה בחוקי בחירות, אמרה לסוכנות AFP כי מתן כסף לאדם בתנאי שהוא נרשם להצביע בבחירות היא מעשה בלתי חוקי, וכי משרד המשפטים עשוי להיות יכול להתערב בה בהיבט האזרחי או הפלילי. לדבריה זו הפרה של חוק פדרלי.
ריק הייסן, מרצה בבית הספר למשפטים באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס מסכים איתה. לדבריו יש חוק ספציפי האוסר לשלם, להציע תשלום או לקבל תשלום בתמורה להירשמות להצבעה, והעונש על כך הוא קנס של עד 10,000 דולר או עד חמש שנות מאסר.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב אילון מאסק קמפיין של דונלד טראמפ מיליון דולר ל קריסטין פישל
ארה"ב אילון מאסק קמפיין של דונלד טראמפ מיליון דולר ל קריסטין פישל
מה הסיכוי לקנס או ל-5 שנות מאסר? מאסק משחק עם החוק
(צילום: Michael Swensen / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
עם זאת, יש הסבורים אחרת. בראד סמית, היו"ר לשעבר של ועדת הבחירות הפדרלית, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי במבצע שלו פועל מאסק "בתחום האפור". מכיוון שמאסק אינו משלם לאנשים באופן ישיר על כך שנרשמו להצבעה, אלא על רק על כך שיחתמו על עצומה (כשברקע כמובן התנאי שיהיו רשומים לבחירות), לדעת סמית הוא אינו חשוף לסכנה ממשית.
מאסק מצדו מגן על הצעד בטענה שמדובר בלא יותר מאשר מאמץ לעודד בוחרים לצאת ולהצביע. "אנחנו רוצים לוודא שכולם במדינות המתנדנדות ישמעו על זה, ואני חושד שזה יבטיח שהם ישמעו", מסר.
מאסק כבר תרם בשבועות האחרונים 75 מיליון דולר לקמפיין של טראמפ. בעצרת בסוף השבוע בפנסילבניה שבו הכריז על מבצע מיליון הדולרים הפציר בקהל: "פשוט צאו ודברו עם החברים, בני המשפחה והמכרים שלכם ועם אנשים שאתם פוגשים ברחוב – שכנעו אותם להצביע".