3 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב בהר הבית
כוחות מג"ב בהר הבית
כוחות מג"ב בהר הבית
(צילום: AFP)
מאות רבות של יהודים צפויים לעלות להר הבית מחר בבוקר, אבל עמדת המשטרה היא שכפי שהיה בשנים הקודמות - גם השנה אין לאפשר עליית יהודים להר הבית בעשרת ימי הרמדאן האחרונים. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מנגד, סבור שמניעת כניסת יהודים להר היא "טעות חמורה".
בדיון בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון עם שר הביטחון יואב גלנט הציג המפכ"ל קובי שבתאי את העמדה לפיה החל מיום שלישי - אז מתחילים עשרת ימי הרמדאן האחרונים - אין לאפשר עליית יהודים להר הבית מחשש לעימותים ולחיכוך מול המתפללים המוסלמים.
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
אמר בדיון שהגבלת כניסת יהודים להר הבית זו טעות חמורה. בן גביר
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
תפילות יום השישי השלישי של הרמדאן בהר הבית
תפילות יום השישי השלישי של הרמדאן בהר הבית
התפילות באל-אקצא, אתמול
(צילום: AP)
השר בן גביר כאמור מתנגד לסגירת הר הבית ליהודים. "סגירה תסכן את מתפללי הכותל ביום השביעי של פסח ותהווה כניעה לטרור", אמר בן גביר. "אני מעריך מאוד את הגורמים הממליצים, אבל לטעמי עמדתם בעניין סגירת הר הבית בשביעי של פסח תסכן את מתפללי הכותל המערבי, מעבר להיותה פרס לאיומים בטרור. בשביעי של פסח מגיעים המונים לרחבת הכותל ויציאת המשטרה מהר הבית מסוכנת מאוד".
בן גביר הוסיף: "לעמדה זו היה שותף בכיר ביטחוני מאוד, הסבור גם הוא כי זו טעות לסגור ההר בשביעי של פסח, וחושף את מתפללי הכותל לסכנה. גם גורמים בפיקוד המשטרה סבורים שאין צורך לסגור את ההר ובוודאי לא לעשרה ימים. סגירת ההר בעשרת הימים הללו היא החלטה חדשה של ממשלת בנט ולא נוהג או סטטוס קוו". עם זאת, גם ברוב השנים שבהן נתניהו היה ראש הממשלה הר הבית היה סגור ליהודים באותם ימים.
העימותים בהר הבית, יום רביעי

ביומיים הקרובים בחול המועד פסח תתאפשר התפילה והעלייה להר. המדיניות לגבי עשרת ימי הרמדאן האחרונים נקבעת לפי הערכת מצב ואינה קבועה, אך בשנים האחרונות לא התאפשרה עליית יהודים להר בימים אלו. ההערכות הן שהשר בן גביר ינסה לפעול לשינוי מדיניות זו, על אף עמדת המשטרה שנמצאת תחת תחום אחריותו. בדיון אמר עוד המפכ"ל שבתאי כי המקרה אתמול בערב בטיילת בתל אביב מוגדר כפיגוע על פי תחקיר משטרת תל אביב.
בהר הבית היה שקט יחסית ביומיים האחרונים. תפילות יום השישי השלישי של חודש הרמדאן בהר הבית הסתיימו אתמול בשקט יחסי, אבל העיניים נשואות לירושלים הערב ומחר בבוקר, אז צפויה כאמור עלייה גדולה יחסית של יהודים להר. בימי שישי ושבת יהודים לא עולים להר הבית, וביומיים שלפני כן אירעו עימותים קשים בין צעירים שהתבצרו עם אבנים וזיקוקים, לבין כוחות המשטרה שפינו אותם ועצרו מאות מהם. כעת השאלה הגדולה אם עימותים אלה יחזרו על עצמם.
תיעוד העימותים בהר הבית והעצורים, בלילה שבין רביעי לחמישי
(צילום: דוברות המשטרה, ארנון סגל)

הסרטון שהוביל לסערה: מכים עצורים ברובים ואלות

בשנה שעברה עלו מאות רבות של יהודים להר בכל אחד מימי חול המועד, וזה הצפי גם לשלושת הימים הקרובים. כ-2,300 שוטרים ולוחמי מג"ב הוצבו באזור כדי להגיב בעוצמה ובמהירות לכל התרחשות. החשש במשטרה הוא שאירוע נפיץ יכול להתפתח תוך רגעים ספורים.
בלילה שבין רביעי לחמישי, במקביל להמשך שיגורי הרקטות מעזה, תועדו כוחות הביטחון נכנסים לאזור מסגד אל-אקצא, שם התבצרו צעירים. הפלסטינים טענו כי אלפים היו בתוך המסגד בעת כניסת הכוחות, שלטענתם השתמשו בין היתר בכדורי גומי ורימוני הלם. במשטרה אמרו כי הצעירים שהתבצרו הכניסו לתוך המסגד זיקוקים ואבנים.
לילה קודם לכן, יותר מ-350 מתבצרים הוצאו במהלך הלילה מהר הבית, בהם רעולי פנים, מיידי אבנים וזיקוקים. הם נעצרו, ורובם שוחררו מאז. סרטון שבו נראים שוטרים מכים עצורים באלות ובקתי רובים הוביל לסערה, והפלסטינים אמרו כי אותו תיעוד הוא שהוביל למטח הרקטות באותו לילה מהרצועה.