רב-סמל במילואים סדריק גרין (23) מתל אביב, שנהרג באסון קריסת המבנים במרכז רצועת עזה, נלחם להתגייס לצה"ל כשהיה נער. סדריק, בן לאם שעלתה לארץ מהפיליפינים וגידלה אותו לבד - לאחר שאביו הוחזר לפיליפינים כשהיה בן שנתיים - נאלץ לעזור לאימו, עזב את הלימודים וגם הידרדר לפשע. למרות זאת, הוא התגייס לחטיבת גבעתי, שימש מפקד - ואף נבחר למצטיין אלוף פיקוד הדרום בשנת 2021.
2 צפייה בגלריה
רס״ל (מיל׳) סדריק גרין
רס״ל (מיל׳) סדריק גרין
רס"ל במיל' סדריק גרין
(צילום: דובר צה"ל)
( צילום: טל אזולאי)

לאחר השחרור שימש סדריק כמאבטח בביתו של נפתלי בנט בעת שזה היה ראש הממשלה. "הוא היה גם לוחם עז נפש, שלמשל בארוע דקירה בחברון הוא זה שירה במחבל בצורה מדויקת כך שילדים שהיו בסביבה לא ייפגעו", ספד לו בנט. הוא סיפר כי דניאלה אשתו ביקשה ממנו לצאת הביתה לחופשה קצרה מעזה, וסדריק ענה לה: 'קודם אני רוצה שהמבוגרים יותר ייצאו לראות את ילדיהם, זה יותר חשוב, ורק אז אני אצא'. הוא היה נשמה גדולה ולוחם אמיץ".
אמילדה, אימו של סדריק, כתבה בפייסבוק היום: "איך אני יכולה להתמודד עם הכול עכשיו, כשאתה כבר לא פה? אתגעגע אליך כל כך. אני אוהבת אותך ילד שלי. לא אשכח אותך".
"היא הייתה עובדת כמנקה, יוצאת מוקדם בבוקר וחוזרת מאוחר בערב, ולא הייתי פוגש אותה. רוב הזמן הייתי לבד", סיפר סדריק לאתר צה"ל ב-2021 על אימו. כשהתבגר, הוא הפסיק להגיע לבית הספר. "העדפתי ללכת לעבוד בגלידריה, במשלוחים, כדי לנסות לעזור בבית", הוא סיפר.
אחר כך החל להיות מעורב בפשע - ונפתחו לו תיקים במשטרה. "לא היה אכפת לי מה יקרה מחר או מוחרתיים, רק מה אני עושה היום. לא חשבתי בכלל על הצבא", הוא אמר. אבל בערב אחד, כששוטרים באו לעצור אותו בגין אלימות, אימו פתחה את הדלת. "ביקשתי שהיא לא תראה איך אוזקים אותי. היא התחילה לבכות", הוא שחזר בריאיון, "פתאום ראיתי כמה אני מקשה עליה, גם ככה היא פה לבד. אמרתי 'אני רוצה לשנות את עצמי, ולגרום לה להתגאות בי'".
2 צפייה בגלריה
רס״ל (מיל׳) סדריק גרין
רס״ל (מיל׳) סדריק גרין
סדריק, אחרי קורס המ"כים. "התחננתי שיגייסו אותי"
(צילום: דובר צה"ל)
בצו הראשון החליט לשנות את דרכו. ביום הגיוס, אחרי ששכנע את אימו לחתום על טופס בן יחיד לשירות קרבי בחטיבת גבעתי, בצה"ל סירבו לגייסו בגלל תיק פתוח. הוא התבקש לחזור בעוד ארבעה חודשים - אבל התעקש, דיבר עם קצינים בבקו"ם ולחץ. "החלטתי לא לוותר ושזה יהיה יום הגיוס שלי. התחננתי שיגייסו אותי עד שהגיע קצין שהקשיב לסיפור שלי ואמר 'תעלה לאוטובוס'", סיפר סדריק. "הוא אמר שהוא נתן לי הזדמנות - ולפני כל טעות שאזכור את זה. התחייבתי והתכוונתי לזה".
גם בגיוס הוא התקשה מעט מול המשמעת הצבאית. "אני מיד רוצה להתווכח ולהגיד 'לא בא לי', אבל עשיתי סוויץ' במוח. בצבא הייתה תרבות מאוד 'ישראלית' שלא הייתי רגיל אליה, כי אני מגיע מתרבות שונה", הוא סיפר.
בסופו של דבר סיים את המסלול בגבעתי, קיבל את הכומתה הסגולה, יצא לקורס מ"כים ופיקד בפלוגה המבצעית. בהמשך גם יצא לקורס סמלים בכירים. אחרי שנבחר למצטיין אלוף פיקוד הדרום, ביקש סדריק לשלוח מסר: "הרבה חיילים אומרים שקשה ואי-אפשר, אבל אני אומר שתמיד אפשר. אין קיצורי דרך. תמיד יש תשובה למה שאנחנו רוצים לעשות - גם אם זה הכי מסובך". לאתר צה"ל סיפר שלאחר השחרור הוא רוצה להשתלב בשירותי הביטחון. "זה מה שאני רוצה לעשות כל החיים. זה הרגיש שאנשים יכולים לישון בשקט בזכותנו", הוא תיאר.