מפקד אוגדת איו"ש, תת-אלוף אבי בלוט, הגדיר למפקדים שפועלים במחנה הפליטים ג'נין כי מטרת המבצע שהחל הלילה (בין ראשון לשני) היא לייצר מציאות מבצעית שונה ובטוחה יותר בשומרון. העיר הצפונית בגדה התבססה בשנה האחרונה כמעוז הטרור העיקרי בשטחים, כשלפי נתוני צה"ל לא פחות מ-50 פיגועי ירי בוצעו על-ידי מחבלים שיצאו ממרחב ג'נין רק השנה - מתוך יותר מ-200 פיגועים בסך הכול בשנה וחצי האחרונות.
4 צפייה בגלריה
חמושים פלסטינים יורים על כוחות צה"ל בג'נין
חמושים פלסטינים יורים על כוחות צה"ל בג'נין
חמושים פלסטינים יורים לעבר כוח צה"ל בג'נין
(צילום: ALAA BADARNEH/EPA)
מאז ספטמבר אשתקד, 19 מחבלים שביצעו פיגועים בחרו לברוח למחנה הפליטים שנפרס על שלוחה הנושקת לג'נין. כוחות צה"ל, מנגד, הרסו בשנה החולפת עשרה בתי מחבלים במרחב ג'נין, לאחר שאלו הרגו אזרחים או חיילים. למעלה מאלף כלי נשק תקינים, לפי הערכות שונות במערכת הביטחון, יש רק בתוך מחנה הפליטים ג'נין, שהפך לבונקר שתפח והצטבר בשנים האחרונות בהיעדר משילות מצד מנגנוני הביטחון הפלסטיניים.
בנוסף לכל אלה, בשנה האחרונה פותחו במעבדות מחנה הפליטים גם עשרות רבות של מטעני חבלה איכותיים יחסית, אמנם בייצור עצמי - אך כאלו שגרמו גם לרכב הפנתר הצה"לי הגדול והחדש נזק רב לפני כשבועיים, אז הוא נתקע ביציאה מהעיר והלוחמים שהיו בתוכו נפצעו. רבים ממטענים אלו, שמחוברים למיכלי גז, אותרו בדירות ממולכדות שהמתינו ללא הצלחה לכוחות צה"ל שפשטו לפנות בוקר על העיר, כחלק ממכת הפתיחה של המבצע.
4 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בג'נין
כוחות צה"ל בג'נין
כוחות צה"ל לא מהססים לפעול בלב מחנה הפליטים
(צילום: דובר צה"ל)
הנזקים בג'נין

מחנה הפליטים ג'נין גם הפך למבצר של ממש ככל שהתגברו הפעולות של צה"ל בעיר. כיום פועלת בו מערכת אזעקה שמתריעה בפני החמושים על הגעת כוחות צה"ל ברגע שהם מזוהים מרחוק, לצד רשתות הסוואה מתוחות בין הסמטאות שמקשות על המזל"טים של הצבא ובריקדות מאולתרות בכניסות למחנה הפליטים. לכל אלה ניתן להוסיף נחישות ותעוזה שהחלו להדביק גם מקומות אחרים בשומרון, שהתלהטו בשנה האחרונה, כמו הקסבה של שכם ומחנה הפליטים נור א-שמס ליד טול כרם.
למרות זאת, כוחות צה"ל לא מהססים שוב לפעול באור יום בלב מחנה הפליטים הצפוף, שבסך הכל נפרס על פחות מחצי קילומטר מרובע. מתגוררים בו כ-19 אלף איש, רובם בגילי 44-15. נזכיר כי מאז ההתנתקות מצפון השומרון ב-2005, העיר ג'נין ומחנה הפליטים שלה הפכו לאזור מבודד יחסית שבו כמעט ואין תנועה של ישראלים.
4 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
עשן מיתמר בג'נין, היום
(צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
4 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
(צילום: רויטרס / Mohamad Torokman)
ארגון הטרור החזק בג'נין הוא הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, עוד מימי האינתיפאדה השנייה. כרבע מאוכלוסיית העיר ומחנה הפליטים מזוהה עימו. ראשי הארגון ברצועת עזה פועלים כל העת לספק לחוליות הג'יהאד בג'נין כסף, הדרכה ואמצעי לחימה, כשבמקביל חמאס פועל גם הוא כדי לחזק את תשתיותיו בעיר. לפי צה"ל, כ-20% מהתושבים בג'נין מגדירים עצמם כמזוהים עם ארגון הטרור השולט ברצועה.
יחד עם זאת, במחנה הפליטים עצמו קמו קבוצות חמושות, שחלקן הארי כלל לא מזוהה ארגונית עם החמאס והג'יהאד: אלו התארגנו תחת שמות שונים, כמו "חטיבת ג'נין", וצברו לעצמם ביטחון גבוה ותהילה מהרחוב הפלסטיני בשומרון בזכות סרטונים בטיקטוק. בתיעודים שהם מפיצים ברשת החברתית הסינית, נראים הפעילים יורים מרחוק על יישובים בגלבוע או על לוחמים, ומשגרים רקטות מאולתרות.
כדי להחליש ולהרתיע את החמושים הללו, שהגיעו לשליטה מלאה במחנה הפליטים, צה"ל יצא לפנות בוקר למבצע הגדול ביותר בג'נין מאז חומת מגן. התקווה היא שאחריו אכן תשתנה המציאות המבצעית בשומרון, בצל תלונות התושבים על אובדן המשילות והביטחון.