תורים ארוכים במוקדי בדיקות הקורונה
(צילום: ניצן דרור, נוויל האריס)

אחרי שבימי החג נרשמו עומסים כבדים במתחמי בדיקות הקורונה בעשרות מוקדים - ובחיפה אף הביא הדבר לחסימה של שכונה שלמה - גם היום (חמישי) הורגשו עומסים בנקודות הבידוק. בשוהם הוחלט לסגור באופן מיידי את מתחם הבדיקות בשל העומס הקיצוני, והוחלט לשלוח את הנבדקים לביתם.
בכיר במשרד הבריאות מתח ביקורת חריפה על התנהלות הגורמים האחראיים: "לא סביר ששנה וחצי לתוך האירוע עדיין מתגלים קשיים תפעוליים בתחנות הבדיקה ברחבי הארץ. תורים בלתי-סבירים גורמים לציבור לנטוש ולוותר על בדיקות חיוניות לצורך ההתמודדות עם תחלואת הקורונה".
לדברי הגורם הבכיר, "במיוחד לנוכח החגים ופתיחת שנת הלימודים, מצופה היה לראות זינוק בביקוש לבדיקות עקב יציאה לבידודים של תלמידים, וכן בגלל מי שרוצה לעשות את הבדיקות לפני ארוחות החג; לכן צריך היה להנחות מראש על הרחבה משמעותית של תשתית הבדיקות. הזרקור צריך להיות מופנה ל'מגן ישראל' ופרויקטור הקורונה, שהיה צריך לדאוג לפריסה מיטבית במהלך ימי החג ולצפות זינוק שיא ולייצר תשתית בדיקות רחבה מעבר למה שהיה עד עכשיו".
3 צפייה בגלריה
עומס בעמדות בידוק קורונה באיצטדיון פתח תקווה
עומס בעמדות בידוק קורונה באיצטדיון פתח תקווה
תורים לעמדות הדיגום בפתח תקווה
(צילום: מוטי קמחי )
בתוך כך, שוחחה הבוקר ראש העיר חיפה עינת קליש-רותם עם מפקד נפת חיפה בפיקוד העורף ודרשה ממנו למצוא באופן מיידי פתרונות לעומסים במתחם בדיקות הקורונה בחניון סמי עופר, ולא - המתחם ייסגר מחר. כמו כן, יצוין כי נציגי עיריית חיפה פנו כבר אתמול לפיקוד העורף וביקשו מהם להוסיף עמדות בדיקה כדי לצמצם את העומסים בשכונת נאות פרס - שתושביה התעוררו גם הבוקר לפקקים - המהווים מטרד של ממש. בפיקוד העורף הסבירו כי הייתה תקלה ארצית וכי הם לא צפו ביקוש כה גדול לבדיקות - אך הבטיחו שהבעיה תטופל עוד היום. הבוקר שוב התעוררו תושבי נאות פרס לבוקר של פקקים ועומס בצירי התנועה. לפיכך, דרשה ראש העיר ממפקדי פיקוד העורף שיתגברו עמדות ויוסיפו מוקדי בדיקה - אחרת העירייה לא תאפשר מחר את פתיחת המתחם בשכונה.
נזכיר כי שר הבריאות ניצן הורוביץ כתב אתמול בטוויטר: "הנחיתי לתגבר את העמדות ולהאריך את השעות גם בלילה. צריך להדגיש: מדובר בבדיקות PCR. בעמדות הבדיקה המהירה אין עומס, מקבלים תוצאה במקום, והבדיקה הזו משמשת גם לתו ירוק".
עומס במתחמי בדיקות קורונה ברחבי הארץ, אתמול
(צילום: ליהי קרופניק, שחר גודלשטיין, רענן בן צור, חיים גולדיטש, ליאור אל חי )

אתמול השתרכו פקקים ארוכים גם באזורים שמובילים למוקדי הבדיקות, כך שההמתנה לבדיקה עלולה להימשך גם כמה שעות. כבכל הימים האחרונים, במרבית המכוניות ניתן היה לראות ילדים עקב דרישת מקומות הבילוי להציג בדיקות מהימים, אך גם הורים רבים שנדרשו לבדוק את הילדים לאחר שבראשית השנה נמצאו בגן או בכיתה חיוביים לקורונה.
3 צפייה בגלריה
עומס בעמדות בידוק קורונה באיצטדיון פתח תקווה
עומס בעמדות בידוק קורונה באיצטדיון פתח תקווה
פקקים בדרך למתחם בדיקות בפתח תקווה
(צילום: מוטי קמחי )
כך לדוגמה, המבקשים להיבדק במתחם שבפתח תקווה נאלצו להמתין לא פחות מ-32 דקות מתחילת הרחוב ועד הכניסה למתחם. עומרי כהן, תושב ראש העין שהגיע עם אשתו ושתי בנותיו לפני הנסיעה לאילת בסוף השבוע, המתין שלוש שעות בתור ועוד לא הספיק להיבדק. "ההמתנה עם ילדים קטנים היא סיוט, והבנו שגם בראשון לציון זה ככה", אמר כהן. "אם היו יותר עמדות, הפקק הזה היה זורם יותר. אם מאלצים אותנו לעבור בדיקה - חייבים לתת לנו יותר עמדות".
במתחם הרגלי בכיכר רבין בתל אביב חיכו מאות אנשים לפחות שעה ולעתים אף זמן ממושך בהרבה, ובמקום נרשמה צפיפות רבה. בדרייב-אין שבמתחם יס פלאנט בראשון לציון ההמתנה הייתה ארוכה עוד יותר. מאות רבות של מכוניות חיכו שם בתורים הבלתי-נגמרים, וההמתנה ארכה הבוקר לפחות שעתיים.
בעקבות העומסים במתחמי בדיקות הקורונה, יתקיים דיון דחוף בוועדת החוקה, חוק ומשפט ביום ראשון הקרוב. זאת לאחר שבדיון שהתקיים בשבוע שעבר, יום לפני ערב ראש השנה, התריע יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד קריב (העבודה), על היערכות בלתי מספקת בנושא הבדיקות ועל האפשרות להיווצרות תורי ענק במתחמים בתקופת החגים.
ח"כ קריב: "על הגורמים האחראיים להבטיח שעומסי הענק במתחמי הבדיקות לא יחזרו על עצמם לקראת יום הכיפורים ובחג הסוכות. עומסים אלה מובילים את הציבור הרחב לוותר על הבדיקות ובכך נגרם נזק של ממש למאמץ לבלימת התחלואה, לצד הפגיעה ביכולתם של המשפחות הצעירות לחגוג את החגים בהתאם לתכניותיהן".

כ-145 אלף תלמידים בבידוד, יציבות במספר החולים הקשים

לפי נתוני משרד הבריאות מהבוקר, 3,247 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. בסך הכול פוענחו כ-62 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 5.44%. סביר להניח כי מספר בדיקות הקורונה שבוצעו אתמול היה גבוה בהרבה, בעיקר בשל התורים הארוכים במוקדי הבדיקה, אך המשרד מפרסם רק בדיקות שפוענחו. ייתכן מאוד כי הנתונים של מחר יהיו כוללים את אלו שנבדקו במהלך היום השני של ראש השנה.
3 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות קורונה באצטדיון סמי עופר בחיפה
עומס במתחם בדיקות קורונה באצטדיון סמי עופר בחיפה
תורי ענק מחוץ לסמי עופר
(צילום: Ameer Joe Sbait)
מהנתונים עלה כי 144,454 תלמידים אינם יכולים להגיע לבתי הספר, כיוון שהם נמצאים בבידוד או שהם חולים פעילים. עוד עולה כי 41,816 תלמידים מוגדרים כחולים פעילים ועוד 102,638 נמצאים בבידוד. מדובר במספר גבוה בהרבה מהנתונים שפורסמו ביום ראשון האחרון. אתמול אובחנו 1,669 תלמידים כחיוביים לקורונה. מדובר ביותר ממחצית המאובחנים אתמול. בסך הכול פוענחו תוצאות הבדיקות של כ-31,700 תלמידים ושיעור החיוביים עמד על 5.5%.

פרופ' וקסמן: "להסתכל על המספרים בצורה ביקורתית"

בינתיים, אמר היום פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן בריאיון לאולפן ynet, חרף היציבות במספר החולים במצב קשה, כי "צריך להסתכל על המספרים בצורה ביקורתית. אנחנו רואים בימים האחרונים ירידה של מספר המאומתים, אבל הדבר הזה מושפע מאוד מהצמצום של מספר בדיקות במהלך ימי החג וגם השינוי של ההתנהגות של הציבור בימי החג -ולכן צריך להיזהר מלהסיק מסקנות נחרצות מהשוואה של המספרים בימי החג למספרים שהיו בשבוע הקודם, בימי החול. בנוסף, מספר המאומתים עדיין מאוד גבוה וצריך גם לזכור שעיקר ההשפעה על הגדלת קצב ההדבקה של פתיחת שנת הלימודים והחגים עדיין לפנינו".
פרופ' אלי וקסמן: להסתכל על מספרי התחלואה הנמוכים בביקורתיות
(צילום: נוויל האריס)
עם זאת, הוסיף פרופ' וקסמן, "יש גם סימנים חיוביים: אנחנו קרובים ל-3 מיליון מחוסנים בזריקה שלישית שגם יורידו את מקדם ההדבקה, לא רק יקטינו את שיעור החולים שיגיעו למצב קשה - אלא גם ישפיעו משמעותית על מקדם ההדבקה; והדבר הזה צריך להביא לירידה של התחלואה. מצד שני, האירועים שדיברנו עליהם - פתיחת בתי הספר והחגים, ההתקהלויות שלא הופסקו - כל אלה פועלים בכיוון ההפוך ולכן קשה עכשיו לקבוע ברמה גבוהה של ביטחון מי מהכוחות האלה ינצח והאם נראה בימים הקרובים ירידה או עלייה של התחלואה.
"אני חושב שקשה לקבוע ברמת ביטחון גבוהה מה יקרה בעוד שבועיים", סבור פרופ' וקסמן. "נצטרך להמשיך לעקוב אחרי המספרים וכללי ההתנהגות של התו ירוק והתו סגול ושכל מי שרשאי - להמשיך להתחסן". לשיטתו, העובדה שאין מגבלות דרמטיות על התקהלויות היא "טעות וסיכון מיותר שלא היינו צריכים לקחת".
ראש עיריית נשר רועי לוי, שבה פועל אחד משני מתחמי הבדיקות היחידים באזור, פנה למפקד מחוז חיפה בפיקוד העורף וביקש להכפיל את מספר העמדות במתחמים: "עיריית נשר עזרה להקים את המתחם ותמשיך לעזור ולפעול בשיתוף פעולה עם פיקוד העורף. עם זאת, יש לנו אחריות על רווחת התושבים בעיר ועלינו לעשות כמיטב יכולתנו למצוא את הפתרון ההולם לבעיה הניצבת מולנו".