כשברקע ממשיך ראש הממשלה בנימין נתניהו בעימות הפומבי מול ארה"ב – בטענה שאותה הכחישו בממשל האמריקני ולפיה חלה הפחתה "דרמטית" באספקת הנשק לישראל – בוושינגטון הולכים וגדלים הקולות מצד מחוקקים דמוקרטים, שקוראים להחרים את נאומו הצפוי בקונגרס בחודש הבא.
נתניהו טוען ל"ירידה דרמטית" בנשק מארה"ב, הבוקר
(צילום: עומר מירון )

בפעם הקודמת שבה נתניהו הוזמן לשאת דברים בפני מושב מיוחד של בית הנבחרים והסנאט האמריקניים, ב-2015, כמעט 60 מחוקקים דמוקרטים החרימו את הנאום – שבו תקף את הסכם הגרעין שעליו עמד לחתום אז הנשיא דאז ברק אובמה.
כעת, בנאום הצפוי שלו בפני הקונגרס ב-24 ביולי, מספר הנעדרים מבין המחוקקים צפוי לפי סוכנות הידיעות AP להיות ככל הנראה גדול הרבה יותר. עם זאת לפי הדיווח רבים מהדמוקרטים מתלבטים עדיין, ו"קרועים" בין המחויבות ארוכת-השנים שלהם לביטחון ישראל לבין ההתנגדות שלהם לאופן שבו מנהלת ישראל – תחת הנהגת נתניהו – את המלחמה בעזה.
5 צפייה בגלריה
נאום נתניהו בקונגרס ב-2015. אז החרימו אותו כמעט 60 דמוקרטים, הפעם המספר צפוי לגדול
נאום נתניהו בקונגרס ב-2015. אז החרימו אותו כמעט 60 דמוקרטים, הפעם המספר צפוי לגדול
נאום נתניהו בקונגרס ב-2015. אז החרימו אותו כמעט 60 דמוקרטים, הפעם המספר צפוי לגדול
(צילום: AFP)
בעוד חלק מהדמוקרטים אומרים כי הם יגיעו לכינוס המיוחד ויאזינו לדברי נתניהו מתוך הכבוד שהם רוכשים למדינה שאותה הוא מייצג, מספר הולך וגדל מביניהם מסרב לקחת כל חלק בנאום – באופן שלפי AP יוצר כעת אווירה טעונה למדי בוושינגטון, כשבדרך כלל נאומים של מנהיגים זרים בפני הקונגרס זוכים לגיבוי דו-מפלגתי נרחב, ונתפסים כמפגן תמיכה לאותה בעלת ברית של ארה"ב.
"הלוואי שהוא היה מדינאי ושהיה עושה את מה שנכון עבור ישראל. כולנו אוהבים את ישראל", אמרה לאחרונה יו"ר בית הנבחרים לשעבר, הדמוקרטית ננסי פלוסי, שהביעה התנגדות להזמנת נתניהו לקונגרס. "אנחנו צריכים לעזור להם, מבלי שהוא יעמוד בדרך לכך (כמכשול) זמן רב כל כך", הוסיפה פלוסי, שמכהנת עדיין כמחוקקת מטעם קליפורניה, בריאיון ל-CNN. "אני חושבת שזה (הנאום) הולך להזמין עוד ממה שכבר ראינו בכל הנוגע למחלוקות בקרבנו".
5 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי
ננסי פלוסי
הדמוקרטית ננסי פלוסי. "זה רק יזמין עוד מחלוקות"
(צילום: gettyimages)
ברקע להתנגדות הדמוקרטית ניצבת כאמור המתיחות הרבה לאורך המלחמה בין נתניהו לנשיא ג'ו ביידן, מתיחות שכעת התפרצה שוב באופן חסר-תקדים – כאשר נתניהו האשים את הממשל האמריקני בעיכוב אספקת הנשק והתחמושת לישראל. נתניהו אמנם טען שהוא מקווה שהסוגיה תיפתר בקרוב, אבל העלה את הטענה הזו אחרי שכבר הוכחשה נחרצות בידי בכירי הממשל בוושינגטון – שטענו כי "אין להם מושג על מה הוא מדבר" וכי הסרטון שפרסם בנושא "תמוה ומאכזב". היום, אחרי הצהרה נוספת של נתניהו בנושא, אמרו בבית הלבן כי הם לא מתכוונים להמשיך ולהשיב על כל "הצהרה פוליטית" של נתניהו, שלא חוזר בו. הם אף עקצו בצל ביקורו של שר הביטחון יואב גלנט בוושינגטון: "מצפים לדיונים הצפויים להתקיים איתו".

נתניהו וביידן ייפגשו? "אם לא – זו סטירת לחי"

חרף המתיחות הזו, ב-AP מדווחים מפי גורם המעורה בפרטים כי ההזמנה לנתניהו לנאום בפני הקונגרס, מצד יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני מייק ג'ונסון, ניתנה רק לאחר התייעצויות עם הבית הלבן. בדיווח הודגש כי למרות זאת, עד כה לא נקבעה פגישה בין נתניהו לביידן במהלך ביקור ראש הממשלה בארה"ב.
מוקדם יותר היום דווח באתר החדשות האמריקני "פוליטיקו" כי למרות שטרם הייתה הזמנה שכזו, ההערכה היא כי נתניהו יוזמן בסופו של דבר למפגש בבית הלבן. גורמים ששוחחו עם "פוליטיקו" אמרו כי אם נתניהו לא יוזמן למפגש עם הנשיא הדבר יהיה בגדר "סטירת לחי של ממש", וכי אין בכוונת ביידן לבצע מהלך שכזה. זאת, למרות שלפי הדיווח בממשל חוששים כי נתניהו יוכל לנצל את הנאום בקונגרס כדי למתוח ביקורת על ביידן – בעת שזה נמצא בקמפיין ומתמודד על כהונה נוספת מול קודמו דונלד טראמפ.
שומר קורא לנתניהו "מכשול לשלום", בנאום בסנאט שעורר סערה במרץ

את הרעיון להזמין את נתניהו, נזכיר, העלו הרפובליקנים עוד במרץ האחרון אחרי שמנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, תקף בחריפות את נתניהו בנאום חסר-תקדים כמעט שבו קרא לבחירות בישראל ולהחלפת ראש הממשלה. שומר, היהודי הבכיר ביותר שמחזיק בתפקיד נבחר בארה"ב, כינה באותו נאום את נתניהו "מכשול לשלום" – אם כי מתח גם ביקורת על יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. הרפובליקנים הגיבו בזעם על אותו נאום של שומר, וראו בו עלבון לישראל ולריבונותה.
בתגובה, היו"ר הרפובליקני של בית הנבחרים, ג'ונסון, הציע כאמור להזמין את נתניהו – אך ההזמנה נדחתה עד אשר קיבלה את הסכמתו של שומר עצמו. שומר הסכים לכך בחודש שעבר, אם כי נראה שעשה זאת בעל כורחו – ודמוקרטים רבים התאכזבו ממנו. הסנאטור הדמוקרטי ממרילנד כריס ואן הולן, שנכח בנאום נתניהו ב-2015, אומר כעת כי אין שום סיבה שהקונגרס האמריקני ייתן לנתניהו "חבל הצלה פוליטי".
5 צפייה בגלריה
יו"ר בית הנבחרים וושינגטון ארה"ב הרפובליקני מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים וושינגטון ארה"ב הרפובליקני מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון. "התייעץ עם הבית הלבן על ההזמנה"
(צילום: AP / J. Scott Applewhite)
מייקל מקאול, רפובליקני מטקסס שעומד בראש ועדת החוץ בבית הנבחרים, הביע תקווה שהדמוקרטים לא יחרימו את הנאום ואמר כי יהיה זה "בריא" אם לנתניהו יאזינו מחוקקים משני צדי המתרס הפוליטי. "אני חושב שהמון אמריקנים מקבלים נרטיב חד-צדדי, במיוחד הדור הצעיר, ואני חושב שזה חשוב שהם ישמעו מראש הממשלה של ישראל את הפרספקטיבה שלו", אמר מקאול.
ב-AP מציינים כי מריאיונות שערכו עם יותר מ-12 דמוקרטים עולה התנגדות נרחבת מצידם לנאום, וכי רבים מהם סבורים שמדובר ב"מזימה" מצד הרפובליקנים שנועדה לעודד פילוג בקרב מפלגתו של ביידן לפני הבחירות. עם זאת, חלק מהדמוקרטים אומרים שינכחו בנאום על מנת להביע את תמיכתם בישראל – ולא בנתניהו עצמו.
אחד מהם הוא גרגורי מיקס, דמוקרט מניו יורק שחבר בוועדת החוץ של בית הנבחרים. לדבריו זוהי "חובתו" מתוקף תפקידו כחבר בוועדה. עם זאת, גם הוא סבור שההזמנה לנתניהו "לא הייתה צריכה לקרות". הסנאטור בן קרדין, דמוקרט ממרילנד שעומד בראש ועדת החוץ בסנאט, אותת גם הוא כי יגיע לנאום. קרדין אמר כי מה שהוא מקווה לשמוע מנתניהו הוא "סוג של מסר שאנחנו יכולים להגדיל את התמיכה בארה"ב עבור צורכי ישראל" – לצד הנחת תשתית לשלום באזור.
5 צפייה בגלריה
נתניהו נואם בפני המחוקקים בוושינגטון, לפני 9 שנים. "אלו היו השעות הכי כואבות שלי בקונגרס", טען אחד מהם
נתניהו נואם בפני המחוקקים בוושינגטון, לפני 9 שנים. "אלו היו השעות הכי כואבות שלי בקונגרס", טען אחד מהם
נתניהו נואם בפני המחוקקים בוושינגטון, לפני 9 שנים. "אלו היו השעות הכי כואבות שלי בקונגרס", טען אחד מהם
(צילום: AFP)
דמוקרטים אחרים מחכים לראות אם נתניהו בכלל יישאר ראש ממשלה עד מועד הנאום, אם כי נראה שהדבר מעיד בעיקר על חוסר הבנה מצידם בנוגע להתנהלות הפוליטיקה הישראלית. סת' מגזינר, דמוקרט מרוד איילנד, אומר שהוא מתייצב לצד אלו ש"מקווים שנתניהו לא יהיה ראש ממשלה עד שנגיע ליולי". הוא הוסיף כי הוא סבור שנתניהו "רע לישראל, רע לפלסטינים, רע לאמריקה" – אך הדגיש כי חובתו כנבחר ציבור להתייצב לנאום של מנהיג מדינה זרה בקונגרס, "גם אם זה מישהו שיש לי חששות לגביו ואני חלוק עימו".

כואב להקשיב

דון בייר, דמוקרט מווירג'יניה, אומר מנגד כי הוא מתכנן להחרים את הנאום. בייר נכח בנאום הקודם של נתניהו לפני תשע שנים, ואומר כי היו אלה "השעות הכואבות ביותר" שחווה במהלך כהונתו בקונגרס. לדבריו, הוא יגיע לנאום השני של נתניהו רק אם ראש הממשלה יפעל לקדם הפסקת אש בעזה.
רבים מבין המחרימים צפויים להיות דמוקרטים מהמחנה הפרוגרסיבי של המפלגה – מחנה שמתח לאורך המלחמה ביקורת קשה על הגיבוי הנרחב שהעניק ביידן לישראל, ודרש להתנות או אף להפסיק את הסיוע הצבאי שמוזרם אליה. "אנחנו צריכים ללחוץ על נתניהו באמצעות עיכוב הסיוע בציוד צבאי התקפי, על מנת שהוא ייצמד לעסקה שהנשיא התווה", אמרה מנהיגת הסיעה הפרוגרסיבית בבית הנבחרים, פרמילה ג'איאפאל ממדינת וושינגטון. את ההזמנה שקיבל נתניהו מראשי הקונגרס היא תיארה כ"רעיון רע".
5 צפייה בגלריה
מחאות פרו-פלסטיניות  מול הבית הלבן וושינגטון, ארה"ב
מחאות פרו-פלסטיניות  מול הבית הלבן וושינגטון, ארה"ב
הפגנה מול הבית הלבן נגד ישראל, בחודש שעבר. עוד הפגנות צפויות במהלך ביקור רה"מ
(צילום: EPA/MICHAEL REYNOLDS)
לא רק מחוקקים צפויים להפגין את התנגדותם לנאום באמצעות חרם עליו, ובמהלך ביקור נתניהו בוושינגטון צפויות הפגנות גדולות נגדו. כמה מחוקקים שיחרימו את הנאום מתכננים אירוע אלטרנטיבי. ג'ים קלייבורן, דמוקרט מדרום קרוליינה, אומר כי הוא נמצא בשלבים המוקדמים של דיונים סביב מהלכים שלדבריו יקדמו את פתרון שתי המדינות. קלייבורן, שכבר הודיע כי לא יגיע לנאום, מסביר שחרם אינו מספיק. "אני חושב שבמקום לומר 'אני לא הולך להגיע', אומר 'אני הולך להתרחק עם מטרה. אני לא הולך להקשיב לטיפשות שלו. אבל הינה כמה רעיונות שיש לנו כדי להתקדם הלאה''", הסביר.