שעות לאחר הודעתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על פרישתו מהמרוץ, והודעת התמיכה שלו בסגניתו קמלה האריס, הדמוקרטים מתחילים להתאחד סביבה ולהביע תמיכה בה כמועמדת הדמוקרטית לנשיאות, שתתמודד נגד דונלד טראמפ. בכירים דמוקרטים לא מעטים הביעו הלילה (בין ראשון לשני) תמיכה בהאריס, אבל מי שקולם עדיין לא נשמע - הם "אדריכלי הפרישה" של ביידן, הנשיא לשעבר ברק אובמה ויו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי.
הדיווחים בארה"ב על פרישת ביידן

האריס זכתה לתמיכה הלילה מצד מושל קליפורניה גאווין ניוסם, ששמו עלה כמחליף אפשרי לביידן וממושל פנסילבניה ג'וש שפירו, מושל קולורדו ג'ארד פוליס ומושל צפון קרוליינה רוי קופר. קופר, לפי הדיווחים, הוא המועמד המוביל להתמודד בבחירות כסגנה של האריס, אם אכן היא תרוץ לנשיאות. מי שעוד הודיעה שלא תתמודד, אבל בינתיים לא הביעה תמיכה בהאריס, היא מושלת מישיגן גרטשן וויטמר.
בינתיים, לסוכנות הידיעות רויטרס אמר הלילה מקור המעורה בפרטים כי ביידן החליט לשנות כיוון לאחר שהבחין בנתוני סקר ביום שבת. אחד מיועציו הבכירים הציג לביידן את נתוני הסקר, שמהם עלה כי לא רק שהוא בפיגור בשש המדינות המתנדנדות, אלא שהוא קורס גם בווירג'יניה ובמינסוטה - שם הדמוקרטים לא תכננו להשקיע משאבים רבים.
דקות לאחר פרסום מכתב הפרישה, ביידן הצהיר כי הוא תומך בהאריס כמועמדת המפלגה במרוץ מול טראמפ. "ההחלטה הראשונה שקיבלתי כמועמד המפלגה ב-2020 הייתה לבחור בקמלה האריס לסגנית הנשיא. זו הייתה ההחלטה הכי טובה שעשיתי. היום אני רוצה להצהיר על תמיכתי המלאה בקמלה כמועמדת המפלגה שלנו השנה. דמוקרטים: זה הזמן להתאחד ולנצח את טראמפ, בואו נעשה את זה", הוא אמר.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
הצהרת הפרישה של ביידן
6 צפייה בגלריה
סגנית הנשיא קמלה האריס ו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
סגנית הנשיא קמלה האריס ו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן: "הבחירה בהאריס - ההחלטה הכי טובה שעשיתי"
(צילום: Mandel NGAN / AFP)
6 צפייה בגלריה
קמלה האריס בילדותה
קמלה האריס בילדותה
הדמוקרטים מיהרו להתאחד סביבה. האריס כילדה
(צילום: AFP PHOTO / Courtesy of Kamala Harris/ HANDOUT)
בין הבכירים הדמוקרטים שהצטרפו הלילה לביידן בהודעת התמיכה שלו בהאריס נמנים הסנאטורים הדמוקרטים טים קיין, אליזבת וורן ותמי בולדווין, וחברי בית הנבחרים מייק לוין, מזי הירונו, אנדי קים ואריק סוולוול. גם הנשיא לשעבר ביל קלינטון ורעייתו הילרי, שכיהנה כמזכירת המדינה והייתה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ב-2016, הביעו תמיכה בהאריס.
אף שרוב המועמדים הפוטנציאליים הכריזו כי לא יתמודדו, בכל זאת תיתכן התמודדות על המועמדות מול האריס: הסנאטור ג'ו מנצ'ין ממערב וירג'יניה, שעזב את המפלגה הדמוקרטית כדי להפוך לעצמאי, שוקל להירשם כדמוקרטי שוב כדי להתחרות בהאריס על המועמדות. בקמפיין המשותף של הנשיא וסגניתו הודיעו הלילה כי תוך כמה שעות מהכרזת ביידן גויסו לקמפיין יותר מ-50 מיליון דולרים - גיוס התרומות הקטנות הכי גדול של הדמוקרטים מאז בחירות 2020.
מי שעוד הביע תמיכה בהאריס ובירך על פרישת ביידן, הוא אחד הארגונים המרכזיים שעומדים מאחורי ההפגנות הפרו-פלסטיניות בקמפוסים ובערים ברחבי ארה"ב - הארגון היהודי IfNotNow: "אנחנו מעודדים מהדיווחים כי היא דחפה את ממשל ביידן לקרוא להפסקת אש ומקווים שהיא תפעל לסיום המתקפה הג'נוסיידית על עזה ולקראת שוויון אמיתי, צדק וביטחון הן לפלסטינים והן לישראלים. אנחנו שמחים שהנשיא ביידן בחר לזוז הצידה לאור הצורך הדחוף למנוע קדנציה שנייה של טראמפ. אם סגנית הנשיא האריס רצינית לגבי הזכייה, היא חייבת לשקף את הרצון של רוב הדמוקרטים והאמריקנים, כולל אמריקנים יהודים, על ידי תמיכה בהפסקת אש, חילופי שבויים ואמברגו נשק על צה"ל".
מדובר בפעם הראשונה שנשיא מכהן מחליט שלא להתמודד על כהונה נוספת מאז 1968 – אז החליט הנשיא לינדון ג'ונסון שלא לרוץ לכהונה שנייה. ביידן לא מתכנן לפנות את מקומו לפני הבחירות, אלא רק ביום שבו מסתיימת באופן רשמי כהונתו, ונשיא חדש מושבע לתפקיד: 20 בינואר 2025. לצד זאת, הרפובליקנים שמיהרו לתקוף את ביידן דורשים כי יתפטר מתפקידו כנשיא. יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקני מייק ג'ונסון, קרא לביידן להתפטר וטען כי "אם הוא לא כשיר לרוץ לנשיאות, הוא לא כשיר לכהן כנשיא. הוא חייב להתפטר מיד".

הגיל יחזור לקמפיין?

ארין ווילסון, סגנית ראש הסגל של קמלה האריס בבית הלבן, אמרה הלילה בשיחה שקיימה כי בכוונתה של סגנית הנשיא לשים את הגיל של טראמפ במרכז הקמפיין. "היותה תובעת הוא הניגוד האולטימטיבי לטראמפ, העבריין המורשע", היא אמרה. "היא יכולה להפוך את עניין הגיל והכשירות של טראמפ לנטל עליו".
6 צפייה בגלריה
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב מישיגן גרנד רפדיס
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב מישיגן גרנד רפדיס
טראמפ. בקמפיין של האריס יתמקדו בגילו
(צילום: Jim WATSON / AFP)
6 צפייה בגלריה
לויד אוסטין
לויד אוסטין
"ביידן חיזק את ביטחונה של ישראל. אסיר תודה על מנהיגותו". שר ההגנה אוסטין
(צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein)
בקמפיין ביידן מיהרו הלילה להחליף את שם החשבון שלהם שעסק בתגובות מהירות ברשת X. החשבון נועד לפרסם הודעות תגובה מהירות ולפרסם את הודעות הקמפיין. "Kamala HQ", נכתב בשם החשבון - שעות לאחר הודעת הפרישה של ביידן מהמרוץ.
בממשל האמריקני הודו הלילה לביידן. שני שריו הבכירים, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ושר ההגנה לויד אוסטין, הכירו לו תודה על תקופת העבודה המשותפת. "זה היה, ועדיין, הכבוד הכי גדול בחיי לעבוד עבור הנשיא ביידן ב-22 השנים האחרונות", אמר בלינקן. "הוא החזיר את המנהיגות של ארה"ב ברחבי העולם והביא להישגים היסטוריים כנשיא. אני מצפה להמשיך את השיא הזה איתו במהלך ששת החודשים הקרובים".
שר ההגנה אוסטין התייחס ליחסו של הנשיא לישראל, ואמר כי "ביידן חיזק את ביטחונה של ישראל לאחר מתקפת הטרור השפלה של חמאס ב-7 באוקטובר ופעל ללא לאות להגנה על אזרחים פלסטינים בעזה". עוד אמר אוסטין כי הוא "אסיר תודה על המנהיגות של הנשיא, הוא שמר בצורה יוצאת דופן על הביטחון הלאומי של אמריקה. יש לו מקום בטוח בהיסטוריה האמריקנית כאחד מנשיאי מדיניות החוץ הגדולים שלנו".
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מחוץ ל מנזר כיפת הזהב של מיכאל הקדוש במהלך ביקור הפתע של ביידן ב קייב 20 בפברואר
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מחוץ ל מנזר כיפת הזהב של מיכאל הקדוש במהלך ביקור הפתע של ביידן ב קייב 20 בפברואר
גם זלנסקי הודה לביידן: "תמיכה בלתי מעורערת באוקראינה"
(צילום: AFP PHOTO / HO / UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE)
האנטר ביידן, בנו של הנשיא, הגיב גם הוא להחלטת אביו. "כל חיי הסתכלתי על אבי בהערצה. איך הוא יכל לסבול כל כך הרבה ובכל זאת לתת את מה שנותר מליבו לאחרים?", אמר. "האהבה ללא תנאי הייתה כוכב הצפון שלו כנשיא, וכהורה. הוא ייחודי בחיים הציבוריים היום, בכך שאין מרחק בין ג'ו ביידן האיש לבין ג'ו ביידן עובד הציבור ב-54 השנים האחרונות. אני כל כך בר מזל בכל ערב שאני יכול להגיד לו שאני אוהב אותו ולהודות לו. אני מבקש מכל האמריקנים להצטרף אלי ולעשות את אותו הדבר. במשך כל חיי ראיתי אותו סופג את הכאב של אינספור אמריקנים, כשהוא נתן להם את מספר הטלפון האישי שלו כי הוא רצה שהם יתקשרו אליו כשהם נפגעים".

זלנסקי הודה: "צעדים אמיצים"

נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי אמר הלילה כי הוא מכבד את ההחלטה "הקשה אך משמעותית" שקיבל ביידן. "אוקראינה אסירת תודה לנשיא ביידן על תמיכתו הבלתי מעורערת במאבקה של אוקראינה לחופש, אשר יחד עם תמיכה דו-מפלגתית חזקה בארה"ב הייתה וממשיכה להיות קריטית", כתב ברשת X. "התקבלו החלטות משמעותיות רבות בשנים האחרונות והן ייזכרו כצעדים אמיצים שבהם נקט הנשיא ביידן בתקופה מאתגרת".
על רקע הודעות של מנהיגים רבים מהעולם, בולטת השתיקה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שיגיע בהמשך היום לארה"ב. ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו כתב ברשת X: "אני מכיר את הנשיא ביידן כבר שנים. הוא אדם נהדר, וכל מה שהוא עושה מונחה על ידי אהבתו לארצו. כנשיא, הוא שותף של קנדים - וחבר אמיתי. לנשיא ביידן ולגברת הראשונה - תודה". ראש ממשלת פולין דונלד טוסק כתב כי ביידן קיבל החלטות קשות ש"בזכותן פולין, אמריקה והעולם בטוחים יותר והדמוקרטיה חזקה יותר".