רשת CNN דיווחה אמש (יום חמישי) כי גורמים ישראלים עדכנו את עמיתיהם האמריקנים שישראל מעבירה משאבים לצפון הארץ, כהכנה למתקפת אפשרית נגד חיזבאללה. גורמים אמריקנים ששוחחו עם הרשת אמרו כי במקרה הזה, בארה"ב חוששים כי מערכת ההגנה האווירית של ישראל - כולל כיפת ברזל - לא תוכל לעמוד מול "ארסנל הטילים והכטב"מים העצום" של חיזבאללה, שעלול "להכריע אותה".
בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נפגש הלילה עם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי, וממחלקת המדינה נמסר כי בלינקן הדגיש בפניהם את "החשיבות של הימנעות מהסלמה נוספת בלבנון והשגת פתרון דיפלומטי".
3 צפייה בגלריה
 נאום נסראללה במסגרת טקס לזכרו של מחמד רזא זאהדי
 נאום נסראללה במסגרת טקס לזכרו של מחמד רזא זאהדי
נסראללה ושיגור של מיירט "כיפת ברזל"
( צילום: דובר צה"ל)
בכיר בממשל האמריקני אמר ל-CNN כי לפחות כמה ממערכות כיפת ברזל עלולות להיות מוכרעות. גורם ישראלי רשמי אמר ל-CNN כי סביר שזה יקרה אם חיזבאללה יבצע תקיפה בקנה מידה גדול באמצעות נשק מונחה מדויק, באופן שעלול לאתגר את מערכת ההגנה האווירית הישראלית.
ברשת CNN הזכירו את הסרטון שפרסם חיזבאללה מהכטב"ם שצילם אתרים רגישים בחיפה ובקריות, ודיווחו כי גורמים ישראלים אמרו לארה"ב שהם מעריכים שכיפת ברזל עלולה להיות פגיעה - בעיקר בצפון - מהתחכום שצפוי במתקפות של חיזבאללה במקרה של מלחמה. שני גורמים אמריקנים אמרו לרשת כי הישראלים הופתעו מרמת הדיוק של חיזבאללה עד כה. החשש העיקרי הוא כאמור שחיזבאללה ישתמש במספר גדול של אמצעי לחימה וטילים מונחים מדויקים במקביל במתקפה אחת, וכך יצליח להכריע את ההגנה האווירית הישראלית.
גורם אמריקני נוסף אמר ל-CNN כי במקרה שבו תפרוץ מלחמה רחבת-היקף, ישראל תצטרך סיוע צבאי נוסף - ובעיקר תזדקק למערכות הגנה אווירית ולחידוש מלאי כיפת ברזל. הגורם הבהיר שארה"ב תספק סיוע שכזה.
CNN ציטטה גם גורם אמריקני בכיר שאמר כי העובדה שעד כה ארה"ב הצליחה למנוע מלחמה בצפון היא "בגדר נס", ובכיר אחד בממשל ביידן אמר: "אנחנו נכנסים לתקופה מסוכנת מאוד. משהו (מלחמה) יכול להתחיל באזהרה קטנה".
גלנט והרמטכ"ל בהערכת מצב אתמול: "יש לנו חובה לשנות את המצב בצפון"
(צילום: שירה קינן, אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

בצה"ל מעריכים שלחיזבאללה יש כ-150 אלף רקטות וטילים, מתוכם אלפים מדויקים. עם זאת, בישראל הודיעו לארה"ב שיש להם את המשאבים הנדרשים למתקפה בלבנון - במיוחד אם המערכה ברפיח תסתיים. לפי הדיווח, צה"ל בכל מקרה ישמור על נוכחות ברצועת עזה, אך "המבצעים הקשים ביותר שלו שם יסתיימו במידה רבה אחרי הפעולה ברפיח".
לצד זאת, גורמים אמריקנים שצוטטו בדיווח הזהירו שלישראל אין תוכנית כלשהי ל"יום שאחרי" ברצועה תוכנית - כזו שתוכל למנוע מהאזורים שבהם פעל צה"ל בעזה ליפול שוב לידי חמאס אם ישראל תפעל בלבנון ותידרש להסיט לשם משאבים.
לפי אחד הגורמים האמריקנים ששוחחו עם רשת CNN, בישראל טענו בפני ארה"ב שניתן יהיה להוציא לפועל "מלחמת בזק" בלבנון - אך בוושינגטון הזהירו מנגד כי לא בטוח שניתן יהיה לשמור על מתקפה שכזו כ"קמפיין מוגבל", לשון הדיווח.
3 צפייה בגלריה
אל-ח'יאם, לבנון
אל-ח'יאם, לבנון
תקיפה של צה"ל בדרום לבנון, אתמול. "מלחמת בזק" אפשרית?
( צילום: RABIH DAHER / AFP)
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, כך לפי הדיווח, אמר בסבב הפגישות האחרון שלו במזרח התיכון כי נראה שישראל מתכוונת לפלוש ללבנון. אחד הגורמים ששוחחו עם הרשת אמר כי "הישראלים נראים רציניים מאוד לגבי זה". המטרה הישראלית, דווח עוד, היא לדחוק את חיזבאללה הרחק מהגבול, כדי ליצור אזור חיץ שיאפשר לעשרות אלפי מפוני הצפון לשוב לבתיהם בלי לחיות תחת איום פלישה אפשרי כמו שעשה חמאס ב-7 באוקטובר.
הדיווח האמריקני על היערכות הישראלית למתקפה מגיע בצל המאמצים הרבים של ארה"ב למנוע הסלמה בצפון, מאמצים שכללו בין היתר את הביקור שערך לאחרונה שליחו של הנשיא ג'ו ביידן לאזור, עמוס הוכשטיין, בישראל ובלבנון. לפי הדיווח אמש ב-CNN, הוכשטיין הציג בפגישותיו תוכנית להפסקת הלחימה בצפון, אולם יישומה תלוי לפי הגורמים האמריקנים בהפסקת אש ברצועה - שהסיכויים לה, לפחות בינתיים, לא ממשיים. חיזבאללה, נזכיר, מתעקש להמשיך לתקוף את ישראל כל העוד המלחמה בעזה נמשכת.
"אם המלחמה תימנע והתוכנית של עמוס הוכשטיין תצא לפועל, נראה שחיזבאללה ייסוג למרחק עשרה קילומטרים מהגבול", נכתב ב-CNN. "אולם כדי למנוע חזרה של ארגון הטרור לאזור בעתיד, ייתכן שישראל תרצה להרוס עוד יותר את התשתיות שלו בדרום לבנון".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו  נפגש היום עם השליח המיוחד של נשיא ארה״ב עמוס הוכשטיין
ראש הממשלה בנימין נתניהו  נפגש היום עם השליח המיוחד של נשיא ארה״ב עמוס הוכשטיין
שליחו של ביידן, הוכשטיין, עם נתניהו. המאמצים הדיפלומטיים לא נשאו עד כה פרי
(צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ)
ישראל מאותתת בימים האחרונים לקהילה הבינלאומית שסבלנותה פוקעת, אחרי כתשעה חודשים שבהם המוני תושבים בצפון מפונים מבתיהם, ורק שלשום ערכו שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הערכת מצב בפיקוד בצפון - והצהירו שהם מחויבים לשינוי המצב שם. מנגד, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אמר שצבא הטרור שלו ערוך ומוכן למתקפה נרחבה מצד ישראל, איים שבמקרה שכזה "לא יהיה מקום שהטילים שלנו לא יגיעו אליו" - ואף טען שפלישה לגליל "עדיין על הפרק". נסראללה גם איים באופן מפתיע על קפריסין, לבל תאפשר לישראל להשתמש בשדות התעופה שלה במקרה של מלחמה.
במקביל, גורם מדיני בכיר בישראל אמר שלשום כי "אם חיזבאללה ימשיך לתקוף את ישראל, דרום לבנון כולה תיראה כמו עזה. ביירות לא תהיה חסינה. חיזבאללה חייב להפסיק לתקוף את ישראל, אף מדינה לא תשלים עם המצב הנוכחי". לדברי הגורם, "הספירה לאחור לתגובה ישראלית עוצמתית החלה, ורק הסכמת חיזבאללה למתווה של הוכשטיין ועצירת התקפותיו תעצור את השעון".
האזהרה מתרחיש של "עלטה", מצד מנכ"ל חברת נגה
(צילום: INSS)

אבל בישראל מבינים שלמלחמה של ממש יהיו מחירים קשים גם בעורף. רק אתמול הזהיר מנכ"ל נגה - החברה הממשלתית שאחראית על ניהול מערכת החשמל הארצית - כי חיזבאללה יכול להפיל בקלות את רשת החשמל בארץ. "אנחנו לא מוכנים למלחמה. אחרי 72 שעות בלי חשמל - אי אפשר יהיה לגור בישראל", אמר המנכ"ל שאול גולדשטיין. במשרד האנרגיה הבהירו בעקבות דבריו כי "תרחיש 'עלטה' שבו מעל 60% ממשקי הבית עלולים להיוותר ללא חשמל למשך עד 72 שעות הוא תרחיש קיצוני, והסבירות לכך נמוכה".
סוגיית לבנון, יצוין, הייתה אמורה להיכלל בפורום הדיאלוג האסטרטגי מול ארה"ב - שבוטל על ידי ממשל ביידן בשל הזעם הרב שלו על הסרטון של נתניהו, שבו האשים ראש הממשלה את האמריקנים בעיכוב משלוחי נשק. למרות זאת, ראשי המשלחת הישראלית - השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי - הגיעו בכל זאת לוושינגטון, וינפגשו כאמור עם היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן ועם מזכיר המדינה בלינקן. בפגישות הללו לא השתתפו אנשי צבא או ביטחון ישראלים - אחרי שהאמריקנים החליטו למנוע את הגעתם של נציגי צה"ל, במחאה על אותו סרטון של נתניהו.
פורסם לראשונה: 19:22, 20.06.24