בדיוק בזמן: מנהיג המפלגה הסוציאליסטית בלוקסמבורג, ומי שכיהן כשר החוץ המיתולוגי של המדינה, ז'אן אסלבורן, הודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים אחרי קרוב ל-20 שנה. במשרד החוץ הישראלי נושמים לרווחה, ומקווים לתקן את היחסים הרעועים בין המדינות. אסלבורן נחשב במשך שנים לשר החוץ העוין ביותר כלפי ישראל באירופה. הודעת הפרישה מגיעה לאחר הפסד בבחירות האחרונות שהותיר את מפלגתו מחוץ לממשלה.
1 צפייה בגלריה
שר החוץ העוין ביותר. ז'אן אסלבורן
שר החוץ העוין ביותר. ז'אן אסלבורן
שר החוץ העוין ביותר. ז'אן אסלבורן
(צילום: רויטרס)
במהלך שנותיו בפוליטיקה, הקדיש אסלבורן מזמנו ומרצו לייצוג הפלסטינים בזירה האירופית. העמדות החד-צדדיות שלו הובילו לכך שישראל הודיעה כי אינו רצוי במדינה, והוא אכן לא הגיע לביקור במדינה מאז שנת 2016. "לא נתגעגע לאסלבורן", אמר בכיר ישראלי, "עכשיו אנחנו מעוניינים מאוד לפתוח פרק חדש ביחסים עם לוקסמבורג. היא אומנם מדינה קטנה, (כ-700 אלף תושבים - א.א.) אבל יש לה חשיבות כחברה מייסדת באיחוד האירופי, וכן בזירה העסקית".
לדבריו, העמדות הקיצוניות של אסלבורן לא הועילו ביצירת בסיס לשיח אמיתי בינו לבין מדינת ישראל, אולם באופן פרדוקסלי, דווקא היותו אנטי-ישראלי סייעה לישראל מול שאר חברי ממשלת לוקסמבורג. העובדה שייצג את הפלסטינים בצורה מובהקת כל כך ריככה את הביקורת של לוקסמבורג על ישראל.
אסלבורן היה שר החוץ האירופי היחיד שהתנגד להסכמי אברהם, בנימוק שהם לא עוזרים לפלסטינים. בשנים האחרונות הוא פעל לגיבוש גוש של מדינות אירופיות שיכירו במשותף במדינת פלסטין, אם ישראל תספח חלקים בגדה. הוא דחף לסימון מוצרי ההתנחלויות והטלת סנקציות על ישראל. אסלבורן גם אמר במועצה לזכויות אדם שישראל מנהלת משטר בעייתי, שיש שמגדירים אותו אפרטהייד. בישראל ידעו היטב שאסלבורן עמד מאחורי רוב היוזמות האנטי-ישראליות באיחוד האירופי, וגם דחף ליוזמות דומות באו"ם. ביחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני, אמר: "אני יודע שיש סכסוכים אחרים בעולם, אבל זה הסכסוך החשוב ביותר מבחינתי". ב-2011 אמר כי "אי אפשר לדבר עם ממשלת ישראל הנוכחית, כי היא אוטיסטית".
אסלבורן מימן מכספי משרד החוץ את "האגודה לשלום צודק במזרח התיכון", ארגון פרו-פלסטיני שעסק בסכסוך באופן חד-צדדי במערכת החינוך במדינה. זה גם אחד הנושאים החשובים באג'נדה הישראלית, שתקרא להוצאת התכנים הללו ממערכת החינוך בלוקסמבורג.
דווקא אקורד הסיום של אסלבורן היה יחסית חיובי מבחינת ישראל, כשנענה לבקשת שגרירות ישראל בבלגיה ונפגש עם משפחות של חטופים, וגילה כלפיהם אמפתיה. לאחר הטבח ב-7 באוקטובר, פירסם הודעה מאוזנת יחסית שבה גינה את חמאס, הביע תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה וקרא לשחרור החטופים. בהמשך גינה גם את ישראל על "הענישה הקולקטיבית" שהיא מבצעת לדבריו בעזה.
בישראל שואבים עידוד גדול מהמחליף של אסלבורן: קסבייה בטל, לשעבר ראש ממשלת לוקסמבורג ומנהיג המפלגה הליברלית. בטל נחשב הרבה יותר פרו-ישראלי מקודמו, הוא ביקר כמה פעמים בישראל, ואף הצטלם בעבר אוכל בשוק הכרמל.