2 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת
ועדת הכנסת
מנסה למצוא ממשלה חלופית? יו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך
(צילום: יואב דודקביץ')
האם מערכת הבחירות 2022 תתחיל באופן רשמי כבר היום? ועדת הכנסת אמורה הייתה להתכנס הבוקר (שני) כדי לדון ב-11 הצעות חוק לפיזור הכנסת שעברו בשבוע שעבר בקריאה טרומית, לקראת האפשרות שיעלו כבר אחר הצהריים לקריאה ראשונה, אך הדיון נדחה כמה וכמה פעמים.
בראש הוועדה עומד ח"כ ניר אורבך (ימינה) שמעוניין לעכב את ההליך ולאפשר לגוש הימין להקים ממשלה בכנסת הנוכחית מבלי לפזר אותה. מנגד, הקואליציה - שמעוניינת לצאת לבחירות מהר ככל האפשר – תנסה לנצל את הרוב שלה בוועדה ולהעביר את הדיון בהצעות לוועדת חוקה, חוק ומשפט, בראשות ח"כ גלעד קריב.
אם יאושרו ההצעות באחת הוועדות, יחזור החוק להצבעה במליאה בקריאה ראשונה ואז ישוב לוועדה כדי להכין אותו לקריאה שנייה ושלישית. לפני ההצבעה על קריאה שנייה ושלישית יוכנס להצעת החוק תאריך הבחירות שעדיין לא הסכימו עליו, מאחר שיש מי שחושב שניתן להציג ממשלה חלופית בימים הקרובים.
2 צפייה בגלריה
קלפי בבני ברק
קלפי בבני ברק
האופוזיציה רוצה להתחשב בתלמידי הישיבות
(צילום: AFP)
הוויכוח המרכזי כאמור הוא על תאריך הבחירות: באופוזיציה דורשים לערוך את הבחירות ב-25 באוקטובר, היום האחרון לחופשת תלמידי הישיבות שיהיו בבתיהם, אך בקואליציה מעדיפים את 1 בנובמבר ו-8 בנובמבר. כמו כן, בקואליציה מפעילים לחצים בדמות חוק הנאשם שנמצא בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת. בשל אי-ההסכמות ייתכן שהאירוע של פיזור הכנסת ויציאה לבחירות יתארך עד ליום רביעי או אפילו לשבוע הבא. עם זאת, בשני הצדדים מעוניינים להגיע להסכמות.
חברי הכנסת התפזרו בינתיים לטובת גיבוש הסכמות על רשימת חוקים שיובאו להצבעה אחרי פיזור הכנסת, שלרוב עולים בהסכמה - אך הפעם המחלוקות מנעו מהם להגיע לפשרה. עיקר המחלוקת נוגעת לתקנות בהתנחלויות שהקואליציה מבקשת לאשר מיד לאחר הפיזור ובאופוזיציה מתנגדים לכך.
מדובר במוקש שגם כך הוביל לפירוק הממשלה, ותפוח האדמה הלוהט אמור להתגלגל גם לכנסת הבאה, כך שכל צד מבקש לדאוג לאינטרס שלו אחרי הבחירות. באופוזיציה רוצים להשאיר את המוקש פתוח, ואילו הקואליציה רוצה לפרק אותו כבר עכשיו למקרה שבכנסת הבאה שוב לא יהיה רוב לאישור.
בנט נפרד מהשרים בישיבה האחרונה
(צילום: אלי מנדלבאום)

אתמול ניהל בנט את ישיבת הממשלה האחרונה שלו בתפקיד, וביקש מהשרים: "לנצל כל יום, כל שעה וכל דקה שעוד נותרה כדי לנקות שולחן. להאיץ את כל מה שאפשר לפני פיזור הכנסת. בזמן הקרוב לצערי ישראל תצא למערכת בחירות שבמהלכה פעולות ממשלה מסוימות כבר לא יתאפשרו, אך האחריות שלנו כלפי אזרחי ישראל ממשיכה גם בתקופת בחירות".
ישיבת הממשלה האחרונה, כנראה, של בנט הייתה עמוסה במיוחד, כללה 18 סעיפים ונראתה כמו ניקוי שולחן. הממשלה הספיקה לאשר שורה של החלטות: שיקום העיר טבריה, תכנית חירום של שרת התחבורה להתמודדות מול הפקקים, סיוע לדיור לצד"לניקים שנתקע הרבה שנים; רתימת ההייטק הישראלי לחדשנות אקלימית בהובלת משרדי החדשנות, איכות הסביבה וכמובן האוצר, וכן פעולות לקידום פטור מוויזה לארה"ב.
פורסם לראשונה: 09:38, 27.06.22