גנץ בריאיון במשדר המיוחד של אולפן ynet
(צילום: מזמור הפקות)

ממשלת ישראל ה-37 יצאה לדרך רשמית שלשום (חמישי) אחרי טקס השבעה סוער יחסית במליאת הכנסת, במהלכו תקפה האופוזיציה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת דבריו וכינתה אותו בקריאות חוזרות ונשנות: "חלש", שחלקן לוו בדפיקות על השולחנות במליאה. אלא שמבט ממוקד יותר לאגף האופוזיציוני העלה עד כמה חברי האופוזיציה, שעד לא מזמן ישבו רובם יחד סביב שולחן הממשלה, מפולגים וחלוקים בתפיסתם את תפקידה.
בעוד שאנשי יש עתיד ומפלגת העבודה השמיעו קריאות ביניים וסירבו לאפשר לנתניהו להעביר "חלק" את טקס ההשבעה, אנשי המחנה הממלכתי שמרו על שתיקה - ומאוחר יותר שר הביטחון היוצא בני גנץ אף גינה זאת ועורר סערה ברשתות החברתיות. גם לאחר מכן, כשהגיע שלב חילופי המקומות, וטקס ההשבעה הרשמי של השרים, עזבו את המליאה ראש הממשלה היוצא וראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר העבודה מרב מיכאלי. הם לא לחצו ידיים עם נתניהו, והיחיד שנותר לשבת שם היה גנץ, שגם נצפה מחבק את יו"ר הכנסת הטרי אמיר אוחנה.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, בני גנץ, גדעון סער ומרב מיכאלי במליאת הכנסת
יאיר לפיד, בני גנץ, גדעון סער ומרב מיכאלי במליאת הכנסת
חלקם עזבו את המליאה לאחר אישור הקמת הממשלה, גנץ נשאר
(צילום: עמית שאבי)
הגינוי של גנץ שעורר סערה
(צילום: ערוץ כנסת)

הפערים בין המפלגות המרכיבות את האופוזיציה ידועים, אך המשקעים שנותרו אחרי מערכת הבחירות הסוערת עדיין מורגשים היטב. מה שלא ברור הוא האם האופוזיצה צועדת לאותו כיוון והאם הליכוד, שחזרה להיות מפלגת השלטון, מתכננת לשנות את הרכב הממשלה הנוכחי בעתיד. באופן פומבי חוזרים ואומרים בליכוד כי הממשלה שהורכבה היא "מימוש רצון הבוחר" ושאין כל כוונה לשנות אותה. בחדרים הסגורים עולה שמו של גנץ כמי שעשוי להצטרף ולשנות את ההרכב - לא עכשיו - אלא בעוד כשנה או יותר.
ההגיון שמנחה את אנשי הליכוד ברור. גנץ "יציל" את ישראל כביכול מקיצוניותה של הממשלה הנוכחית ויציג עמדה פרגמטית לכאורה של "המבוגר האחראי". במחנה הממלכתי אומרים בפומבי שישיבה עם נתניהו שוב היא בגדר "מדע בדיוני", אחרי הפרק שעבר איתו גנץ בסיבוב הקודם שחבר אליו, אבל ההתנהלות הממלכתית עד כה מעלה שאלות ופרשנויות גם באופוזיציה וגם בקואליציה לפיהן הרכב הממשלה עשוי להשתנות.
כך או כך, אומרים גורמים פוליטיים ל-ynet, היחסים העכורים בין לפיד לגנץ והיחסים הקרירים בין לפיד למיכאלי מבהירים שאופוזיציה מלוכדת לא תהיה כאן בקרוב. השאלה היחידה היא האם הם גם חותרים שלושתם לאותה מטרה - פירוק הממשלה - או יש מי ששואפים לשנות את הרכבה.
3 צפייה בגלריה
במליאת הכנסת
במליאת הכנסת
גנץ ואוחנה. מחובקים לאחר אישור מינויו ליו"ר הכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)
3 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
ישתפו פעולה בעתיד? בליכוד מעריכים: אולי, אבל לא עכשיו
(צילום: עמוס בן גרשום, דוברות הכנסת)
שלשום במשדר של אולפן ynet אמר גנץ כי "אפשר לתמוך בממשלה מבחוץ, בדברים שמשרתים את חיזוק הדמוקרטיה או קשורים לביטחון ישראל". גנץ הוסיף כי ישתף פעולה עם הממשלה של נתניהו בנושאים אלה, והסביר: "אהיה קול שפוי, מישהו למצוא איתו דיאלוג". גנץ גם סיפר כי צילם את שר הביטחון הנכנס יואב גלנט במהלך ההשבעה, שלח למזכיר הצבאי וכתב "אתה לוקח". הוא הסביר: "בשפה צבאית זה נגמר העניין. אני שמח שהמערכת עוברת בצורה מסודרת אבל לא מסתיר שאני לא מרוצה מהממשלה, מההרכב שלה, מההסתה ומפירוק המשרדים".
עם זאת, גנץ הבהיר כי מבחינתו מדובר בממשלה קיצונית ש"אמורה לשרת איזושהי קונסטלציה של מהפכה משפטית שתשרת את נתניהו במשחק עם כרטיס 'צא מהכלא'. לדברים האלה לא אהיה שותף. אנחנו כאן כדי להיאבק על דמותה של מדינת ישראל והכיוון שלה, ולעשות את זה בדרך ממלכתית. מי שרוצה משהו אחר, משהו קיצוני, בהצלחה לו - זה לא אני".
"אנחנו אופוזיציה, נעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי לפרק את הממשלה", הבהיר גנץ. "ציבור גדול, 50 אחוז, חושב כמוני". כשנשאל על כוונותיו להמשך אמר גנץ: "אנחנו רוצים להיות מפלגה עם אג'נדות ביטחוניות ימניות, חלק ליברליות. צריך להפסיק את הכאסח הדו-גושי. בעידן התקשורת ההמונים והרשתות החברתיות, סלוגנים קיצוניים תופסים יותר שיח, אבל תפיסות העולם הן יותר מורכבות. הציבור ישתכנע בסוף שאפשר להתנהג אחרת. לא ויתרתי על החלום להיות ראש ממשלה, זה לא מגיע ממקום של שררה. אני מחפש כיוון ודרך".
פורסם לראשונה: 19:48, 30.12.22