בן גביר: "עמר בר-לב נתן הוראה לפרק אותי"
(צילום: משי בן עמי, שחר גולדשטיין)

חבר הכנסת איתמר בן גביר, שהתעלף אמש בעימותים עם שוטרים בשייח ג'ראח, האשים הבוקר (יום ב') בריאיון לאולפן ynet את השר לביטחון פנים, עמר בר-לב, כי הורה למשטרה לפרק באלימות את ה"לשכה" שהקים בשכונה שבמזרח ירושלים. "רוצים לסתום לי את הפה, אני כמו עצם בגרון שלהם", אמר יו"ר עוצמה יהודית. מנגד, דובר המשטרה אלי לוי אמר באולפן ynet כי השוטרים כלל לא תקפו אותו: "הם אלה שהזמינו לו טיפול רפואי". בינתיים, חברי כנסת מהליכוד - ובהם יואב גלנט, שלמה קרעי ואמיר אוחנה - הגיעו לבקר בלשכה של בן גביר.
"לדעתי מה שקרה כאן זה שעמר בר-לב נתן הוראה לפרק את הלשכה, לפרק את העוזרים שלי ובסוף גם לפרק אותי", אמר בן גביר. "אני כמובן הייתי המום - הם לא יכולים לגעת בחבר כנסת, הם לא יכולים לגעת בלשכה של חבר כנסת. הם אמורים לדעת את זה. וזה לא הקצין שחר מחסומי, שהרביץ ופעל - אלא זה עמר בר-לב שנתן את ההוראה. הם לא רוצים אותי כאן, אני כמו עצם בגרון שלהם. אבל הייתי בבית חולים, אבחנו סימני חבלת ראש אצלי וחזרתי לכאן הבוקר כי אני לא מתכוון לוותר".
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר התעלף במהלך פינוי לשכתו משייח ג'ראח
איתמר בן גביר התעלף במהלך פינוי לשכתו משייח ג'ראח
"רוצים להשתיק אותי, אני כמו עצם בגרון שלהם". בן גביר אתמול
5 צפייה בגלריה
אלי לוי
אלי לוי
דובר המשטרה אלי לוי
(צילום: שחר גולדשטיין)
בן גביר מתעלף במהלך העימות עם השוטרים, אתמול
(צילום: עוצמה יהודית )

"הרביצו לעוזרים שלי מול העיניים שלי, אין להם שום זכות לעשות את זה", המשיך בן גביר. "אין להם זכות להרביץ לאזרחים בכלל. מה זה כאן, רפובליקת בננות? אני יודע למה זה קרה, כי הם רוצים לסתום לנו את הפה, הם רוצים שאני לא אהיה כאן, כי הם חייבים לעבוד כשאני כאן. הציתו כאן את הבית, תשע פעמים שרפו את הרכב, ניסו לרצוח כאן את הילדים - והם לא היו כאן בכלל. אבל כשאני כאן - המשטרה כאן. לכן אני אומר לעמר בר-לב - אני לא נכנע, אני כאן והאלימות של השוטרים לא תעזור".
ראש הממשלה נפתלי בנט קיים היום הערכת מצב טלפונית בנושא המתיחות בשייח ג'ראח, שבה השתתפו גם השר לביטחון פנים עמר בר-לב, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ונציגי שב"כ. בשלב זה לא התקבלו החלטות קונקרטיות.
לדברי בן גביר, הממשלה לא עושה מספיק בשביל התושבים היהודים בשכונה, והמטרה שלו היא שיציבו ניידת משטרה ליד בית משפחת יושבייב שהוצת בסוף השבוע. "זה משהו שהמשטרה הייתה צריכה לעשות מיוזמתה, לבוא לכאן מיוזמתה ולהגיד 'אנחנו נשארים כאן'. אם אין משטרה ויש הפקרות - זה כנראה משהו פוליטי, וכנראה ההחלטה של הממשלה היא להפקיר כאן את התושבים, ולכן אני כאן. להציל את הילדים כאן זו פרובוקציה? לדרוש ביטחון בשכונה זו פרובוקציה? אנחנו בעלי הבית בירושלים והממשלה צריכה להבין את זה".
דובר המשטרה: "השוטרים לא תקפו את בן גביר"
(צילום: שחר גולדשטיין)

מנגד, דובר המשטרה, ניצב-משנה אלי לוי, אמר במשדר כי בן גביר כלל לא הותקף על ידי שוטרים. "לא הייתה שום תקיפה מצד השוטרים, חד משמעית לא. השוטרים היו שם כדי לשמור על הסדר. הם אלה שהזמינו את הטיפול הרפואי לח"כ בן גביר. אנחנו מאפשרים מחאה, אנחנו מדינה דמוקרטית ומשטרת ישראל מדי יום מאפשרת עשרות מחאות, מצפון ועד דרום, מכל סוג, מהפגנות גדולות ועד קטנות. אבל מצד שני - צריך להישמע לשוטרים בשטח, לא להפר את הסדר וקצת להרגיע את הרוחות".
"אנחנו כלובשי מדים לא ניכנס לעימות בתקשורת עם שום גורם פוליטי", אמר לוי. "אנחנו כמשטרה נקראים לאירוע, ואנחנו לא מסתכלים מי הדמות שנמצאת שם, אנחנו לא מבדילים בין דמות לדמות. יש לנו אפס סובלנות מול הפרות סדר. לא ניתן לאיש לפגוע באזרחים, לפגוע בשוטרים או לפגוע ברכוש כזה או אחר".
ח"כ טיבי: "בן גביר זקוק לאבחון פסיכיאטרי"
(צילום: ניצן דרור, שחר גולדשטיין)

5 צפייה בגלריה
עמר בר-לב
עמר בר-לב
"מעולם לא היה חבר כנסת בישראל שהרים יד על שוטר". בר-לב
(צילום: יואב דודקביץ)
לוי התייחס גם לסיבה שבן גביר החליט להקים "לשכה פרלמנטרית" בשייח ג'ראח - הצתת בית משפט מושייב בסוף השבוע. "מדובר באירוע חמור, ואנחנו משקיעים ממש בשעות אלו מאמצים אדירים כדי להגיע לחשודים. החקירה כרגע מתנהלת גם במישור המודיעיני, לכן לא אדבר עליה כדי לאפשר לחוקרים לעשות את שלהם. אנחנו לא מטאטאים את המציאות מתחת לשטיח - זה אירוע קשה, ואנחנו נגיע לאחראיים".
ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), שבעצמו התעמת אתמול בשייח ג'ראח עם פעילי ימין, בהם סגן ראש עיריית ירושלים אריה קינג, אמר במשדר כי לדעתו "בן גביר צריך לעבור אבחון פסיכיאטרי". לדבריו, "כל ההתנהגות שלו מבעירה את השטח. אין ספק שזו אי-יציבות נפשית, מלבד הקיצוניות והגזענות".
5 צפייה בגלריה
ח"כ אחמד טיבי  בשיח ג'ארח
ח"כ אחמד טיבי  בשיח ג'ארח
"בן גביר לא יציב נפשית". ח"כ טיבי אתמול בשייח ג'ראח
(צילום: עמית שאבי )
ח"כ אוחנה: "המשטרה צריכה לכבד את החסינות של הח"כים"
(צילום: משי בן עמי, שחר גולדשטיין)

טיבי התנגד להשוואה בינו ובין שאר חברי הכנסת הערבים שהגיעו למקום לבין בן גביר. "ההשוואה והסימטריה לא במקום. אנחנו כבר שנים מגיעים בימי שישי, כמעט באופן קבוע, לשייח ג'ראח, כדי למחות על העוול שבוצע למשפחות פלסטיניות בהעברת יהודים מתנחלים קיצונים במקומם, תחת הכותרת 'ייהוד ירושלים'. המעשה הזה הוא מעשה נורא ואכזרי. אנחנו נמשיך להיות בשייח' ג'ראח".
שר החוץ יאיר לפיד התייחס גם הוא לאירועים אתמול בשייח ג'ראח, ואמר כי "בן גביר לא נמצא שם כדי להגן על התושבים, הוא נמצא כדי להבעיר את השטח, כמו שהוא עשה בעבר". לדבריו, "אם יש הבדלי גרסאות בן המשטרה לבן גביר, אין לי התלבטות - אני מאמין למשטרה. כל מי שמגיע בשביל לחולל מהומות ולגרום לאלימות, אני מגנה את זה. זה לא סוד ששייח ג'ראח זה מקום נפיץ. צריך לתת לכוחות הביטחון לטפל במתרחש".
טל יושבייב, שביתו הוצת בסוף השבוע, בריאיון לאלפן ynet בתחילת החודש
(צילום: סטס קופולו)

5 צפייה בגלריה
מקום השריפה בשייח ג'ראח
מקום השריפה בשייח ג'ראח
שריפת הבית בשייח ג'ראח בסוף השבוע
(צילום: localfocus)
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב כתב הבוקר בטוויטר כי "מעולם לא היה חבר כנסת בישראל שהרים יד על שוטר. החסינות היא קודש, האלימות היא מגונה". בר-לב הודה לשוטרים שפעלו בשייח ג'ראח "חרף הפרובוקציות", לדבריו. בן גביר השיב הבוקר לבר-לב: "איזה אפס. אולי אתה מנסה לחמוק מאחריות שאתה זה שנתת הוראה לא חוקית לפגוע בחסינותי, לפרק לי את הלשכה ולפרק אותי. השר הכי כושל בתולדות ישראל, לך הביתה".
גורם במשטרה טען אמש כי בן גביר החל "לנסות להפריע לשוטרים ולדחוף אותם. השוטרים שהיו במקום ניסו להרגיע אותו ולמנוע את השתוללותו. אחד השוטרים אף קיבל ממנו מכה בפלג גופו העליון".
שכונת שייח ג'ראח (שמעון הצדיק) הפכה לאחד ממוקדי העימות בין הפלסטינים לבין ישראל, ושאלת הפינוי של כמה משפחות ערביות במקום קודמה על ידי הפלסטינים בתור אחד הגורמים שהובילו לפרוץ מבצע "שומר החומות" בחודש מאי אשתקד. תושבי השכונה, שנבנתה ב-1956 בתור דיור לפליטים, מאשימים את ישראל ב"גניבת בתים". כמה תושבים שם טוענים כי רכשו ב-1956 בתים שנבנו על ידי משרד השיכון הירדני. לטענתם, הם או אבותיהם קיבלו הסכמים שלפיהם ויתרו על "תעודת פליט" ובתמורה קיבלו לרשותם את הדירות. לטענתם, לא נעשה הסדר לקרקע. מנגד, היהודים מחזיקים במסמכים שמוכיחים ההיפך - ובית המשפט העליון פסק לטובתם.