המפגינה שהתפרצה לעבר נתניהו - ותגובתו
(צילום: נדב אבס)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר אתמול (שישי) בישיבת הממשלה לשרים כי הוא רוצה לתת להם אגרוף "כדי להלום" במפגינים נגד המהפכה המשפטית, כבר תקף בעבר בכמה הזדמנויות את המפגינים נגדו ונגד מדיניות ממשלתו. המוחים נגד המהפכה המשפטית השמיעו אתמול זעם על הדברים של ראש הממשלה, שבסוף דבריו לשרים הסביר כי כוונתו "להלום בשקר".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת הממשלה על התקציב. "לאן ייקח את השיח?"
(צילום: AFP)
נתניהו שוחח עם שרי הממשלה בישיבה שהתקיימה אתמול סביב אישור תקציב המדינה, והתייחס למפגינים נגד המהפכה המשפטית. "אני רוצה לתת לכם אגרוף להלום בהם. אותם האנשים שהפגינו נגד הסכם הגז ונגד החיסונים בקורונה - הם אותם אנשים שמוחים היום", אמר ראש הממשלה לשרים. "כמו שהם אמרו אז שהסכם הגז יעשה נזק - ככה הם אומרים גם היום שתעשה הרפורמה. צריך להלום בשקר". מטעמו נמסר אמש כי "כשראש הממשלה השתמש במילה להלום הוא התכוון לנגח בטיעונים השקריים של מי שמנסים להפיץ תבהלה, ולא להלום פיזית באיש".
למרות ההבהרה שפורסמה מטעמו של ראש הממשלה, המפגינים נגד התוכנית לשינוי מערכת המשפט, שאותה מוביל נתניהו יחד עם שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, אמרו כי הם רואים בדברי נתניהו הסתה. "נתניהו מסית נגד מפגינים שמוחים נגד המדיניות האנטי-דמוקרטית שלו. לאיפה עוד הוא ייקח את השיח?", תהה תומר (26) מתל אביב, שנמנה עם מפגיני מחאת ההייטק.
4 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים ליד ביתו של יואב קיש
מחאת המילואימניקים ליד ביתו של יואב קיש
מוחים ליד בית השר קיש, השבוע. חלק מהמפגינים דוחים את הטענות לפיהן השתתפו בהפגנות נגד מתווה הגז ונגד חיסוני הקורונה
(צילום: שאול גולן)
לדבריו, הוא לא לקח חלק באף הפגנה שקשורה בקורונה או במתווה הגז – אלא רק בזו שהייתה ב-2011, במסגרת המחאה החברתית - אז הגיע להפגנות יחד עם משפחתו. "חסר מישהו שיפגע במפגינים? מה יהיה אז? שימשיך לתרום טונות רבות של דלק למדורת המחאה הבוערת", הוא אמר.
דנה (41), אם לשניים מהמרכז, דחתה גם היא את טענותיו של נתניהו לפיהן המפגינים הם אותם אנשים שהפגינו נגד מתווה הגז ונגד חיסוני הקורונה. "במו ידיו הוא הפך את עצמו לראש ממשלה של חלק מהעם", היא אמרה. "אני לראשונה בחיים יצאתי להפגין ברגע שראיתי את הכרכרה של יריב לוין יוצאת מהתחנה. מעולם לא הייתי במחאה אחרת. קיבלתי הודעה בוואטסאפ מקרובת משפחה, שאומרת הכול: 'אוי לדור שאבד מנהיגו, אוי לה לספינה שאבד קברניטה'".
4 צפייה בגלריה
צעדה בירושלים במחאה על הרפורמה המשפטית
צעדה בירושלים במחאה על הרפורמה המשפטית
צעדת המפגינים ליד הכנסת, ביום שני האחרון
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
צעדה בירושלים במחאה על הרפורמה המשפטית
צעדה בירושלים במחאה על הרפורמה המשפטית
(צילום: שלו שלום)
"הגיע הזמן להוציא אותו לנבצרות", אמר אמנון (65), שהגיע להפגנות האחרונות במוצאי שבת. "אנחנו בני ערובה של אדם שלא מבין איזו רוח לחימה יש למפגינים שלא רוצים שלטון דיקטטורי. אוי לעם שראש הממשלה שלו מסית נגדו". מפגינה אחרת אמרה כי "יצאה לו כל האמת. האיש שבגללו כל המדינה בוערת רוצה להרביץ. שימשיך לדבר כך, הוא רק מחזק את המחאה ויגיעו עוד אנשים".

בין מדגרות לאנרכיה

נתניהו התייחס בדבריו לשרים בין השאר להפגנות בימי הקורונה, אז הגיעו מפגינים רבים למחאות ליד מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. ראש הממשלה תקף את אותם מפגינים בכמה הזדמנויות. "ההפגנות מצפצפות על כלל אזרחי ישראל שאמורים לשמור על המשמעת. הן גם מדגרת קורונה ומדגרת אנרכיה", אמר נתניהו בספטמבר 2020, לקראת הסגר השני שהוטל על המדינה בחגי תשרי – ואחרי שכבר אמר בחודש אוגוסט באותה שנה כי ההפגנות הן מדגרות קורונה.
באותם דברים שאמר, כינה ראש הממשלה את ההפגנות נגדו "הזויות ואנרכיסטיות" – דברים דומים לאלה שהשמיע השבוע כלפי מפגינה שהתפרצה אליו בכנסת בזמן שהתראיין למשדר מיוחד של ynet. "בושה, אתה לא צריך להיות פה. אל תחייך, אתה הורס את הדמוקרטיה. אנחנו הצעירים של המדינה", אמרה לו המפגינה עילי אבידר, בת 23 מתל אביב.
נתניהו השיב לה: "אני אומר להם, פשוט ירדתם מהפסים. איבדתם את זה. הנה, שמעתי עכשיו את דבריה המלומדים והמנומקים של עוד אנרכיסטית. הם באמת צריכים להתבייש".
גם ביולי 2020, במסיבת עיתונאים שכינס נתניהו עם שר הבריאות דאז יולי אדלשטיין, כשהשניים מינו את פרופ' רוני גמזו לפרויקטור הקורונה, השמיע ראש הממשלה דברים שנויים במחלוקת נגד המפגינים, כשרמז כי המפגינים נגדו ונגד ממשלתו הם מפיצי מחלות.
"אני אומר גם למשתתפי ההפגנות מכל צד שהוא, לתומכי הממשלה ולמתנגדיה - שימרו על ההנחיות, שימרו על הבריאות, אל תגררו את המדינה לאנרכיה, אלימות, השחתת רכוש והפצת מחלות באמצעות תנאים סניטריים איומים של עשיית צרכים ברחובות ובחצרות", הוא אמר – אחרי שבנו יאיר פרסם תמונה של אדם שלכאורה עושה את צרכיו בישראל - ומקורה התברר כתמונה שצולמה בארה"ב.
פורסם לראשונה: 23:42, 24.02.23