אחד מהחשודים, אלישע ירד, בבית המשפט
(צילום: גיל יוחנן)

שלושה ימים לאחר הירי למוות בקוסאי מעטאן (19) בכפר בורקה שליד רמאללה, נעצרו הבוקר (שני) חמישה פלסטינים תושבי הכפר, שני קטינים ושלושה בגירים, בחשד שלקחו חלק בעימות הקטלני. לפי המשטרה, החמישה חשודים בתקיפה בנסיבות מחמירות וחבלה חמורה, וצפויים מעצרים נוספים.
לאחר העימות נעצרו שניים - יחיאל אינדור מעפרה שחשוד שירה למוות במעטאן ונפצע בעצמו בראשו, ואלישע ירד, יועצה הפרלמנטרי לשעבר של חברת הכנסת לימור סון הר מלך.
3 צפייה בגלריה
בית החולים ברמאללה
בית החולים ברמאללה
קוסאי מעטאן שנהרג בירי בכפר בורקה
(צילום: רויטרס/Ali Sawafta)
3 צפייה בגלריה
ישראלי נפצע בהתפרעות המונית בבנימין
ישראלי נפצע בהתפרעות המונית בבנימין
אינדור שנפצע קשה בעימות - וחשוד שירה למוות במעטאן
לפי התחקיר שערכו בצה"ל, אינדור הגיע מהמאחז הבלתי-חוקי עוז ציון לאדמות הסמוכות לכפר בורקה בסביבות 19:00 בשישי, ואז החלו העימותים שהתגברו בשטח הפתוח והמבודד בין הכפר למאחז.
כוח ראשון של צה"ל ומשטרה הגיע לנקודה בשעה 21:20, אחרי שלא קיבלו דיווח מהמתנחלים על התקרית במשך כשעתיים. לפי המפה הצה"לית, התקרית בשישי התרחשה כ-240 מטרים מקו הבתים הראשון של הכפר, מרחק של קילומטר וחצי בקו אווירי מבתי המאחז. המשמעות, לפי גורמים בצה"ל: אינדור שהה עם מרעו על אדמה פלסטינית פרטית.
אינדור זכה לגיבוי מחברי כנסת מהקואליציה - וגם מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שטען אתמול כי יש להעניק לו צל"ש. "המדיניות שלי ברורה. מי שמגן על עצמו מזריקת אבנים צריך לקבל צל"ש", כתב בן גביר.
לצד אינדור, נעצר גם אלישע ירד. השניים חשודים בגרימת מוות בכוונה או באדישות ממניע גזעני, עבירה המקבילה לרצח, ומעצרם הוארך בחמישה ימים.
3 צפייה בגלריה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
אלישע ירד, שמעצרו הוארך ב-5 ימים
(צילום: לירן תמרי)
המתנחלים שהיו מעורבים בתקרית טענו כי הם אלה שהותקפו, על אף שהאירוע התרחש באדמות שסמוכות לכפר הפלסטיני. לפי המתנחלים, אינדור ספג סלע בראשו, "ובכוחותיו האחרונים השתמש בנשקו האישי". לדברי המתנחלים, האירוע בשישי החל כשרועה צאן יהודי יצא מהמאחז הבלתי-חוקי עוז ציון, "ורעה את העדר בשטח שבין עוז ציון לבין בורקה. מספר ערבים התקרבו אליו ואיימו עליו. הוא חש בסכנה והזעיק עזרה".
לטענתם, אז "עשרות פורעים חמושים באלות, זיקוקים וסלעים תקפו את המתיישבים, שהזעיקו את כוחות הביטחון וכוחות אזרחיים לסייע להם. הפורעים ירו לעבר המתיישבים זיקוקים בכינון ישיר וסלעים מטווח אפס. אחד המתיישבים ספג סלע בראשו מטווח אפס ונפצע קשה. בכוחותיו האחרונים הוא הצליח להגן על עצמו באמצעות שימוש בנשקו האישי שאותו הוא מחזיק ברישיון".