המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה היום (שני) ל-10 חשודים ושלוש חברות על כוונתה להגיש נגדם כתב אישום בכפוף לשימוע בגין חשד לביצוע עבירות ביטחוניות, עבירות בתחום הנשק, עבירות לפי חוק הפיקוח על הייצוא הביטחוני, עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון, ועוד. החשודים נחקרו לאחרונה במסגרת פרשה ביטחונית רחבת היקף שבמסגרתה עלה החשד כי הם ייצרו, תיווכו וייצאו לסין טילים משוטטים שיועדו לשימוש צבאי ללא היתר.
1 צפייה בגלריה
מל"טים של חברת innocon
מל"טים של חברת innocon
אחד מכלי הטיס של אינוקון
(צילום: innocon)
במסגרת כתבי החשדות, שגובשו בתום חקירה של היחידה הארצית לחקירת פשעים בינ"ל בלהב 433, הממונה על הביטחון במערכת הביטחון ושב"כ, מתואר כיצד אפרים מנשה, בעליה של חברת "סולר סקיי", שעסקה בין היתר בייצור טילים משוטטים, רקם עסקה עם גורמים מסין שהתמודדו במכרז להספקת טילים משוטטים לצבא הסיני, לשם ייצור וייצוא שנועדו לשימוש צבאי.
העסקה, לפי הפרקליטות, יצאה לפועל בתיווכם של ציון גזית ואורי שחר, בעליה של חברת ייעוץ בטחוני, שעיקר עיסוקה הוא ייעוץ ותיווך בין משקיעים זרים לחברות ישראליות העוסקות בפיתוח טכנולוגיה, לרבות טכנולוגיה ביטחונית.
בנוסף, שכר מנשה את שירותיהם של צביקה וזיו נווה, בעליה של חברת "אינוקון" העוסקת בייצור כטב"מים למטרות מודיעין, וכן גייס מעורבים נוספים שפעלו לשם ייצור הטיל המשוטט על כל רכיביו - החל מהמנוע הרקטי שלו וכלה בכנפיים. השניים היו ממייסדי חברת "אירונאוטיקס" שהתברגה בצמרת העולמית של תעשיית המל"טים, ונחקרה גם היא בעקבות עסקה חשאית שרקמה.
במסגרת העסקה, ייצרו מנשה וחשודים נוספים עשרות טילים משוטטים וביצעו בהם ניסויים שונים בשטחי מדינת ישראל תוך סיכון חיי אדם. עם תום תהליך ייצור של עשרות טילים משוטטים העבירם אפרים לסין ועשה זאת בהסתר. בתמורה לכך, ועל אף שהכלים לא הגיעו בסופו של דבר לשימוש צבא סין, קיבל מיליוני דולרים אותם הסווה במסגרת קשריו עם חברה זרה.
עו"ד אבי עמירםעו"ד אבי עמירםצילום: מוטי קמחי
עו"ד עדי קידר, המייצג את אפרים מנשה, מסר בתגובה כי "כתב החשדות הגיע אלינו ממש היום, וטרם עלה בידינו לקבל את חומרי החקירה אשר לאחר שיועברו אלינו אנו סמוכים ובטוחים כי יסייעו בידינו לשכנע את הפרקליטות להמנע מהגשת כתב האישום. מהרגע הראשון סברנו וטענו כי גורמי הביטחון טיפסו וכוונו גבוה מדי, ואכן גם כתב החשדות רחוק מאוד מהחשדות שיוחסו לחשודים בתחילת הדרך. גם מה שנותר מהחשדות יסתיים בלא כלום אם לא על-ידי הפרקליטות אז על-ידי בית המשפט".
עו"ד אבי עמירם, שמייצג כמה חשודים נוספים, הוסיף: "כתב החשדות הגיע למשרדי אחר הצהריים בשיגור מאובטח. איני יכול לרדת לפרטים משום רגישות התיק, ועליי לעיין בחומרי החקירה שטרם הועברו". עמירם הוסיף כי "על פניו לא היה מקום להכליל את שולחיי בהליך השימוע, ולא ניתן לייחס לשולחיי פגיעה בביטחון המדינה. כתב החשדות אינו מציין זאת נגדם ולו לכאורה, ואני סמוך ובטוח כי בתום השימוע פרקליטות המדינה תעשה חישוב מסלול מחדש ותסלול את דרכם של שולחיי אל מחוץ לגבולות החשד".