שר הפנים משה ארבל פנה הערב (יום שלישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות חשיפת ynet על כך שפרויקטור הצפון אליעזר (צ'ייני) מרום צפוי לסיים את תפקידו, ודרש ממנו להתערב. "לא ניתן להסכים שבשל מאבקי אגו ואיבה אישית לכאורה המשימה של שיקום הצפון תאבד חודשים יקרים נוספים", הדגיש שר הפנים.
2 צפייה בגלריה
אלוף במיל' אליעזר צ'ייני מרום, בזירת הנפילה במגרש במג'דל שמס
אלוף במיל' אליעזר צ'ייני מרום, בזירת הנפילה במגרש במג'דל שמס
אליעזר צ'ייני מרום במג'דל שמס, אחרי טבח הילדים
ב-ynet נחשף כי במשרד ראש הממשלה כבר החלו בחיפוש מחליף לראש מינהלת שיקום הצפון, שנושא באחריות תכלול ויישום החלטות הממשלה לשיקום וחיזוק הצפון בטווח המיידי ועד הטווח הארוך. הרקע לכך הוא משבר אמון בינו לבין בכירי משרד רה"מ - וביקורת שהשמיעו ולפיה מאז שנבחר לא הצליח לקדם בתפקידו דבר, ועדיין עסוק בלמידת אתגרי הצפון ו"בהמתנה לטבלאות האקסלים שנדרשו ברשויות המקומיות המפונות להציג בפניו".
ארבל דרש מנתניהו שחילוקי הדעות האלו עם מנכ"ל משרד רה"מ, יוסי שלי, לא ישפיעו על כהונתו של מרום. "כזכור, הוא מונה לתפקיד לפני כחודשיים וחצי בהחלטת ממשלה, חודשים ארוכים לאחר פינוי עשרות יישובים ולאחר פארסה אחרת - המינוי שבוטל של אבי כהן סקלי, לאחר שכבר פורסם שהחל בעבודתו", כתב ארבל. "עשרות אלפי תושבי הצפון חיים הרחק מבתיהם ומקהילתם זה כבר לשנה, ויישובים שלמים נפגעו קשות מהפגזות חיזבאללה. במציאות זו קשה להפריז בחשיבות של המינהלת לשיקום הצפון, שמשימתה היא מהמשימות הלאומיות החשובות ביותר שעומדות בפנינו. לא תהיה תקומה למדינה בלי שיקום הצפון".
ארבל ציטט את דבריו של יו"ר פורום קו העימות משה דוידוביץ, שלפיהם "זה קרקס אחד גדול", והדגיש: "על הממשלה ועל עובדיה מכלל המשרדים מוטל הנטל להוכיח שכוונותיה טהורות, ושיש ביכולתה להידרש למשימות הלאומיות החשובות שעומדות בפנינו - חרף הקשיים הרבים, אתגרי ניהול התקציב וכיו"ב".
נציין כי כהן סקלי עצמו הגיב לפרסום ב-ynet בקצרה - "אני מוכן" - רמז לכך שייקח את התפקיד על עצמו אם יוצע לו. שר הנגב והגליל מעוצמה יהודית, יצחק וסרלאוף, אף הדהד את המסר שלו.
2 צפייה בגלריה
אבי כהן סקלי מנכ"ל משרד התפוצות ופרויקטור הצפון
אבי כהן סקלי מנכ"ל משרד התפוצות ופרויקטור הצפון
הודח במפתיע. כהן סקלי
גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית הגליל העליון, מסר כי "כמעט שנה אנחנו נמצאים בניסוי מפחיד - האם מדינה דמוקרטית תקינה יכולה להתנהל ללא שלטון מרכזי", וד"ר אורית דגני דיניסמן, המועמדת לראשות המועצה, אמרה: "תושבי הצפון הפכו לכלי משחק בידיהן של מנהיגות כושלת ופוליטיקה מכוערת. אחרי שהפרויקטור הראשון הודח בשל סיבות פוליטיות, עכשיו מתברר כי גם מחליפו לא ישרוד, כל זאת על רקע הכישלונות הנמשכים במתן המענים לתושבי הצפון. ככל שההתנהלות הכושלת הזו תימשך, הנזק יהיה בלתי הפיך".
גם יו"ר ארגון "לב בגליל", המשמש כסגן מועצת גליל תחתון, אופיר שיק, הגיב: "התנהלות מטרידה מאוד של הממשלה בכל הנוגע לקידום הצעת המחליטים עבור הצפון. אנו קוראים לראש הממשלה למנות בדחיפות ראש מינהלת חדש, שיהיה עם היכרות טובה של השטח ובעיקר עם הבנה מעמיקה בעבודה ממשלתית". ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן אמר כי "אני מאמין שאלוהים יעזור לנו יותר מהאנשים בממשלה הזאת".

פארסה רודפת פארסה

אתמול, בפגישה שקיים עם מנכ"לי משרדי הממשלה, הציג בפניהם צ'ייני מצגת עם עקרונות פעילות המינהלת שהוא מקים ועורר נגדו זעם וביקורת על ניסוח העקרונות שהציג. אמש חשף מיכאל שמש בכאן 11 כי במסמך הפנימי נכתב, בין היתר, כי "לא כל המפונים יחזרו לבתיהם" ו"תמיד יהיו לא מרוצים".
במשרד ראש הממשלה זעמו על המבוכה שגרם, כיוון שהוא נחשב לשליחו של ראש הממשלה לטיפול בצפון. "לא ייתכן שיוציא כזו מצגת מבלי להראות אותה לאף אחד ומבלי להתייעץ", אמר היום גורם במשרד רה"מ. לדבריו, בכירי המשרד כעסו: "גם אם זה מה שהוא חושב, לא כותבים את זה ככה. כך לא פועל מנהיג".
נתניהו ביוני: בטוח שצ'ייני יעשה עבודה מצוינת
(צילום: עומר מירון)

לדברי גורם במשרד רה"מ הבחירה בצ'ייני, בעל עבר צבאי מרשים ומוערך, לא הייתה מותאמת ליכולות הנדרשות מאדם שנועד לתכלל החלטות ממשלה בין-משרדיות משמעותיות ומורכבות כל כך: "זו הייתה טעות. הוא פשוט לא מוכן להקשיב. חושב שיודע הכול. אולי בצוללות הוא מבין, אבל למה הוא לא מקשיב".
אם צ'ייני אכן יפרוש או יודח, תימשך בכך הפארסה סביב תפקיד הפרויקטור לצפון: צ'ייני, נזכיר, מונה בהחלטת ממשלה לתפקיד ב-21 ביולי, לאחר שקודמו אבי כהן סקלי כבר התחיל לעבוד (לפני שמונה רשמית) - אך הודח במפתיע על רקע לחצים מתוך הליכוד, בין השאר בטענה ל"חוסר נאמנות" למפלגה.
בחודשים שקדמו למינוי צ'ייני ניהלו משרדי הממשלה מאבק פוליטי על שאלת זהות המשרד הממשלתי שיוביל את התוכנית הלאומית לשיקום וחיזוק הצפון ביום שאחרי המלחמה. במשרד הפנים רצו להוביל את היגוי ההחלטה הממשלתית העתידית, שנתניהו הכריז כי יושקעו בה 3.5 מיליארד שקלים. גם במשרד הנגב והגליל רצו ואף במשרד ההתיישבות, ובסוף החליט נתניהו כי משרדו הוא זה שיתכלל את עבודת המשרדים.
בפועל, כך טוענים גורמים במשרד רה"מ, הם גילו כי צ'ייני החל לעבוד עם מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ ומבלי שעדכן על כך - והדבר היה כמו סדין אדום עבורם: "זה פשוט מחטף. צ'ייני הודיע שהוא רוצה לכנס את מנכ"לי משרדי הממשלה לפגישה בהובלת פרץ בלי שום תיאום. אם הוא רוצה להיות כפוף לשר ארבל ולנהל את האירוע הזה לבד, בלי משרד רה"מ שיצהיר על כך ונשקול זאת".
עוד נודע ל-ynet כי במשרד רה"מ זעמו על כך שצ'ייני מינה בכירים למינהלת שהוא מקים בקריית הממשלה בעיר נוף הגליל, מבלי שהתייעץ או התחשב במומלצי משרד רה"מ. הליך הבחירה לעשרת התפקידים הראשונים שקיבל צ'ייני התארך בשל חופשתו לפני כמה שבועות, והושלם במינוי מספר בכירים שהציגו מועמדותם ב"קול הקורא" שפרסם הפרויקטור - כלומר לא בהליך של מכרז.
הפרויקטור צ'ייני לא השיב לפניית ynet בתגובה לפרסום, אך יו"ר פורום קו העימות משה דוידוביץ - שצוטט על-ידי ארבל - מסר כי "צ'ייני הבהיר לי שאין בכוונתו לעזוב את התפקיד". לדברי דוידוביץ, המכהן כראש המועצה האזורית מטה אשר: "זה קרקס אחד גדול שבסופו מי שנפגע הם תושבי הצפון. הם יתומים, מופקרים ומושפלים פעם אחר פעם. הממשלה מוכיחה שוב שהצפון לא נמצא בסדרי העדיפויות שלה".