ארגון "אלמגור" (ארגון נפגעי טרור), ומשפחת סחיווסחורדר, מי שאיבדו בפיגוע ההתאבדות במסעדת סבארו ב-2001 בירושלים, חמישה מבני משפחתם שנרצחו בידי מחבל מתאבד, עתרו לבג"ץ נגד העסקה לשחרור החטופים שכולל שחרור אסירים פלסטינים. לפי העתירה הדחופה, הם מבקשים צו מיידי זמני המונע עשיית עסקה לשחרור אסירים "תוך סיכון חיי אדם וללא אמות מידה או קריטריונים שבחוק" עד לדיון בעתירה.
3 צפייה בגלריה
מחחאת משפחות החטופים בתל אביב
מחחאת משפחות החטופים בתל אביב
נתניהו ומחאת משפחות החטופים בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
הכותרת
בין הבוץ העזתי להפוגה: לאן מתקדם התמרון הקרקעי בעזה?
23:33
על פי העתירה, "על ממשלת ישראל להגיב ולנמק מדוע לא התקיים הדיון בשאלת שחרור המחבלים והחיילים השבויים והאסירים לאור מסקנות ועדת שמגר ובהתאם להורות לממשלת ישראל כי בטרם יקוים הדיון בשאלת העסקה בהתאם למסקנות ועדת שמגר אין סמכות לממשלת ישראל לקבל את ההחלטה ולבצע את העסקה. בית המשפט מתבקש להורות לממשלת ישראל לבצע דיון עומק חוזר בשאלת שחרור המרצחים, החיילים השבויים והאסירים, להציג את מסקנות הדיון לבית המשפט הנכבד ולהראות כי עסקה זאת איננה מסכנת את חייהם של אלפי אזרחים ישראלים, ובאופן ישיר כ-100 חיילי צה"ל שנשארים בעקבות תנאי העסקה בשבי ארגוני הטרור ברצועת עזה".
עוד הם מבקשים "לקבוע קריטריונים ברורים לשחרור אסירים ביטחוניים אותם היא מתעתדת לשחרר במסגרת עסקת הכניעה של מדינת ישראל. ולקבוע כי לא ניתן להפלות בין דם לדם וכי אין לממשלת ישראל את הסמכות לקבוע כי פלונית תצא לחופשי ואלמוני יישאר בידיהם נוטפות הדם של המרצחים".
הם מציינים כי במקרה "ויוחלט כי לממשלה הסמכות לבצע עסקה. יש לקבוע בצו כי אין לממשלת ישראל הסמכות ל"החזיר" לתוך שטחי ירושלים משוחררים במסגרת העסקה.

ההצהרה של סינוואר במהלך השחרור

בהמשך העתירה, אותה הגישו עו"ד מאיר הלר ועו"ד מאיר סחיווסחורדר, נכתב כי "בזמן שעבר מאז עסקת 'שליט' (בה שוחרר גם יחיא סינוואר)– ארגוני המרצחים ובראשם החמאס, כאשר ראש הזרוע הצבאית שלו הוא יחייא סינוואר – נשבע קבל עם ועדה ביום שחרורו מהכלא כתוצאה מאותה עסקה כי הוא לא ינוח והוא וארגונו יחטפו חיילים ואזרחים במטרה לשחרר את יתר 'אחיהם' המרצים תקופות מאסר בישראל – זה מה שהם עשו בפועל.
"אין ולא יכול להיות ספק כי ראשי מערכת הביטחון וממשלת ישראל כשלו כישלון נוראי שעלה בדמם של למעלה מאלף נרצחים, מאות חטופים, פינוי של מאות אלפי אנשים מביתם, מלחמה נוראית לשני הצדדים בה נהרגים חיילי צה"ל כמעט מדי יום, אלפי בני אדם 'בלתי מעורבים' בצד השני קיפחו את חייהם, 'שד האנטישמיות' ברח מהבקבוק והוא משתולל היום ברחבי העולם תוך שהוא מסכן את יהודי התפוצות באשר הם. לנוכח המסקנה הברורה מאליה לפיה אותם הגורמים שכשלו כשל עמוק כל כך בהגנה על אזרחי ישראל ויהדות התפוצות, מוטל היום על בית המשפט הנכבד להתערב ולעשות שימוש בסמכותו ולנסות ולהיות המגן האחרון בפני מרחץ הדמים שבו ימשיכו אזרחי ישראל והדורות הבאים לחיות לצידם של עוד מאות מחבלים, רוצחים, שיתווספו על אלף המחבלים ששוחררו ב'עסקת שליט'".
3 צפייה בגלריה
הפיגוע במסעדת סבארו
הפיגוע במסעדת סבארו
הפיגוע במסעדת סבארו. חמישה בני משפחת סחיווסחורדר נרצחו
(צילום: gettyimages)
עוד נכתב: "אין צורך לחזור ולהסביר ולהבהיר עד כמה שחרור המרצחים בעסקת שליט הוביל לנהרות של דם והרס – אף שזה היה כאמור שחרור אל מחוץ לתחומי מדינת ישראל".
לצד העתירה המדוברת, פורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות ונפגעי הטרור החליטו להגיש עתירה נגד העסקה. "אנו יודעים ומזהירים כי כל מחבל שישוחרר עכשיו יחזור ויפגע בעתיד", נמסר מהפורום. "בעסקת שליט שוחררו רוצחי טבח ה-7 באוקטובר ואין שום סיבה שהפעם שחרור המחבלים יהיה שונה. כולנו רוצים לראות את כל החטופים חוזרים הביתה וקוראים לממשלה שלא לאפשר כניסה של כל סיוע הומניטרי לרצועה".
בג"ץ יקבע דיון בהקדם בעתירות, אולם עד כה במקרי עבר הוא נמנע מלהתערב בהחלטת הדרג המדיני.