העובדים הזרים שמועסקים בישראל, בייחוד בתחום החקלאות, נאלצים לעבוד לעיתים קרובות גם באזורי הגבול בעוטף, וביישובים המפונים לאורך קו העימות בצפון. כתוצאה מכך, באופן טרגי בשנה האחרונה עובדים אלה נפגעים לא אחת נוכח המלחמה, כשהמקרה האחרון אירע אתמול (שישי): ניסן מירם (42), עובד זר מתאילנד, נהרג במהלך עבודתו כנהג טרקטור בשטח חקלאי סמוך לקיבוץ יראון בגליל העליון, מפיצוץ נפל תחמושת של חיזבאללה.
3 צפייה בגלריה
ניסן מירם
ניסן מירם
ניסן מירם מתאילנד שנהרג מפיצוץ נפל של חיזבאללה בצפון
3 צפייה בגלריה
 פינת זיכרון במלון מגדלה לזכרו של ניסן מירם
 פינת זיכרון במלון מגדלה לזכרו של ניסן מירם
פינת זיכרון ביראון לזכרו של ניסן
אנשי יראון הקימו לזכרו של ניסן פינת זיכרון במלון מגדלה שבאזור טבריה, מרכז הפינוי של הקיבוץ, שבו שוהים גם חבריו מתאילנד לעבודת החקלאות. האחרונים הוסיפו בפינת הזיכרון צלחת עם מזון וכוס שתייה, שמוחלפים מדי יום כחלק מהמנהגים הבודהיסטיים. אתמול דאגה חברת ההשמה להגעת נזיר בודהיסטי שקיים במקום טקס ותפילה.
חברו של מירם, גם הוא אזרח תאילנד, נפצע קשה בתקרית. בתחילה סברו בצה"ל כי השניים נפגעו מירי נ"ט מצד מחבלי חיזבאללה, אך בהמשך פורסמה הבהרה מצד הצבא: "מהתחקיר הראשוני שבוצע עולה כי האזרחים נפגעו כתוצאה מפיצוץ נפל תחמושת שהיה במרחב, ולא כתוצאה מפגיעת טיל נ"ט שחצה משטח לבנון, כפי שדווח מוקדם יותר". כאמור, ככל הנראה מדובר בנפל תחמושת של חיזבאללה שלא פונה על ידי מערכת הביטחון. פרטי האירוע נמצאים בבדיקה.
במרץ האחרון נהרג במרגליות פטניבין מקסוול בן ה-31, עובד זר מהודו שנפגע מירי נ"ט של חיזבאללה, בתקרית שגרמה לפציעתם של שבעה עובדים נוספים. לפי הדיווחים בהודו, מקסוול התגורר במדינת המחוז קראלה, ודווח כי הוא הגיע לישראל כחודשיים לפני מותו. הוא הותיר אחריו ילדה בת חמש ואישה בהיריון בחודש שביעי.
שר הפנים משה ארבל הבהיר, עוד בטקס האשכבה של מקסוול, כי הנחה לאכוף העסקת עובדים זרים באזורים שאינם בטוחים. כך עשה גם בפגישה שקיים עם שר העבודה של סרי לנקה, אז הבטיח את מחויבות ישראל לשלומם של העובדים הזרים.
"הוריתי להפעיל אכיפה כדי למנוע העסקה של עובדים במקומות מסוכנים, שבהם שהייה של אנשים אסורה", אמר ארבל בעקבות הטרגדיה האחרונה בצפון. לדבריו, "השמירה על חיי אדם היא בראש סדר עדיפויות שלנו". אתמול, השר שוחח שוב עם מנכ"ל רשות האוכלוסין, הגוף שאמון על האכיפה המדוברת, והורה על החמרתה נגד המעסיקים. אלא ששם, טרם נמצאה ההנחיה שמורה על אי-העסקה ביישובים מפונים. כמו כן, גם אם זאת נאמרה בעל פה, בשל מחסור בכוח אדם הגיעו עובדי הרשות רק פעמים בודדות לבדוק אם ישנם עובדים באזורים הללו.
3 צפייה בגלריה
העובד מהודו, פאטניבין מקסוול, ומשפחתו
העובד מהודו, פאטניבין מקסוול, ומשפחתו
פטניבין מקסוול לצד משפחתו
לאחר מותו של מקסוול, גם רתמו את משטרת קריית שמונה, באופן חד-פעמי, לאכיפת הנושא. בפעמים הבודדות שהנושא נאכף ואותרו עובדים במקומות שבהם לא היו אמורים להימצא - לא ניתנו קנסות ולא הוטלו סנקציות על המעסיקים.
למרות שההנחיה המדוברת כאמור טרם אותרה, במנהל העובדים הזרים של רשות האוכלוסין שיגרו בחודשים האחרונים מכתבים למעסיקים, שבהם לא מוזכרת אפילו פעם אחת העובדה שאסור לעבוד במקומות המוגדרים. במכתבים למעסיקים הרשות אמנם מזהירה מהסכנות, ומופיעה בקשה לוודא הימצאות של מרחבים מוגנים בקרבת מקום וכי העובדים מכירים אותם. עם זאת, הדבר עומד בניגוד מוחלט להנחיית השר שלא לעבוד באזורים מסוכנים. בנוסף, במכתבים חוזרים שוב ושוב במנהל על הבקשה להיצמד להוראות פיקוד העורף.
ומה אומרות ההוראות? ניתן לעבוד בתנאי שיש מרחב מוגן בקרבת מקום. אלא שכמו אתמול ביראון, ובאסון הקודם במרגליות, לא בכל מקרה ניתן להתגונן, שכן פיצוץ נפל לא יפעיל אזעקה, וכך גם ירי נ"ט.