פגישת בנט-פוטין: נינו אבסדזה באולפן
(צילום: סטס קופולו)

ראש הממשלה נפתלי בנט המריא בצאת השבת מסוצ'י לישראל, לאחר שביום שישי נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במשך כחמש שעות, פגישה אותה הגדיר בנט כחמה ולבבית. ח"כ לשעבר נינו אבסדזה, מומחית לענייני רוסיה, מסבירה כי "זה נחמד שהפגישה הייתה חמה, אבל הקונטקסט של הפגישה ייבחן כבר בעתיד הקרוב". גם סגן שר הביטחון אלון שוסטר התייחס לפגישה: "מחזקים את היכולת לפעול מול החתרנות האיראנית". ח"כ קיש: "בנט חלש ובלי תמיכה ציבורית"
"ברור למה אנחנו צריכים את רוסיה", הסבירה היום (ראשון) אבסדזה לאולפן ynt. "יש לנו אחות גדולה מעבר לאוקיינוס, אבל רוסיה נמצאת כאן בסוריה ואנחנו צריכים לדבר איתם. השאלה היא מה הם מחפשים אצלנו. יש כמה דברים שפוטין מחפש כאן ובגלל זה גם הפגישה הייתה כזו חמה וידידותית".
בנט מדבר על ביקורו ברוסיה
(צילום: אלכס גמבורג )

1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
בנט עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילום: AP)
בנט ונשיא רוסיה פוטין נועדים לראשונה סוצ׳י
(צילום: רויטרס)

-פוטין לקח את בנט לפגישה ארוכה, התקשר למחרת ולקח אותו הביתה. האם זה נהוג שבסוצ'י פוטין מכניס מנהיגים זרים לבית שלו? "הוא לא מרבה. מעטים מאוד אכן היו אצלו בבית בסוצ'י - היו מרקל ובזמנו בוש - אבל ממש לא הרבה, בטח בתקופת קורונה, הוא כמעט ולא נפגש עם אף אחד באופן פרונטלי. זה בהחלט מעיד על החשיבות שהוא נותן לישראל הקטנה יחסית לרוסיה הענקית, מכיוון שהוא חייב אבל חייב היום לגיטימציה שלנו בכל תחום אפשרי.
"כשכל העולם החרים את רוסיה אחרי מה שקרה בחצי האי קרים ואיש לא בא לחגיגות ניצחון על גרמניה הנאצית, מי שעמד לצידו של פוטין בכיכר האדומה וחגג את הניצחון הזה היה אז בנימין נתניהו. היום הוא צריך שנמשיך לתת לו לגיטימציה מכיוון שכל העולם ברוגז איתו, מטילים עליו סנקציות בכל יום שעובר. בבית הלבן יושבים הדמוקרטים. עוד לגיטימציה חשובה שהוא לא קיבל, אני מניחה שעוד מצפה לקבל בעתיד, זו לגיטימציה לחיסון הרוסי ספוטניק".
-מישראל המחוסנת לקבל לגיטימציה לחיסון שלך זה חתיכת וואו. "חתיכת וואו. הוא לא קיבל את זה. מבחינתו כל מה שקורה בארגון הבריאות העולמי, שהם לא מכירים בספוטניק, זה סיפור נטו פוליטי, כי רוסיה נתפסת בעיני המערב כילד הרע של העולם".
סגן שר הביטחון שוסטר בריאיון לאולפן
(צילום: ליהי קרופניק, סטס קופולו)

ח"כ קיש בריאיון לאולפן
(צילום: סטס קופולו)

בנט עצמו התייחס בפתח ישיבת הממשלה לפגישה ואמר כי היא "הייתה טובה מאוד ומעמיקה מאוד". לדבריו, "שוחחנו על המצב בסוריה. במובן מסוים הרוסים הם שכנים שלנו מצפון וחשוב שננהל את המצב העדין והמורכב שם באופן חלק בלי תקלות. הגענו לסיכומים טובים ויציבים ומצאתי אצל הנשיא פוטין אוזן קשבת לצורכי הביטחון של ישראל. שוחחנו גם על תכנית הגרעין האירנית שמצבה המתקדם מעורר דאגה אצל כולם. היחסים בין שתי המדינות טובים מאוד אבל תמיד אפשר יותר. במקרה הזה, פוטנציאל לשיתוף פעולה כלכלי, מדעי, תרבותי וטכנולוגי הוא אינסופי בהתחשב בעובדה שיש בישראל כמיליון דוברי רוסית".
בחלק הסגור של ישיבת הממשלה חשף בנט כי שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, שהתלווה אליו, נרדם במהלך הפגישה עם פוטין. "ישבנו חמש שעות עם פוטין ולקראת הסוף קלטו שהוא נרדם", אמר. "פוטין צחק, הכנסתי לאלקין מרפק". אלקין העיר בתגובה: "כנראה לא הייתי איתך בסיירת".
גם סגן שר הביטחון אלון שוסטר (כחול לבן) התייחס היום באולפן ynet לפגישת בנט-פוטין. "דרך המלך של מדינה קטנה, אמנם חזקה אך מוקפת אויבים, היא לייצר שיתוף פעולה משמעותי ומתמשך עם הכוחות הבינ"ל החזקים ורוסיה היא אחת מהם. יפה מאוד שאנו מחזקים את היכולת שלנו לפעול נגד החתרנות האיראנית, כל כך קרוב למדינת ישראל, כך ראוי שיימשך, בתיאום מלא עם הכוחות השכנים במזרח התיכון".
מאידך ח"כ יואב קיש (הליכוד) לא התלהב מהפגישה הלבבית. "הממשלה הזו מובילה מדיניות שכבולה בידי השמאל, רע"מ ומרצ מכתיבות את הקו ואני רואה את זה בכל דבר שקורה בממשלה הזו. לגבי השיחה עם פוטין, כשבא מנהיג חזק שמוביל מדיניות ישראלית ושם את ישראל מעל הכל, כמו נתניהו, ברור שזה מייצר התנגשויות כאלו ואחרות, ודווקא שם מנהיג מעצמה כמו רוסיה ינסה להקטין אותו. וכשבא מנהיג חלש, שאין לו תמיכה בציבור, שאין לו מפלגה מאחוריו ואין לו כלום - אז ברור שילטפו אותו".
קיש הוסיף כי "נתניהו הוא תוספת אדירה למדיניות החוץ של ישראל, הוביל אותה להיות מעצמה אזורית, ישראל חזקה מספיק גם בשביל להחזיק את המצב הקשה שהיא נמצאת בו. בנינו מדיניות אחרת, שלום מתוך עוצמה וללא ויתורים. זה בזכות נתניהו, שיש לו שם של מדינאי ברמה עולמית. להגיד לך שיבוא כל ראש ממשלה לא משנה מי ולא יתייחסו אליו כראש ממשלת ישראל? ברור שכן. האם יש לזה ערך עודף מבחינת ישראל? לא".