ממשל ביידן החליט להסיר את ההגבלות על מכירת נשק התקפי לסעודיה, שלוש שנים אחרי שקיבל החלטה על כך בעקבות המלחמה בתימן. כך אמרו הערב (שישי) שלושה מקורות המעורים בפרטים.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
הנשיא ביידן ויורש העצר בן סלמאן. "הסעודים עמדו בחלקם"
(צילום: רויטרס)
הפגנות תמיכה בעזה בצנעא, בירת תימן

על פי הדיווח, הממשל כבר עדכן השבוע את הקונגרס בהחלטתו להסיר את ההגבלה. מכירת הנשק ההתקפי לסעודיה צפויה להתחדש כבר בשבוע הבא. "הסעודים עמדו בחלקם בעסקה, ואנחנו ערוכים לעמוד בשלנו - להחזיר את זה לסדר", אמר בכיר בממשל ביידן לרויטרס. סעודיה היא השותפה הגדולה ביותר של ארה"ב במפרץ, אבל מאז 2021 סירבה ארה"ב למכור נשק התקפי לריאד.
מלחמת האזרחים בתימן פרצה ב-2014, כשהמורדים החות'ים – שיעים שנתמכים על-ידי איראן - השתלטו על צנעא ועל שטחים רבים בצפון המדינה. ממשלת תימן, שמקבלת את הכרת הקהילה הבינלאומית, נמלטה לדרום. כמה חודשים אחרי שהמלחמה פרצה, הקואליציה הערבית בהנהגת סעודיה התערבה בסכסוך. היא החלה לסייע לממשלת תימן ולבצע תקיפות אוויריות נרחבות. יותר מ-150,000 לוחמים ואזרחים נהרגו במלחמה בתימן. במדינה הענייה התפתח משבר הומניטרי שנחשב לאחד הקשים בעולם, ולפי הערכות 80% מהאוכלוסייה זקוקה לסיוע הומניטרי.
2 צפייה בגלריה
מטוס F-35 של צבא ארה"ב
מטוס F-35 של צבא ארה"ב
בקרוב בסעודיה? מטוס F-35 אמריקני
(צילום: AP Photo/Suhaimi Abdullah file)
המלחמה נתפסה במידה רבה כ"מלחמת פרוקסי" (מלחמת שליחים) בין סעודיה, הנחשבת למנהיגת העולם הסוני, לאיראן, מנהיגת השיעים שהחות'ים הם בעלי בריתה. במהלך המלחמה השתמשו החות'ים בנשק שמוזרם אליהם מאיראן, וביצעו שלל תקיפות מל"טים וטילים בשטחה של סעודיה.
החרם שהטיל ממשל ביידן נתפס גם כתגובה על רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, מבקר חריף של בית המלוכה בסעודיה, שחוסל ב-2018 בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, לפי הערכת המודיעין האמריקני בהוראת יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.
הסעודים, נזכיר, מנהלים מגעים מתקדמים מאוד עם ארה"ב לברית הגנה, ובמסגרת תוכנית גדולה יותר - גם נורמליזציה עם ישראל. במסגרת ברית ההגנה ביניהן, ריאד תקבל ערבויות אמריקניות רשמיות להגנה צבאית עליה - לצד גישה לנשק אמריקני מתקדם יותר. נשק כזה עשוי להיות, בין השאר, גם מטוסי קרב מסוג F-35 - על אף שטרם סוכם על כך. בתמורה, סעודיה תעצור עסקאות נשק עם סין, ותגביל השקעות של בייג'ינג במדינה. לפני המלחמה דווח כי ישראל וסעודיה כמעט הגיעו להסכם נורמליזציה - שהיווה, לטענת האמריקנים, אחת הסיבות למתקפת הפתע של חמאס.
סעודיה, שהיא יצואנית הנפט הגדולה בעולם, מעוניינת גם בסיוע ארה"ב ובטכנולוגיה לפיתוח תוכנית אנרגיה גרעינית במדינה. גורם אמריקני בכיר אמר לפני כשלושה חודשים כי שיתוף הפעולה בתחום הגרעין עם הסעודים "תוכנן באופן קפדני על-ידי מומחים לסוגיית מניעת הפצת הנשק הגרעיני".