בעוד עשרה ימים יתקיים הסיבוב הראשון בבחירות בצרפת, שהוקדמו על-ידי הנשיא עמנואל מקרון בגלל ההישג של הימין הקיצוני בבחירות לפרלמנט האירופי. מקרון לקח הימור גדול במטרה להחזיר את האמון הציבורי בממשלת המרכז שלו אך כרגע, לפי הסקרים, ההימור הזה ייכשל.
מפלגת הימין הקיצוני של מרין לה פן, "האיחוד הלאומי", מובילה בפער גדול בסקרים שפורסמו בימים האחרונים. קואליציית המרכז של מקרון משתרכת הרחק מאחוריה ומגיעה למקום השלישי. ביניהן נמצאת "החזית העממית" – רשימה של מפלגות שמאל שהכריזו על ריצה משותפת.
3 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון ,ז'ורדן ברדלה, מרין לה פן
עמנואל מקרון ,ז'ורדן ברדלה, מרין לה פן
מקרון, ברדלה ולה פן
(צילום: EPA / Hannah McKay / POOL, EPA/ANDRE PAIN, FRANCOIS LO PRESTI / AFP)
בסקר שפורסם היום ב"לה פיגרו" מקבלת "האיחוד הלאומי" 34% מקולות הבוחרים. "החזית העממית" מקבלת 29%, ומקרון ושותפיו 22% בלבד. גם בסקרים אחרים שפורסמו השבוע מגיעה לה פן למקום הראשון ומקבלת לפחות 33% מהקולות. גם בשאר הסקרים "החזית העממית" שנייה והקואליציה של מקרון במקום השלישי, עם קצת יותר מ-20%.
הסקרים אמנם מצביעים על ירידה חדה בתמיכה בקואליציה, אך בשלב זה הימין הקיצוני לא מקבל רוב מוחלט – רוב שיאפשר לו לשלוט בפרלמנט מבלי להקים קואליציה עם מפלגות אחרות. ניצחון של "האיחוד הלאומי" יחליש בצורה משמעותית את מקרון בשלוש השנים שנותרו לכהונתו כנשיא.
3 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון מודיע על פיזור האספה הלאומית
נשיא צרפת עמנואל מקרון מודיע על פיזור האספה הלאומית
מקרון בהודעה על פיזור האספה הלאומית
(צילום: Ludovic MARIN / AFP)
בפרלמנט הצרפתי (האספה הלאומית) 577 מושבים, ולפי הסקרים כרגע לפחות שליש מהם יהיו שייכים למפלגתה של לה פן. סקר שפורסם היום מעריך כי "האיחוד הלאומי" ובעלות בריתה יקבלו בין 235 ל-280 מושבים – הגוש הגדול בפרלמנט, אך ללא הרוב הדרוש של 289 מושבים.
למפלגתה של לה פן יש כיום 88 מושבים באספה הלאומית, וכל הסקרים מלמדים שהיא תתחזק דרמטית, גם אם לא תזכה ברוב מוחלט. נשיא מפלגתה של לה פן, ז'ורדן ברדלה בן ה-28, הוא המועמד שלה לראשות הממשלה. "כדי למשול אני צריך רוב מוחלט", הבהיר הכוכב העולה, שנחשב לאחד הפוליטיקאים האהודים בצרפת. "אני לא רוצה להיות חסר השפעה או העוזר של הנשיא".
3 צפייה בגלריה
ז'ורדן ברדלה ימין קיצוני ב צרפת מועמד האיחוד הלאומי לראשות הממשלה
ז'ורדן ברדלה ימין קיצוני ב צרפת מועמד האיחוד הלאומי לראשות הממשלה
הנהגת "האיחוד הלאומי"
(צילום: EPA/ANDRE PAIN)
כהונתו של מקרון כנשיא תסתיים ב-2027 והוא חושש מאפשרות, שכבר קרתה בעבר בצרפת, שכנשיא הוא ייאלץ לשתף פעולה עם ממשלה בעלת עמדות פוליטיות שונות באופן מובהק משלו.
בצרפת רבים חוששים מעלייתה לשלטון של "האיחוד הלאומי", מפלגה לאומנית שנחשבת לאויבת המהגרים. על רקע החשש מהמפלגה החליט קיליאן אמבפה, הכוכב הגדול של הכדורגל הצרפתי, להשמיע את קולו וקרא לציבור - ובמיוחד לצעירים - להימנע מתמיכה ב"קיצוניים". ברדלה תקף אותו ואמר: "מביך לראות מולטי-מיליונר מטיף למי שלא גומר את החודש, ולא מרגיש בטוח".