יומיים אחרי ההצהרה שעסקה באריכות בציר פילדלפי ועל רקע הלחץ הבינלאומי לקדם הפסקת אש בעזה ועסקת חטופים, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים לתקשורת הזרה בגן הטכנולוגי בירושלים. בין היתר הוא נדרש להסביר למה התכוון כשאמר לפני חמישה חודשים שישראל "כפסע מניצחון". ynet העביר את מסיבת העיתונאים בשידור ישיר.
(צילום: לע"מ)

גם הערב נתניהו הציג בפני הכתבים מפות, הפעם תחילה של המזרח התיכון. "ישראל היא אחת מהמדינות הקטנות ביותר בעולם", אמר. "אז כשחמאס מדבר על לשחרר את פלסטין מהנהר עד לים הוא מדבר על השמדת ישראל". על רקע המחאות הסוערות נגד התנהלותו והחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני, טען הערב ראש הממשלה כי בישראל יש תמיכה רחבה מאוד להישארות בציר פילדלפי.
בהמשך, הציג נתניהו את מפת הרצועה כפי שעשה שלשום, ודיבר על חשיבות ציר פילדלפי. "ישראל עד להתנתקות שלטה בגבול הזה, אי-אפשר היה להבריח נשק. אחרי ההתנתקות, עזה החלה במבצע חימוש והברחה מממומן על ידי איראן. הגבול פרוץ לגמרי, ברגע שעזבנו את הציר טילים, תחמושת וציוד לחפירת מנהרות נכנסו".
פעם נוספת, נתניהו מנה את מטרות המלחמה ואמר כי שלושתן עוברות דרך שליטה בציר פילדלפי. "אם עוזבים את הציר אי-אפשר למנוע מחמאס לא רק הברחת נשק אלא הברחת חטופים החוצה. אתה צריך משהו כדי ללחוץ עליהם לשחרר את החטופים, אם אתה רוצה לשחרר אותם אתה צריך לשלוט בציר פילדלפי".
נתניהו הדגיש כי "עזה חייבת להיות מפורזת ויכולה להיות כזו רק אם פילדלפי ישאר תחת שליטה ולא יהיה קו אספקה לתחמושת ונשק", וציין כי על אף הטענות שאם ישראל תעזוב את הגבול בין הרצועה למצרים היא תמיד תוכל לחזור - לא תהיה לכך לגיטממציה בינלאומית. "אנשים אמרו - אם תשארו זה יהרוג העסקה, ואני אומר: עסקה כזו תהרוג אותנו ולא תהיה עסקה כך, זה נרטיב שקרי. אני מוכן לעשות עסקה, אעשה כל שביכולתי, אבל לעזוב את פילדלפי לא יקדם את שחרור החטופים".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו
(צילום: ABIR SULTAN / POOL / AFP)
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: ABIR SULTAN / POOL / AFP)
לדבריו, "ב-16 באוגוסט ארה"ב הציגה הצעת גישור סופית. אנחנו קיבלנו - וחמאס סירב. אנחנו גמישים, חמאס ישלם על הטבח, אני יכול להבטיח לכם את זה". רה"מ אמר כי חמאס עיכב את העסקה כי רצה להמתין שאיראן תפתח במלחמה נגד ישראל. "עכשיו הם אימצו טקטיקה לגייס לחץ בינלאומי על ישראל, גם אחרי הטבח של ששת החטופים".

מה תאמר לחטופה המשוחררת שבעלה בשבי?

ראש הממשלה נשאל כיצד אמר ב-6 באפריל שישראל נמצאת "כפסע מניצחון", וחודש לאחר מכן אמר היועץ לביטחון לאומי (צחי הנגבי) שהלחימה תימשך עוד שבעה חודשים. "מה שאמרתי, או מה שהתכוונתי לומר, הוא שאנחנו כפסע מהדבר הקריטי שיסלול את דרכנו לניצחון. לא חשבתי שנוכל להשיג את הניצחון לולא נכנסנו לרפיח. ועמדתי בלחץ בינלאומי ואמריקני שלא להיכנס לרפיח ולפילדלפי. חשבתי שאי אפשר לסיים את המלחמה בלי זה".
נתניהו נשאל על דבריה של אביבה סיגל ששוחררה מהשבי ובעלה קית' עדיין ברצועה, שאמרה כי רה"מ גוזר מוות על בן זוגה. "אם נעזוב את ציר פילדפי לא נקבל את החטופים, הם אולי יתנו לנו כמה אבל את השאר הם ישאירו שם. אני לא מבקר את הצער שלה, אני מבין אותו, אבל האחריות של מנהיגים היא לא רק לחלוק ברגש אלא גם לעשות שיקול נכון ולוודא שהזוועות האלה לא יקרו שוב".
בהמשך נתניהו נשאל אם הבטיח למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שישראל תיסוג בשלב מסוים מציר פילדלפי. "הסכמנו לדלל את מספר החיילים לאורך הציר, אנחנו לא צריכים אוגדה שלמה שם", השיב. "42 ימים נישאר תוך כדי רידוד כוחות, אבל הסכמנו להתחיל בשיחות על הפסקת אש קבועה, והתנאים שלנו חייבים לכלול מצב שבו ציר פילדלפי לא יהיה חדיר. מישהו חייב להיות שם - לא אכפת לי מי. תביאו מישהו שיראה לנו לא על הנייר או במילים - אלא בשטח, יום אחרי יום, שבוע אחרי שבוע, שהם יכולים למנוע חזרה על מה שקרה, אנו פתוחים לשקול את זה".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: ABIR SULTAN / POOL / AFP)
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לסוכנויות זרות
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לסוכנויות זרות
(צילום: לע"מ)
ביום שני בערב, במקביל להפגנות גדולות אחרי חילוץ שש גופות החטופים מהרצועה, דיבר נתניהו במסיבת העיתונאים במשך כ-15 דקות על חשיבות ציר פילדלפי וניסה לשכנע בעמדתו - על רקע הביקורת החריפה על החלטת הקבינט להישאר בגבול שבין הרצועה למצרים במסגרת עסקת חטופים אפשרית.
ב"אל-ערבי אל ג'דיד" דווח היום כי מצרים הודיעה רשמית לישראל בערוצים דיפלומטיים שלא הייתה מרוצה מהמפה שבה השתמש נתניהו במסיבת העיתונאים. בעיתון הקטארי צוין כי חוסר שביעות הרצון נבע מכך שציר פילדלפי הוצג במפה כשטח צבאי, בניגוד להסכמי קמפ דיוויד.
הדיווח מצטרף לפרסום אמש, שלפיו גם ארה"ב כלל אינה מרוצה מדבריו של נתניהו במסיבת העיתונאים. "זה לא עוזר לנו", אמר גורם אמריקני. גם המתווכות במשא ומתן להפסקת אש ועסקת חטופים הבהירו שהן לא מבינות את נתניהו. גורמים שמעורים במגעים מול האמריקנים והמתווכות אמרו כי יש הבדל בין מה שנתניהו אמר במסיבת העיתונאים לבין המפות שצוות המשא ומתן הציג בשיחות.
גורם אמריקני אמר הערב כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר כנראה ידחה את העסקה שניסחה ארה"ב. "אבל אנחנו חייבים להמשיך ולנסות להגיע לעסקה, לעולם לא נוותר", הדגיש. "אנחנו חייבים את זה לחטופים. האמירות של נתניהו שישראל לא תיסוג מפילדלפי הן גם טקטיקת מו"מ אבל גם מפחד של נתניהו מבן גביר וסמוטריץ'".