בבית סוהר בספרד הומת אתמול (יום ג') מאבטח לשעבר, שאשתקד פתח באש במקום עבודתו. במהלך הירי הוא פצע שלושה עובדים ושוטר, ולאחר מכן נוטרל ונפצע. בעקבות הפציעה הוא סבל מכאבים כרוניים, והגיש בקשה להתאבדות בסיוע רפואי. שני בתי משפט אישרו את בקשתו, בעקבות חוק שאושר בשנה שעברה.
מרין אוג'ן סבאו בן ה-46, במקור מרומניה, עבד בחברת אבטחה פרטית בעיר טרגונה בצפון-מזרח ספרד. אחרי שהסתכסך עם כמה מהקולגות שלו הוא הזהיר ש"ינקום" בהם. ב-14 בדצמבר הוא ירה בשלושה מהם, נמלט ממקום העבודה והתבצר בבית עם כלי נשק. שוטרים פשטו על הבית וירו בו כמה פעמים. סבאו פצע את אחד השוטרים בחילופי אש בין הצדדים, ונפצע באורח קשה: החמוש שמכונה בתקשורת הספרדית "האקדוחן מטרגונה" נפגע בעמוד השדרה ונותר משותק חלקית. רגלו נכרתה, ולדבריו הוא סבל מכאבים כרוניים - שגם משככי כאבים לא יכולים להקל עליהם.
2 צפייה בגלריה
ספרד המתת חסד לגבר חמוש לפני שעמד למשפט
ספרד המתת חסד לגבר חמוש לפני שעמד למשפט
מרין אוג'ן סבאו. נפצע קשה בחילופי האש עם המשטרה ונותר משותק
בשנה שעברה הפכה ספרד למדינה הרביעית באירופה שמאשרת לרופאים לסייע למטופלים שחולים במחלות חשוכות מרפא, או סובלים מכאבים כרוניים ובלתי נסבלים, לסיים את חייהם. לפי העיתון הספרדי "אל פאיס", מאז שהחוק נכנס לתוקף ביוני 2021 ניצלו אותו לפחות 172 איש והומתו. לפני אישור החוק, סיוע להתאבדות היה עונש שהמורשעים בו היו עלולים לרצות עד 10 שנות מאסר.
בחודש יוני הגיש סבאו בקשה להמתת חסד. קורבנות הירי זעמו ודרשו שלא להמית אותו לפני שיתייצב למשפט, אך שני בתי משפט בספרד קבעו כי גם לנאשם מגיעה הזכות לסיוע בהתאבדות. בית משפט בטרגונה הסכים עם הוועדה הרפואית שציינה שדחיית המתת החסד, אחרי המשפט, מהווה הפרה של הזכות הזאת.
2 צפייה בגלריה
ספרד המתת חסד לגבר חמוש לפני שעמד למשפט
ספרד המתת חסד לגבר חמוש לפני שעמד למשפט
הבטיח לנקום בקולגות שלו - ופצע שלושה מהם במהלך הירי במקום העבודה
חוסה אנטוניו ביטוס, עורך הדין של השוטר שנפצע בחילופי האש, ציין ש"האקדוחן מטרגונה" מעולם לא התנצל על מעשיו. הוא הוסיף שכעת לא ברור איך ארבעת הנפגעים – שסובלים גם כן מפציעות ממושכות – יקבלו פיצויים, בהתחשב בכך שלא ייערך משפט.
ביטוס אמר היום שחוק הסיוע להתאבדות בספרד צריך להשתנות, כדי למנוע מקרים נוספים שבהם נאשמים ינצלו את החוק כדי לא להישלח לעונש מאסר ממושך. לאחרונה פנה ביטוס לבית המשפט האירופי לזכויות אדם, אך לא הצליח לדחות את המתת החסד של סבאו. הוא מקווה שבית המשפט ילמד את המקרה וידרוש מספרד לשנות את החוק.