כאשר החליט הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים לפתוח בחקירת הדחה נגד ג'ו ביידן, בהאשמה כי הוא ובנו האנטר קיבלו שוחד מחברת אנרגיה אוקראינית, הם התבססו בעיקר על אדם בשם אלכסנדר סמירנוב. סמירנוב, שמחזיק גם באזרחות ישראלית, היה מודיע בתשלום של ה-FBI, ומה שסיפר למפעיליו עמד במרכז כל התיק הרפובליקני נגד הביידנים. עכשיו מסתבר כי כמעט כל המידע שהעביר סמירנוב ל-FBI היה שקר. כתב האישום שהוגש נגדו אתמול (יום ג') על ידי משרד המשפטים האמריקני מציג את סמירנוב בן ה-43, תושב לאס וגאס, כשקרן סדרתי, שאינו מסוגל לומר את האמת אפילו על הפרטים הבסיסיים ביותר בחייו שלו.
4 צפייה בגלריה
הנשיא ביידן ובנו האנטר. הסיפור על "בוריסמה" ו-10 מיליון הדולרים הומצא מהיסוד
הנשיא ביידן ובנו האנטר. הסיפור על "בוריסמה" ו-10 מיליון הדולרים הומצא מהיסוד
הנשיא ביידן ובנו האנטר. הסיפור על "בוריסמה" ו-10 מיליון הדולרים הומצא מהיסוד
(צילום: gettyimages, AFP)
4 צפייה בגלריה
ארה"ב אלכסנדר סמירנוב אזרח ישראלי שיקר ל FBI הניע חקירת הדחה נגד ג'ו ביידן הוא השמאלי בתמונה
ארה"ב אלכסנדר סמירנוב אזרח ישראלי שיקר ל FBI הניע חקירת הדחה נגד ג'ו ביידן הוא השמאלי בתמונה
סמירנוב (משמאל) יוצא מהמשרד של עורך דינו בלוס אנג'לס. לא מסוגל לומר אמת על כלום
(צילום: AP)
סמירנוב, שנעצר בסוף השבוע שעבר בשדה התעופה בלאס וגאס, מואשם כי "המציא" את הסיפור שלפיו הנשיא ביידן ובנו ביקשו מענקית האנרגיה האוקראינית "בוריסמה" שוחד של 5 מיליון דולר כל אחד, כדי להגן על החברה מפני חקירה פלילית. עכשיו טוען משרד המשפטים כי "ההאשמות הללו הן בדיות גסות שהונעו מהטינה של מר סמירנוב כלפי הנשיא".
בין היתר אמר סמירנוב ל-FBI כי המידע שהעביר לבולשת על הביידנים הגיע אליו מפגישות עם "ארבעה פקידים רוסים שונים", כולם "בכירים", ושניים מהם משמשים כ"ראשי הישויות שהם מייצגים". לפי כתב התביעה אין דרך לאמת זאת, ובכל מקרה התובעים "אינם מאמינים לשום דבר שהוא אומר". בספטמבר 2023 אמר סמירנוב לסוכן הממונה עליו כי האנטר ביידן הוקלט על ידי הרוסים כשהוא מבצע שיחות טלפון במלון בקייב. לפי כתב התביעה, הסיפור הזה שקרי מכיוון שהאנטר ביידן מעולם לא נסע לאוקראינה.
עוד אמר סמירנוב כי הוא שוחח עם ראש יחידת מודיעין רוסית, שאמר לו כי יירט שיחות טלפון של אורחים במלון, כולל שיחות של "אמריקנים בולטים שממשלת רוסיה עשויה להשתמש בהם לפני הבחירות". התביעה טוענת כי סמירנוב "שיקר" גם לגבי תחום עיסוקו, ו"שיקר" כי היה מעורב בפגישות כדי לסייע בפתרון המלחמה באוקראינה וכי יש לו מידע על חוליות התנקשות.
4 צפייה בגלריה
האנטר ביידן
האנטר ביידן
האנטר ביידן. כתב אישום על העלמות מס והחזקה לא חוקית של נשק
(צילום: רויטרס/Jonathan Ernst)
מאחורי התביעה נגד סמירנוב עומד החוקר המיוחד דייויד ווייס, שמונה לחקור את מגוון ההאשמות נגד האנטר ביידן וכבר הגיש נגדו כתבי אישום על העלמות מס והחזקה לא חוקית של נשק. אבל בכל האמור לנושא "בוריסמה", שנמצא כבר ארבע שנים בראש כותרות תקשורת הימין בארה"ב, ווייס לא רק שלא מצא כל הוכחה, אלא הוא וה-FBI כל כך זועמים עד שהם עשו את הצעד הנדיר של שריפה פומבית של מי שהיה מודיע חסוי בשכר. תיק התביעה מכיל קטעים ממסמכי הדיווח של סמירנוב ורישומים משיחות בינו לבין הסוכן שהפעיל אותו, שנחשבים לכמה ממסמכי אכיפת החוק הפדרליים הרגישים ביותר שיש.
"המידע השגוי שהנאשם מפיץ אינו מוגבל לטענות הכוזבות שלו על ג'ו והאנטר ביידן", כתבו התובעים, "הוא סוחר באופן פעיל בשקרים חדשים שעלולים להשפיע על הבחירות בארה"ב. המידע הכוזב שעליו דיווח סמירנוב לא היה טריוויאלי. הוא מכוון למועמד של אחת משתי המפלגות הפוליטיות הגדולות בארה"ב. ההשפעות של ההצהרות הכוזבות והמידע המומצא של סמירנוב ממשיכות להיות מורגשות עד היום".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב יושב ראש בית הנבחרים קווין מקארתי מודיע על פתיחת חקירת הדחה נגד ג'ו ביידן
ארה"ב יושב ראש בית הנבחרים קווין מקארתי מודיע על פתיחת חקירת הדחה נגד ג'ו ביידן
יו"ר בית הנבחרים בזמנו מקארתי. הצהיר אז ש"מודיע מהימן של ה-FBI טען שמשפחת ביידן קיבלה שוחד"
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
הרפובליקנים בקונגרס השתמשו בטענותיו של סמירנוב מאז הודיעו לפני שנה כי הם פותחים בתהליך הדחה נגד ג'ו ביידן. יו"ר בית הנבחרים דאז, קווין מקארתי, אמר באותה העת כי "מודיע מהימן של ה-FBI טען שמשפחת ביידן קיבלה שוחד". הרפובליקנים נאבקו במשך חודשים ב-FBI כדי לקבל תזכירים מפורטים על מה שסמירנוב אמר לחוקרים, ופרסמו בפומבי את החומרים למרות התנגדויות ה-FBI. הם שיבחו שוב ושוב את סמירנוב כ"אמין" והעמידו את טענותיו במרכז חקירת ההדחה שלהם נגד ביידן. לא ברור מה יעלה עכשיו בגורל הליך ההדחה, אבל יו"ר ועדת הפיקוח של בית הנבחרים, ג'יימס קומר, אמר כי "חקירתו של הנשיא אינה בנויה על סמירנוב והיא תימשך".