גורמים המעורים במשא ומתן סבורים שצריך להדק את החבל ולהעצים את הלחץ על מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, כיוון שרק כך ניתן יהיה לקדם עסקה לשחרור חטופים, ברקע ההודעה אתמול (יום ו') על מבצע חילוץ גופות החטופים שני לוק, עמית בוסקילה ויצחק גלרנטר. כרגע השיחות נמצאות למעשה במבוי סתום, אך יש ניסיונות של המדינות המתווכות לחדשן. היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, שיגיע לארץ מחר, ידון במהלך הפגישות בישראל גם על המגעים לעסקה.
דבריו של דניאל הגרי על חילוץ גופות החטופים
(צילום: דובר צה"ל)

4 צפייה בגלריה
עשן ברפיח
עשן ברפיח
הפגזות ברפיח. קרוב ל-1,400 מבנים ניזוקו מתחילת המבצע
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
ההרס ברפיח
ההרס ברפיח
ההרס ברפיח
(צילום: REUTERS/Hatem Khaled)
4 צפייה בגלריה
ההרס ברפיח
ההרס ברפיח
(צילום: REUTERS/Hatem Khaled)
בינתיים, ניתוחי תמונות לוויין מגלים כי קרוב ל-1,400 מבנים נפגעו או הושמדו החודש ברפיח, מאז שצה"ל החל את הפעולה במזרח העיר הדרומית ברצועה. התמונות, שפורסמו ברשת "ABC" האמריקנית, נלקחו מהלוויין Copernicus Sentinel-1, שמופעל על ידי סוכנות החלל האירופית, והן נותחו על ידי שני חוקרים.
דובר צה"ל עדכן הבוקר כי הלחימה בג'באליה, מזרח רפיח ומרכז הרצועה נמשכת, וכי יותר מ-70 מטרות הותקפו ביממה האחרונה. באחת ההיתקלויות במרחב, כוחות צוות הקרב של חטיבת גבעתי זיהו וחיסלו מחבל חמוש ב-RPG במבנה הסמוך לכוחות. בנוסף, לוחמי החטיבה ביצעו מספר פשיטות ממוקדות במרחב ואיתרו מטענים, כלי נשק, טילים ומשגרי RPG.
עוד נמסר כי במהלך פעילות של יחידת אגוז, הכוח איתר והשמיד משגר שמוקם במבנה צבאי במרחב. כלי טיס של חיל האוויר, בשיתוף חטיבת האש 215, חיסל פעיל מרכזי בג׳יהאד האיסלאמי הפלסטיני, ששימש כאחראי הלוגיסטיקה בחטיבת רפיח, במסגרת תפקידו היה אמון על הכנת האויב לקראת התמרון הצה״לי ברפיח.
בדיון שהתקיים אתמול בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (IJC) בבקשת דרום אפריקה להוציא צווים נוספים נגד ישראל, חשף המשנה ליועצת המשפטית לממשלה ד"ר גיל-עד נועם, שטען בשם ישראל, כי "רפיח היא מרכז לפעילות טרור, זה מאחז חזק למחבלי חמאס עם מספר גדודים. בעיר יש רשת מנהרות תת-קרקעיות כולל מרכזי שליטה וציוד צבאי. כמעט 700 מנהרות זוהו רק ברפיח - מתוכן 50 מנהרות חוצות למצרים. חמאס משתמש במנהרות לצייד את עצמו בנשק ותחמושת. זה יכול לשמש להברחת בני ערובה או מחבלי חמאס - למצרים".
הוא הוסיף: "מאז תחילת המלחמה יותר מ-400 רקטות נורו מרפיח, כולל 120 רק בשבועיים האחרונים. 600 אתרי שיגור זוהו באזור רפיח, רבים מוסתרים בקרבת תשתיות אזרחיות. בני ערובה ישראלים מוחזקים ברפיח על-ידי שוביהם, הכוחות הישראליים הצליחו לחלץ שני חטופים מרפיח. דרום אפריקה מתארת את רפיח כמפלט האחרון לאזרחים בעזה, בזמן שאזרחים רבים ברחו לרפיח. העיר רפיח משמשת כמוצב צבאי חזק לחמאס שמציב איום משמעותי לישראל ואזרחיה.
"דרום אפריקה הזהירה שאם רפיח תיפול - כך גם עזה. שוב, המציאות בדיוק הפוכה. רק בהפלת חמאס ברפיח, הפלסטינים ישוחררו מידיהם של משטר רצחני והדרך לשלום ושגשוג תוכל סוף סוף להיסלל. כל מדינה במצב כזה מורכב הייתה עושה את אותו דבר. ישראל מחויבת לממש את הזכות להגן על עצמה בהתאם לחוק. לשלול מישראל את זכותה הבסיסית זאת תוצאה בלתי נתפסת שתאמר לאזרחי ישראל שהם לא זכאים להגנה ולומר למדינת ישראל שינהגו בה בדרך לא שוויונית".
הנציג הישראלי בדיון בהאג: "700 מנהרות זוהו ברפיח"
(צילום: UN WEB TV)

4 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
לפי הדיווח, מזכיר המדינה הציג את חזונו ל"יום שאחרי" ברצועה. בלינקן
(צילום: David Azagury, U.S. Embassy Jerusalem)
בינתיים, משאיות ראשונות עמוסות בסיוע, שהועברו מהמזח הצף של ארה"ב מול חופי עזה שהחל לפעול אתמול, כבר התחילו לחלק את מטענן ברצועה. כך לפי הודעת הצבא האמריקני. אתמול נראו משאיות החלוקה של האו"ם נכנסות לאזור המזח הימי, לפני שהועמסו בסיוע.
בתוך כך, העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, טען הלילה כי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נפגש בשולי הפורום הכלכלי בריאד שנערך לפני כשבועיים עם שרי החוץ של סעודיה, ירדן, מצרים, איחוד האמירויות, קטאר והרשות הפלסטינית. לפי הדיווח, הפגישה התמקדה בנושא "היום שאחרי" המלחמה ברצועת עזה.
בעיתון ציינו כי הגיע לידיהם מסמך, לפיו החזון של בלינקן לאזור מחולק לשני שלבים. הראשון כולל הפסקת אש בעזה, הכרה בינלאומית במדינה פלסטינית, הסכמה ישראלית לחזרת הרשות הפלסטינית לרצועה, החזרת החטופים, והקמת שלטון מקצועי לרשות הפלסטינית שיכלול ועדה לשיקום עזה.
השלב השני כולל קידום נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, שיקום הרצועה, משא ומתן בנוגע למעמד קבע לפליטים פלסטינים, הקמה מחדש של הארגון לשחרור פלסטין, פירוק מנשק ו"שילוב מחדש" של הזרוע המדינית של חמאס בארגון.