(צילום: אבי חי)

שר המשפטים יריב לוין מתכוון להשלים עד סוף ינואר את הכנת הצעות החוק העיקריות שנועדו לקדם את הרפורמה המשפטית שלו - והן תועברנה לוועדת השרים לחקיקה ולוועדת החוקה של הכנסת.
2 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
יריב לוין
(צילום: שלו שלום)
לוין מתכוון להתמקד בעיקר בחוק יסוד: החקיקה, שאת הטיוטה שלו השלים לפני יותר משנה. הצעתו המקורית של לוין תקבע בין השאר שבית המשפט העליון בהרכב מלא של 15 שופטים יוכל לדון בפסילת חוק של הכנסת, וזו תתקבל רק ברוב מיוחד של 12 או 13 שופטים. לאחר מכן תוכל הכנסת להתגבר על הפסילה ברוב של 61 חברי כנסת. במהלך ההתייעצויות המקצועיות יוכרע לאיזה משך זמן ניתן יהיה לחוקק את החוק מחדש.
הצעת חוק נוספת תעסוק בתיקון לחוק יסוד: השפיטה, שישנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים. זו תגדל מ 9 חברים ל-11, כך שכל חלק יהיה שווה בגודלו לאחר - שופטים, שרים, ח"כים ונציגי ציבור.
באשר ל"חוק היועמ"שים", שיהפוך את היועצים המשפטיים של המשרדים למשרות אמון, אמר אתמול מקור משפטי בכיר כי בשל ההתנגדות הצפויה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה להצעה, ייתכן שזו תוגש כהצעת חוק פרטית או כהצעת ועדת החוקה של הכנסת.
יריב לוין מציג את הרפורמה במערכת המשפט
(צילום: ערוץ כנסת)

בתוך כך, ח"כ משה סעדה (הליכוד) אמר בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio כי "אני מברך על הרפורמות שיגבירו את המשילות, את הדמוקרטיה ואת אמון הציבור". לדבריו, "יש במערכת המשפט בעיות קשות, אנחנו צריכים לבחור שופטים שיראו את העם. אם בחירת השופטים עד היום שכפלה את עצמה, ולמעשה הם השאירו בידם את הכוח, הגיע הזמן שמי שישתתף בבחירת השופטים יהיה העם - באמצעות הנבחרים".
סעדה התייחס לפסקת ההתגברות, ואמר כי "הייתה מדינת ישראל עד הרפורמה ותהיה מדינת ישראל אחרי הרפורמה, ומה שלוין עושה, הוא רוצה לאזן בין הרשויות. מצד אחד, תהיה לבית המשפט סמכות לבטל חוקים. מצד שני, הכנסת תוכל לאזן. הציבור בחר בנו בגלל הרפורמה, הגיע הזמן שפוליטיקאים שמבטיחים משהו גם יממשו אותו".
2 צפייה בגלריה
הועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק יסוד הממשלה
הועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק יסוד הממשלה
משה סעדה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוא הוסיף: "זה לא נגמר כאן ועכשיו. מעכשיו תהיה ועדת חוקה - יתקיימו בה דיונים. יהיה דיון בכנסת, דיון ציבורי, כך ראוי. כל הדעות יישמעו, כל המומחים יגיעו ויגידו את דברם. יכול להיות שיהיה שינוי כזה או אחר, אבל יהיו רפורמות משמעותיות - זה מה שהובטח לציבור".
במקביל, סעדה התייחס לביקורת החריפה נגד המהפכה המשפטית שהשמיע אמש נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק, ואמר כי "נשיא בית המשפט העליון לשעבר מכנה את שר המשפטים - מבלי שהוא מדבר איתו - 'עבריין'. אני חושב שזה לא ראוי שזה יקרה במדינת ישראל. שמעתי אמירות שאם פוליטיקאי היה אומר אותם - כדור רעל, חורבן הבית השלישי - הייתם צועקים 'הסתה'".