גורמים בכירים בישראל אמרו אמש (רביעי) כי יש סיכוי סביר לעסקה משמעותית בתיווך קטארי לשחרור מספר משמעותי של חטופים מעזה, בדגש על נשים, ילדים וקשישים. עם זאת, הם מדגישים כי המגעים לעסקה שכזו לא יבטלו את התמרון הקרקעי - והוא ייצא לפועל. בישראל מבינים שמרגע שיחל התמרון, הסיכוי לעסקה רחבה יפחת דרמטית.
צה"ל תוקף בעזה, לקראת הכניסה הקרקעית המסתמנת

2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול לבנון
כוחות צה"ל בגבול לבנון
כוחות צה"ל ממתינים ארוכות. גם זה שיקול
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
הכותרת
המחדל, הלחימה, וההבטחה: מאחורי הקלעים של פעילות שב"כ
20:20
אותם גורמים אמרו אמש כי חלון הזמנים לעסקה מתקצר משמעותית: ישראל מתקרבת לקצה גבול היכולת שלה בכל הקשור להמתנה, ורק אם תציב דד-ליין לקטארים ולאמריקנים החמאס יתגמש. בינתיים ארגון הטרור מנצל את המצב, ומעדיף לשחרר בכל פעם חטופים בודדים כדי למשוך זמן.
בדיונים בדרג המדיני ובדרג הצבאי הבכיר מוזכרים שני שיקולים עיקריים. שיקול אחד הוא התארכות ההמתנה של הכוחות - עשרות אלפי המילואימניקים שממתינים לפעולה, ומשך הזמן שניתן בינתיים לאויב להתכונן. שיקול אחר הוא סוגיית החטופים והרצון למצות את האפשרות לשחררם.
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול לבנון
כוחות צה"ל בגבול לבנון
ישראל פוגעת בבכירים שמעל האדמה, אבל הבכירים באמת - נמצאים מתחת
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
כך או כך, גורמים בכירים אומרים כי מה שנתפס כדשדוש ודחייה התברר בדיעבד כדבר חכם, משום שימי ההמתנה חידדו את התוכניות המבצעיות, ואילו החמאס הולך ונשחק: הדלק אוזל לו, מעט מאוד אוכל מצליח להגיע לאנשיו, וישראל פוגעת בכל הדרג הבכיר של הארגון שנמצא מעל האדמה.
לצד זה אומרים בישראל כי הדרג הבכיר יותר של חמאס נמצא מתחת לאדמה, ואין תחליף לתמרון קרקעי. לדברי הגורמים, המטרה היא לגרום לקריסת מנהרות, ומרגע שצה"ל ייכנס לרצועה, המודיעין שיש ברשותו יגדל בעשרות אחוזים.
פורסם לראשונה: 23:15, 25.10.23