2 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
השגריר באו"ם גלעד ארדן
(צילום: מארק ישראל סלם)
מכה לשגריר באו"ם: שר החוץ יאיר לפיד החליט להוריד את דרג הייצוג הישראלי בדיון החירום של עצרת האו"ם על המלחמה באוקראינה, והנחה את סגניתו של השגריר גלעד ארדן לנאום במקומו. הסיבה: חוסר האמון השורר בין המשרד לשגריר שמונה כמינוי פוליטי והחשש ממבוכה מול הרוסים.

המלחמה באוקראינה - כתבות נוספות

במקום ארדן - אותו לפיד קיבל בירושה מהממשלה של נתניהו - תנאם הסגנית נועה פורמן, דיפלומטית במקצועה, שתיצמד לטקסט המדויק שכבר נוסח במטה משרד החוץ בירושלים. גורמים במשרד אמרו ל-ynet כי מערכת היחסים עם רוסיה, בעיקר בימים אלה, היא מערכת מורכבת ועדינה מאוד, וקיים חשש שארדן "יעשה הצגות", כלשונם, שלא בתיאום עם הדרג המקצועי שמטפל בסוגיות המדיניות בזמן המלחמה.
סיבה נוספת להורדת הדרג הנואם באו"ם היא הרצון של משרד החוץ לשמור על רמת ייצוג מינימלית ככל האפשר בדיון, במטרה שהתמיכה הישראלית בהצעה לא תתפרש על-ידי מוסקבה בתור התגרות.
ארדן קורע את דו"ח מועצת זכויות האדם

2 צפייה בגלריה
אנטוני בלינקן
אנטוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקני בלינקן באו"ם. "התמקדות חסרת פרופורציות בישראל"
(צילום: AFP)
במשרד התמודדו לאחרונה עם כמה מקרים שבהם ארדן לא פעל כפי שציפו ממנו, בהם ראיונות ללא אישור, תדרוך פעילי ליכוד בוואטסאפ וקריעת הדו"ח השנתי של המועצה לזכויות אדם על במת האו"ם, במהלך שהעניק למסמך יותר חשיבות ממה שישראל הייתה רוצה להציג. בשל היעדר האמון בין המטה לשגריר, במשרד מתנהלים ישירות מול גורמים באו"ם בנושאים רגישים. ארדן טרם הגיב לפניית ynet בנושא.
היום או מחר צפויה עצרת האו"ם להצביע על הצעת ההחלטה המגנה את הפלישה הרוסית לאוקראינה. אתמול, בפתח הדיון הארוך, ניגש ארדן לשגריר האוקראיני באו"ם סרגיי קיסליצה, בעל שורשים יהודיים, והצטלם לצידו בתור הבעת תמיכה.
אתמול הודיע שר החוץ יאיר לפיד שישראל צפויה להצביע בעד ההחלטה בעצרת האו"ם, כמו רוב מדינות העולם. בשבוע שעבר נמנעה ישראל מלתמוך בהצעת ההחלטה של ארה"ב שמגנה את הפלישה במועצת הביטחון של האו"ם. בהצעה, שבכל אופן לא הייתה זוכה לאישור במועצת הביטחון לאור זכות הווטו הרוסית, תמכו 81 מדינות מהעולם.
במקביל, בכינוס חירום של האו"ם שדן בזכויות אדם בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, אמר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כי ארה"ב מתנגדת גם להתמקדות בישראל במועצת זכויות האדם. "נמשיך להתנגד לדעות קדומות אנטי-ישראליות ולפוקוס לא הוגן וחסר פרופורציות בישראל במועצת זכויות האדם של האו"ם", אמר בלינקן בנאום מקוון שנשא בפני המשתתפים בפורום.