"בכל שנה נאבקים מחדש": בעוד שלושה ימים, יום חמישי ה-30 במאי, יתקיים מצעד הגאווה בירושלים, ובבית הפתוח לגאווה ולסובלנות בבירה טוענים כי אף דגל גאווה לא נתלה בעיר לקראת המצעד. זאת למרות פסיקת בית המשפט המחוזי בירושלים משנת 2005, שלפיה העירייה נדרשת לתלות את הדגלים "בהקדם האפשרי" לפני המצעד.
מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים. ארכיון
(צילום: גיל יוחנן)

2 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים, בשנה שעברה
(צילום: AFP)
בארגון הבית הפתוח סיפרו ל-ynet כי מדי שנה הם נתקלים בקשיים מול העירייה בראשותו של משה ליאון. "התחושה היא תחושת מריחה, התחמקות וחוסר רצון לספק תשובות", אמרו. עוד ציינו כי לקראת המצעד נעשו פניות חוזרות ונשנות לעירייה, וכי לפני כשבוע אף שיגרו מכתב באמצעות המרכז הרפורמי לדת ומדינה. אז הפצירו בעירייה "להימנע מהגעה לדקה ה-90".
"מדי שנה אנחנו נתקלים בבעיות מול העירייה בנוגע למעשה שאמור להיות כבר מובן מאליו, תליית דגלי הגאווה לקראת המצעד השנתי. כך למשל, דגלי הגאווה נתלים לאורך תוואי המצעד רק בלילה שלפני יום המצעד ומוסרים מיד לאחריו, דגלים נתלים באופן חלקי ולא לאורך כל תוואי המצעד", נטען במכתב ששוגר השנה לעירייה.
ב-2005 עתר הארגון לבית המשפט המחוזי, שחייב כאמור את העירייה לתלות דגלי גאווה בשטחה בתוואי מוסכם - ולא ברגע האחרון. הדיון אז נערך ארבעה ימים לפני קיום המצעד, ובפסיקה נכתב כי העירייה תידרש לבצע "את כל הפעולות הנדרשות על מנת לאפשר את קיומם של המצעד ועצרת הגאווה כמפורט בעתירה, וכן ידאגו לתליית דגלי הגאווה לאורך הרחובות הנדונים בהקדם האפשרי, עוד לפני המועד האמור".
2 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
המצעד בשנה שעברה
(צילום: רויטרס)
בבית הפתוח ביקשו לציין כי בתקופת כהונתו של ניר ברקת כראש העירייה לא חוו בעיות, והדגלים נתלו כשבוע לפני קיום המצעד מדי שנה. מנגד, החל משנת 2018 הם מנהלים "מאבק מחדש בכל שנה. חוסר ודאות". לעיתים העירייה אף תולה את הדגלים רק בלילה שלפני המצעד, בניגוד מוחלט לפסיקת בית המשפט.
גם ב-2020 עתר הארגון לבית המשפט, לאחר שהעירייה תלתה חמישה דגלים ברחבי ירושלים, במקום 90 הדגלים שהיו אמורים להיתלות. השנה, כך אמרו בבית הפתוח, גורם בעירייה אף טען בפניהם לפני כמה ימים כי "הם לא בטוחים איפה אחסנו את הדגלים".
מנהל המחלקה המשפטית של המרכז הרפורמי לדת ומדינה, אורי נרוב, מסר כי "תליית דגלי גאווה לאורך תוואי המצעד צריכה להתבצע זמן סביר לפני מועדו, ולא ברגע האחרון כפי שעושה העירייה כל שנה. מצער מאוד שגם השנה בוחרת עיריית ירושלים לנהוג כך באופן בלתי סביר בעליל, אשר שולח מסר לציבור הלהטב"ק בירושלים שמקומו בעיר אינו שווה לזה של ציבורים אחרים".
מעיריית ירושלים נמסר: "כבכל שנה, תתלה העירייה דגלים לקראת המצעד ולאורך תוואי המצעד".