שר הביטחון יואב גלנט קיים היום (חמישי) דיון חשיבה אסטרטגי עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ובכירי מערכת הביטחון, שבסיומו אמר כי יש להרחיב את מטרות המלחמה - כך שתוכנס אליהן גם החזרת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם. "אביא את הנושא בפני ראש הממשלה והקבינט", הדגיש.
לשכת רה"מ אמרה בתגובה כי "זה מובן מאליו. ראש הממשלה נתניהו כבר הצהיר על כך פעמים רבות בחודשים האחרונים". נציין כי עד כה, ועל אף שנתניהו אכן הצהיר כמה פעמים - גם אתמול - כי חזרת תושבי הצפון הביתה היא חלק ממטרות המלחמה, בפועל נמנע הקבינט מלהצביע על כך פורמלית.
שר הביטחון גלנט בדיון: "יש להרחיב את מטרות המלחמה"
(צילום: אלעד מלכה)

3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו בביקור בגבול הצפון
ראש הממשלה נתניהו בביקור בגבול הצפון
נתניהו בביקור בגבול הצפון, אתמול
(צילום: מעיין טואף, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
מפקד מרכז עורף בפיקוד הצפון, תת-אלוף (מיל׳) אלון פרידמן במוקד הפגיעה בקצרין שהופץ לתקשורת הזרה
מפקד מרכז עורף בפיקוד הצפון, תת-אלוף (מיל׳) אלון פרידמן במוקד הפגיעה בקצרין שהופץ לתקשורת הזרה
פגיעה ישירה בקצרין
(צילום: דובר צה"ל)
במוקד הדיון, לפי גלנט, נידון "הצורך בהרחבת מטרות המלחמה עבור השבת תושבי הצפון לבתיהם לאחר שינוי המצב הביטחוני, תוך שימור המחויבות המוחלטת של ישראל לפירוק החמאס והשבת החטופים".
גלנט אמר: "ב-11 החודשים האחרונים הותקפנו מ-7 גזרות שונות ופעלנו כנגד הגזרות האלה, בעזה הוכרעו רוב החטיבות והגדודים של החמאס, חוסל ראש הזרוע הצבאית מוחמד דף ושורה ארוכה של מחבלים. ההישג הצבאי שצה"ל השיג ברצועת עזה מאפשר את חזרת רוב התושבים לבתיהם בעוטף עזה, איפשר את התנאים להחזרתם של חלק גדול מהחטופים, ויוצר את התנאים על מנת להחזיר חלק גדול מהחטופים הנוספים".
"בעת הזאת אנחנו גם נמצאים במלחמה כנגד כוחות נוספים", הוסיף. "אנחנו לוחמים כנגד איראן, כנגד חיזבאללה וכנגד החות'ים. לפני חודש צה"ל חיסל את רמטכ"ל חיזבאללה, ובתחילת השבוע צה"ל הסיר איום של מתקפה כבדה כנגד תושבי הצפון והמרכז.
"אבל, המשימה שלנו בחזית הצפונית היא ברורה – להשיב בביטחון את תושבי הצפון אל בתיהם", אמר גלנט. "כדי לעמוד במטרה הזאת אנחנו נדרשים להרחיב את מטרות המלחמה, ולכלול את החזרת תושבי הצפון אל בתיהם בביטחון. המהלך הזה לא יפחית את המחויבות המוחלטת שלנו לחיסול החמאס ולהשבת החטופים. את ההצעה הזאת, אחרי שנגבש אותה כאן, נביא בפני ראש הממשלה ובפני הקבינט".
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בדיון להרחבת מטרות המלחמה
יואב גלנט בדיון להרחבת מטרות המלחמה
גלנט בדיון, לצד הרמטכ"ל
( צילום: שירה קינן)
הצהרתו של דובר צה"ל בעניין מטרות המלחמה
(צילום: דובר צה"ל)

אתמול ביקר ראש הממשלה בפיקוד הצפון וקיבל סקירה מאלוף הפיקוד אורי גורדין. לאחר מכן, הוא ביקר בקיבוץ סאסא יחד עם מפקד הפיקוד ומאו"ג 91 תא"ל שי קלפר, וקיים שיח עם מפקדים ולוחמים מגדוד 13 של גולני ועם נציגי כיתת הכוננות. על מתקפת הפתע של חיזבאללה אמר כי "אמרתי אמת פשוטה - זה לא סוף פסוק. מתי יהיה סוף פסוק? רק כשנוכל להחזיר את הביטחון ואת התושבים לבתיהם. זה יעד לאומי ראשון במעלה". לדבריו, "זו לא אמירה, זו לא סיסמה - זה יעד לאומי ראשון במעלה. אנחנו מחויבים להשיג אותו - ואנחנו גם נשיג אותו".
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס לדבריו של נתניהו בגבול הצפון, ואמר בתגובה כי "הצבת היעד של החזרת תושבי הצפון כ'יעד ראשון במעלה' זו אכן לא סתם אמירה או סיסמה - זה שקר". הוא תקף כי "לא הסכמת להכניס אותו למטרות המלחמה, מנעת דיון על הסטת המשאבים צפונה במשך חודשים ארוכים, ובעיקר - מרחת את הזמן. גם כעת, אתה ממשיך להיות מנותק מהתושבים, מגיע שוב ושוב לצפון ולא פוגש אותם או את ראשי הרשויות שלהם. התוצאה היא עוד שנה אבודה בצפון, עשרות אלפי פליטים בארצם ואלפי ילדים שיתחילו ביום ראשון עוד שנת לימודים הרחק מהבית. אפשר אחרת, ויהיה אחרת".
לפני כשלושה ימים התייחס "גורם מדיני" למטרות המלחמה, ואמר כי הן היו ונותרו "השבת חטופינו, השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, הבטחה שעזה לא תהיה שוב איום על ישראל, והשבת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם". הדברים נאמרו בתגובה לדובר צה"ל, שאמר באותו הערב כי "אנחנו מחויבים למטרת מלחמה אחת ומרכזית - השבת החטופים". בהמשך הוא הבהיר: "מיותר לציין כי השבת החטופים היא מטרה נעלה, אך היא לא מטרת המלחמה היחידה. באותה מסיבת עיתונאים התייחסתי בדברי גם להשמדת הזרוע הצבאית של חמאס, גם היא אחת ממטרות הלחימה. צה"ל פועל לילות כימים להשגת מטרות המלחמה - כולן".