2 צפייה בגלריה
פוטין, בנט וזלנסקי
פוטין, בנט וזלנסקי
התיווך כבר לא בהובלתו. בנט, פוטין וזלנסקי
(צילום: AFP, AP, רויטרס)
רק לפני קצת פחות משלושה שבועות העיתון "פייננשל טיימס" הכשיר את ראש הממשלה נפתלי בנט כמתווך העיקרי בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לבין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, אך מאז עברו הרבה מים בדנייפר – והמציאות השתנתה מקצה לקצה. בנט כבר לא ממש מתווך בין הצדדים והתיווך עבר כמעט לגמרי לטורקים, שמארחים את הרוסים והאוקראינים לשיחות ישירות באיסטנבול.
בכירים בישראל מודים שנכון להרגע בנט לא מעורב באופן אקטיבי בתיווך בין זלנסקי לפוטין, וכי המסלול הטורקי מתקיים בברכת ישראל. עם זאת, בירושלים לא שוללים שאם הערוץ הטורקי יקרוס – ואין להוציא זאת מכלל אפשרות – התיווך יחזור להובלה ישראלית. אך בינתיים, בכירים בישראל מדגישים כי בנט עסוק כיום ב-100% בענייני ביטחון בעקבות גל הפיגועים.

המלחמה באוקראינה - כתבות נוספות

משיחות עם גורמים שונים בישראל, הסיבה שבנט כבר לא המתווך העיקרי לא לגמרי ברורה. ייתכן שזה קשור לקשב הישראלי שהופנה כולו לגל הטרור, ושלרה"מ אין כל כך קשב לתיווך. בישראל הכחישו את הטענה של חברת פרלמנט אוקראינית על כך שבנט דחה בקשה של זלנסקי לשוחח עמו, וגורמים שמעורים בנושא אף טענו שצפוייה בהמשך שיחה נוספת בין השניים. בכיר ישראלי הסביר כי "רוב המשקל כרגע הוא בשיחות הישירות בין רוסיה לאוקראינה, והקשב שלנו הוא עכשיו יותר ברמדאן ובענייני ביטחון".
2 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן מארח את המשלחות מאוקראינה ורוסיה.
(צילום: EPA)
גורם ישראלי העריך בשיחה עם ynet כי האוקראינים הבינו שלישראל אין מה לתרום להם, והטורקים נראים רלוונטיים יותר בעת הזאת. ייתכן שהדבר קשור לנאומו המתריס של זלנסקי בכנסת, שבו תקף בחריפות את הממשלה על המדיניות הנייטרלית שלה במלחמה. בעקבות הנאום, כזכור, תקפו שרים בכירים את זלנסקי והאשימו אותו בשכתוב ההיסטוריה ובכפיות טובה. ברקע פורסמו גם לא מעט דיווחים לפיהם ישראל המליצה לזלנסקי לקבל את הצעתו של פוטין, מה שאולי נתפס בקייב כתפיסת צד ישראלית לטובת פוטין.
עוד עדות להתרחקותו של בנט ממוקד השיחות היא המגעים שהתקיימו רק לפני שבועיים בין הלשכות של רה"מ וזלנסקי על האפשרות שבנט יגיע לקייב במסגרת התיווך, כפי שפרסם נדב איל. לשכת בנט וראש המל"ל הדגישו שהם מוכנים להגיע לקייב רק אם תהיה התקדמות ממשית במגעים - ואף ביקשו משב"כ להכין תוכנית אבטחה מפורטת. מהמגעים האלה, כך נראה, לא נותר דבר.
(צילום: משי בן עמי)

בתוך כך, בימים אלה נמצאת בישראל משלחת אוקראינית, שבראשה עומד יועצו הבכיר של הנשיא זלנסקי, סרגיי נחמנוביץ' שפיר. יחד איתו הגיעה גם חברת הראדה אולגה סמגליוק שעד לא מזמן הייתה אזרחית ישראלית ודוברת עברית בעצמה, והשגריר האוקראיני בישראל לשעבר, הנאדי נדולנקו, שכיום הוא ראש האקדמיה הדיפלומטית בקייב.
המשלחת פגשה, או שעומדת לפגוש, את שר החוץ יאיר לפיד, שרת הפנים איילת שקד, שר השיכון זאב אלקין, שר האוצר אביגדור ליברמן, יו"ר הכנסת מיקי לוי ויועצו המדיני של הנשיא צבי ופני. רק אדם אחד המשלחת הזאת לא פוגשת: רה"מ נפתלי בנט. הגם שלא מדובר בדרג של ראש הממשלה, נראה מוזר שמשלחת אוקראינית בכירה לא תפגוש את מי שהיה עד לא מזמן המתווך העיקרי בין רוסיה לאוקראינה. עם זאת, בשיחות שנערכו עד כה, המשלחת כלל לא העלתה את עניין התיווך הישראלי, והתמקדה בהמשך הלחץ על ישראל לספק לאוקראינה אמצעי לחימה והגנה, להטיל סנקציות על רוסיה ולהקל במדיניות קליטת הפליטים האוקראינים בישראל.