ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בצהריים (שני) בפתח ישיבת סיעת יש עתיד כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא צריך לבחור בין ממשלה לעסקת חטופים. "שיעשה את העסקה. אם סמוטריץ' ובן גביר יפרשו, הוא יקבל ממני רשת ביטחון", אמר לפיד. "הבטחתי, ואני אעמוד בהבטחה הזו".
לפיד נשאל לכמה זמן יסכים להיכנס לממשלה - אם וכאשר - והשיב: "אם תהיה היענות אסגור איתו את זה בחדר. לא אכנס פה לפרטים". אחריו נאם בפתח ישיבת סיעתו שלו סמוטריץ' עצמו והבהיר כי מפלגתו "לא תהיה חלק מעסקה כזו". הוא פנה לנתניהו ואמר לו: "זה לא הניצחון המוחלט, זה הכישלון המוחלט".
לפיד: "נתניהו לא צריך לבחור בין ממשלה לעסקה"
(צילום: ערוץ כנסת )

סמוטריץ' מאיים בפרישה
(צילום: ערוץ הכנסת)

"זו לא אמירה קלה, וזו לא החלטה קלה", אמר לפיד על כוונתו לתת רשת ביטחון. "נתניהו הוא ראש ממשלה גרוע, כושל, והוא אשם באסון השבעה באוקטובר, אבל הדבר הכי חשוב הוא להחזיר את החטופים הביתה". לדבריו. "ההודעה שנתניהו הוציא אתמול הייתה הרסנית ומזיקה ובעיקר מיותרת. בשביל מה זה טוב? למה אתה מוציא הודעות כאלה ברגע כל-כך רגיש וקריטי במשא ומתן? למה אתה פועל בניגוד מוחלט לכל מה שחושבים אנשי המקצוע שאתה מינית כדי לנהל את המשא ומתן?".
לדבריו, "זו ההזדמנות האחרונה של נתניהו, של הממשלה שלו, לעשות תיקון. אנחנו לא נחלים אם העסקה הזו לא תקרה. החברה הישראלית לא תחלים. הפצעים שלה לא יחלימו. התאריך יישאר תקוע על השבעה באוקטובר. אני ראש האופוזיציה, אני רוצה בחירות, העם רוצה בחירות, הממשלה האיומה הזו גורמת רק נזקים לעם ישראל, אבל יש משהו הרבה יותר חשוב מזה. החטופים צריכים לחזור הביתה. זה פשוט יותר חשוב".
עוד אמר: "לעסקת החטופים יש רוב גדול בעם, יש לה רוב גדול פה בכנסת, היא צריכה לקרות. אנחנו חוזרים ומציעים לנתניהו רשת ביטחון פוליטית לעשות את העסקה - עכשיו".
3 צפייה בגלריה
לפיד
לפיד
"נתניהו גרוע, אבל הכי חשוב להחזיר את החטופים". לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
"ההודעה שהוציא הייתה הרסנית ומזיקה". נתניהו
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
לא מדובר בפעם הראשונה, כאמור, שבה לפיד מצהיר שיעניק רשת ביטחון לנתניהו בשביל עסקת חטופים. גם בסוף חודש ינואר, ברקע האיומים של השר בן גביר להתפטר אם תיחתם עסקה "מופקרת", הצהיר לפיד שיעניק לממשלה רשת ביטחון לכל עסקה שתשיב את החטופים.
למעשה, מדובר היה במסר של לפיד לנתניהו, שלפיו הוא מוכן להיכנס לממשלה כדי לסייע בהעברת העסקה - ולהישאר לפרק זמן קצוב. גורמים ביש עתיד אמרו אז שלא מדובר באשראי בלתי מוגבל לנתניהו, אלא בחברות זמנית בממשלה במקום בן גביר כדי להתגבר על איומי יו"ר עוצמה יהודית.
בשבוע שעבר האשים לפיד כי נתניהו פועל להמשך חקיקת המהפכה המשפטית, ופועל להביא לפיטורי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. "הם כבר לא מסתירים את זה, השר עמיחי שיקלי הוציא ביום חמישי מכתב לנתניהו עם דרישה לפטר את היועמ"שית. אני מודיע מראש, האופוזיציה לא תעבור על זה בשתיקה. לא נסכים להיות חלק ממשטר לא דמוקרטי", אמר.
הוא הוסיף כי "אנשים בממשלה אמרו שהם לא מוכנים לעשות עסקה לשחרור חטופים כדי לא להפסיק את המלחמה. אנחנו בשלב האחרון של המבצע ברפיח, עכשיו עוברים למודל פחות עצים. זה הצבא אומר. עכשיו הם יפסיקו את המלחמה ולא תהיה עסקה, החטופים מתים שם והמשפחות שלהם מתות בליבן פה. זה חוסר האחריות שבו מנוהלת המלחמה הזאת".
3 צפייה בגלריה
 בצאלאל סמוטריץ' מחזיק תמונה של סינוואר
 בצאלאל סמוטריץ' מחזיק תמונה של סינוואר
סמוטריץ' עם תמונת סינוואר: "זו התמונה שנקבל אם נחתום על העסקה המופקרת"
(צילום: ערוץ הכנסת)
יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', הציג תמונה של סינוואר מרים ידיים לאות ניצחון ואמר בפתח ישיבת הסיעה: "זו התמונה שנקבל בעזה אם חלילה נחתום על העסקה המופקרת. העסקה הזו היא תבוסה והשפלה למדינת ישראל וניצחון לסינוואר. היא תגזור מוות על 90 החטופים שאינם חלק מהעסקה ותביא חלילה לאלפי נרצחים שימותו בטבח הבא".
סמוטריץ' פנה לנתניהו ואמר לו: "אדוני ראש הממשלה, זה לא הניצחון המוחלט שהבטחת, זה הכישלון המוחלט. לא נהיה חלק מעסקה של כניעה מחמאס. עם ישראל, המשפחות השכולות, לוחמי צה"ל בסדיר ובמילואים, דורשים ניצחון. אסור לנו לאכזב אותם. אסור לנו לסכן את המדינה".