4 צפייה בגלריה
גן ילדים
גן ילדים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
החרפה במצב גני הילדים: מאות גנים ברחבי הארץ נסגרים בכל שבוע ליום-יומיים, והורים שמגיעים בבוקר עם הילד מוצאים שער נעול. הסיבה: מחסור קשה בגננות ובסייעות הפורשות מעבודתן בגלל תנאי העבודה הקשים והשכר הנמוך. מדובר בגני חובה וטרום-חובה לילדים בני שלוש עד שש. המצב גורם לכך שאלפי ילדים נשארים בבית, מה שמכניס למצוקה גם את הוריהם שמוגבלים ביכולתם לצאת לעבודה.
הבעיה קיימת תקופה ארוכה והחריפה בשנה האחרונה, כשבמערכת קיים מחסור חמור בגננות. רבות פורשות, חלקן באמצע השנה, בגלל תנאי העבודה הקשים, לרבות מספר הילדים הגבוה בכל גן שמגיע לפעמים ל-35. בנוסף לכך טוענות הגננות כי הורים מגישים תלונות שווא במשטרה נגדן בגין יחס לא נאות לכאורה לילדים.
4 צפייה בגלריה
ענת דדון
ענת דדון
"אם המדינה לא תתעורר - לא יישארו גננות וסייעות בגנים". יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים
יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון, סיפרה כי "המצב השנה החמיר, גננות רבות נוטשות בגלל הצפיפות ובגלל מחסור בסייעות שפורשות בשל שכרן הנמוך". לדבריה, בעקבות כך אוישו גנים רבים בגננות ללא תעודות הוראה וללא הסמכה - מה שפוגע בראש ובראשונה בילדים.
דדון דורשת לפעול לצמצום מספר הילדים בגנים ולתת גיבוי לגננות במקרה של תלונות שווא נגדן. "אני מלווה כל יום גננות למשטרה, הן לא מסוגלות לעמוד בזה. אם המדינה לא תתעורר לא יישארו גננות וסייעות בגנים. הזהרנו על כך מזמן, אבל משרד החינוך לא נתן מענה". היא תיארה את המצב בגני הילדים, והוסיפה: "קשה מאוד לגננת לעבוד עם 35 ילדים שחלקם עדיין עם טיטולים וחלקם מהחינוך המיוחד שמשולבים בגנים רגילים. הגננות מתאמצות, סבלניות, אבל הן לא יכולות להחזיק כך מעמד לאורך זמן".
דדון ביקרה גם את הליכי המיון: "מבחינת משרד החינוך מספיק שלמועמדת יש דופק, והיא נהיית גננת. במצב כזה אין ספק שתיגרם פגיעה בילדים. הגיע הזמן להפסיק לזלזל בעובדי ההוראה". היא קראה לממשלה להכריז על מצב חירום ולטפל בבעיה לאלתר.
4 צפייה בגלריה
איתי ועומר סלוניק
איתי ועומר סלוניק
"אנחנו בחוסר ודאות על בסיס יומי". איתי ועומר סלוניק
הורים מספרים כי אי-הוודאות אם הגן ייפתח או לא מכניסה אותם למתח קבוע. לפעמים הם נאלצים להמתין עד חצות להודעה, וקורה שגם אם נמסר להם שהגן ייפתח הם מגיעים בבוקר לשער נעול. "אנחנו בחוסר ודאות על בסיס יומי", אמר איתי סולניק מגבעתיים, אביה של עומר. "גננת או סייעת נעדרות ולפעמים שתיהן, ואז לא פותחים את הגן ואנחנו נאלצים להיעדר מהעבודה. עומר צריכה מסגרת ושגרה. כשמודיעים לה בבוקר שהגן סגור - זו סיטואציה לא בריאה".
"מערכת החינוך קורסת ועולם כמנהגו נוהג", אמר ראש העיר גבעתיים רן קוניק, ממובילי המאבק לתוספת סייעות לגנים. "כולנו יודעים שהמצב רק יילך ויחריף. מאות גנים לא נפתחים מדי בוקר משום שאין גננות וסייעות מחליפות והצוותים החינוכיים המעטים קורסים". גם הוא קרא להכריז על מצב חירום.
4 צפייה בגלריה
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים
"מערכת החינוך קורסת ועולם כמנהגו נוהג". ראש העיר גבעתיים
סיגל שפיץ טולדנו, יו"ר ועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית, הוסיפה: "המחסור בכוח אדם מחריף, משרד החינוך והרשויות המקומיות מעסיקים מחליפות וממלאות מקום בלי סינון". לדבריה, בנוסף לכך משרד החינוך והסתדרות המורים אוסרים על התנדבות הורים בגנים, צעד שהיה עלול לסייע במצוקה.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "אנו מכירים את המשבר שנמשך זה מספר שנים. השרה והמנכ"לית פעלו עם כניסתן לתפקיד לחתימת הסכם שכר מכבד לקידום מעמד צוותי החינוך, ומתקיים מו"מ בין השלטון המקומי לאוצר לשיפור שכר הסייעות. בנוסף פרסמנו קול קורא למימון מילוי מקום ברשויות (גננות וסייעות), לצד מאמץ לגיוס סטודנטיות שנה ד' ולשלבן בעבודה בגנים".