"כל יום שאישה נמצאת בכלא האלימות הוא יום נוראי": בעקבות הנתונים שנחשפו ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" על זינוק בפניות על עבירות אלימות במשפחה, התקיים היום (ג') דיון בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת. "הנתונים מראים שהפניות לרווחה על אלימות במשפחה הוכפלו לעומת התקופה בשנה שעברה", אמרה ח״כ מירב בן ארי (יש עתיד), שיזמה את הדיון. "הקשר ברור - כשיש מלחמה, המצוקה בבית גדלה והפניות עולות".
3 צפייה בגלריה
הוועדה לקידום מעמד האישה - דיון על אלימות במשפחה
הוועדה לקידום מעמד האישה - דיון על אלימות במשפחה
מירב בן ארי בדיון. "נשים חוששות להתלונן"
(צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת)
לפי הנתונים שנחשפו, בחצי השנה הראשונה של המלחמה הגיעו למשרד הרווחה 4,565 פניות בגין אלימות במשפחה מהמשטרה וממערכת המשפט, מהן 1,165 בתחום המעצרים מהמשטרה. בתקופה המקבילה אשתקד, לשם השוואה, הופנו 2,760 מקרים מסוג זה, מהם 864 בתחום המעצרים מהמשטרה.
הפער הגדול ביותר הוא בעבירות אלימות כלפי בת או בן זוג - 3,400 לעומת 2,036. פער נרשם גם במספר מקרי האלימות כלפי בן משפחה קטין - 386 לעומת 243. במשרד חוששים שקיימים עוד מקרים רבים לא מדווחים כתוצאה מהפעילות המוגבלת של מסגרות החינוך, שהקשתה על הצוותים לאתר ילדים ובני נוער שנמצאים במצבי מצוקה.
למרות העלייה, ניכרת ירידה במספר הנשים במקלטים לנפגעות אלימות במשפחה, וירידה במספר הנשים שפונות כדי לבקש ייעוץ או סיוע. "יש ירידה של 20% במקלטים לעומת השנה הקודמת", אמרה בדיון נציגת משרד הרווחה, טלי רוזנפלדר. "הפער מטריד אותי, כי זה מעיד שאין מספיק הגעה למרכזים שלנו ופניות ל-118. אנחנו שמונה חודשים במלחמה, אנשים פחות פנויים לטיפול כיוון שיש התלכדות פנימה למול אויב חיצוני, והרגשה שהבעיה שלהם פחות חשובה, בתוספת לחצים נוספים כמו מה יקרה אם בן הזוג ייעצר בתקופה כזאת".
החשש של רוזנפלדר גם משתקף בנתונים, שלפיהם במקביל לעלייה בהפניות לרווחה של עבירות אלימות במשפחה, מתחילת המלחמה דווקא נרשמה ירידה בבקשות לסיוע בפניות למוקד 118 של המשרד - 1,529 מאוקטובר 2023 עד אפריל 2024, לעומת 1,972 בתקופה המקבילה אשתקד, ו-2,669 פניות על אלימות במשפחה לעומת 3,180. בנוסף, מתחילת המלחמה נכנסו 313 נשים למקלטים לנשים נפגעות אלימות במשפחה, לעומת 484 בתקופה המקבילה לפני שנה.
"יש ירידה משמעותית במקלטים, וזה אומר שמשהו לא עובד טוב כי המקלט שאני מנהלת חצי ריק, ואנחנו לא היחידות", אמרה מנכ"לית עמותת אישה לאישה, נעמי שניידרמן. "זה נושא לאומי, ויש פה בעיה הסברתית. אני חוששת שעם כל ההשקעה בצוותים המקצועיים, אין מספיק הבנה כמה מקלט יכול להיות משמעותי בצומת כזה, ואני שואלת איפה הפיקוח? כל יום שאישה נמצאת בכלא האלימות הוא יום נוראי".
"גם אצלנו הורגשה ירידה בדיווחים", אמרה בדיון רפ"ק דנה בן צבי, מחטיבת החקירות במשטרה, מדור נפגעי עבירה. "אם מסתכלים על השנה הזאת ביחס לקודמת, יש ירידה של 10% במספר התיקים שנפתחו ויש פחות נשים שפונות למשטרה. לצד נתון זה יש יותר תיקים שמגיעים לכדי כתב אישום, כי כנראה כאשר המקרים יותר קשים וחמורים יש עלייה במעצרים ובכתבי אישום".

"גבר שחוזר עם פוסט-טראומה, יש לזה השלכות על הבית"

מחקרים בעולם לאורך השנים מצביעים על כך שתקופות מלחמה עלולות לגרום לעלייה בהיקף ובחומרה של אלימות במשפחה, וגם ההערכות של גורמי המקצוע פה בארץ הן שהמספרים והפניות ילכו ויעלו. "בתחילת המלחמה ראינו ירידה בפניות, ועכשיו אנחנו חוזרים להיקפים שמוכרים לנו", אומרת מלי אורגד, מנהלת שירות לטיפול והגנה במצבי טראומה ומשבר במשרד הרווחה. "בשלושת החודשים האחרונים יש עלייה של 10% בפניות חדשות של אלימות במשפחה. בין היתר רואים עלייה מובהקת במספר הנשים שחוששות כתוצאה מכך שבן הזוג שלהן קיבל רישיון נשק".
3 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל בטול כרם - מבצע מעצרים
פעילות כוחות צה"ל בטול כרם - מבצע מעצרים
השפעה של תקופת המלחמה על אירועי האלימות
(צילום: דובר צה"ל )
במשרד הרווחה מעריכים שמספר הפניות רק ילך ויעלה. "ברור לנו שבסיום המלחמה נראה גדילה משמעותית גם בפניות", מוסיפה אורגד. "ההערכה הזו מתבססת גם על מקרים אחרים שראינו בעולם". בחודשים האחרונים נערכים במשרד לעלייה הצפויה, והמענים עבור משפחות נפגעות אלימות במשפחה הורחבו.
לטענת גורמי המקצוע שישבו בדיון, תת-הדיווח בתקופת המלחמה נובע בין היתר מחוסר מודעות למענים הקיימים, ומחסור בנתונים קריטיים לטובת מיפוי הצרכים. "לא שמענו על נתוני האלימות והפילוחים על אלימות בבתי מלון שבהם נמצאים מפונים, ומה קורה ביישובי הדרום והצפון", אמר מנכ"ל נקודת מפנה, רן מלמד. "הנתונים שהוצגו היום כל כך חסרים, ואי אפשר לעשות בהם שימוש מושכל".
נציגת אימהות בחזית, איילת פלר מימון, הוסיפה: "צריך להבין מה קורה עם המילואימניקים ששבו מהמלחמה. גבר שחוזר עם פוסט-טראומה, יש לזה השלכות על בתים שלמים בישראל. תגובות אלימות לפעמים מודחקות, לא מטופלות, והנשים מתביישות להתלונן. האינדיקציות שאנו מקבלים מהשטח הן איומות, ומצוקת המשרתים כל כך גדולה".
"נראה שלמרות הפניות לרווחה, נשים עדיין חוששות להתלונן במשטרה מהפחד, או שחוששות לקבל סיוע מקצועי ממרכזי אלימות נגד נשים", סיכמה בן ארי. "לכן, הגענו בדיון למסקנות כי יש לעודד נשים להתלונן במשטרה על אלימות ולא לחכות לאירועים קשים בתוך הבית. בנוסף עודדנו את משרד הרווחה לקיים שיח משותף עם משרד הביטחון על מנת לסייע לנשים של חיילי מילואים למניעת אלימות בתוך המשפחה, ולפעול שוב בצורה אקטיבית בתוך מלונות המפונים. הדיון היום היה רמזור מהבהב, עלינו לפעול יחד כדי למנוע את הלחץ הגדול הנמצא בתוך הבתים בימים אלו ולמנוע אלימות".