אתם קמים בבוקר והדבר הראשון שמעכיר את מצב רוחכם הוא הידיעה על פרק הזמן הבלתי נסבל שבו תהיו תקועים בדרך לעבודה ואחר כך בחזרה הביתה. תוכנית של משרד התחבורה, שכבר יצאה לדרך, צפויה להקל מאוד על העינוי היומי שלכם.
במסגרת התוכנית, שמטרתה לגרום לכמה שיותר נהגים לוותר על המכונית הפרטית ולהשתמש במקומה בתחבורה הציבורית, ייסללו ברחבי הארץ מאות שבילי אופניים מרווחים באורך של כמה אלפי קילומטרים.
מדובר בשבילים שלאו דווקא יוקמו באזורים הומי תנועה כמו למשל בערים צפופות כמו למשל תל־אביב, ירושלים וחיפה שבהן אמורות העיריות לטפל בסוגיה זו – אלא בכל רחבי הארץ – גם באזורים שבהם התנועה אינה צפופה במיוחד.
אז איך הפתרון הזה יסייע להקל על פקקי התנועה? הרעיון המרכזי מאחורי התוכנית הוא לסלול שבילי אופניים שבהם ניתן יהיה לרכוב מהבית לתחנת הרכבת או לתחנת האוטובוס הבינעירונית הקרובה, לחנות שם בצורה מסודרת את האופניים או את הקורקינט ולאחר מכן לחזור לאותה תחנה, לעלות על כלי הרכב הדו־גלגלי ולחזור איתו הביתה.
במשרד התחבורה הגיעו למסקנה שאם רבבות בני אדם יאמצו את המנהג הזה, ובכך יוותרו על השימוש בכלי הרכב הפרטי, העומס בכבישים יירד בצורה ניכרת – ולא רק בכבישים הבינעירוניים אלא גם בכבישים עירוניים, שכן רבים שיוצאים מהפריפריה נוהגים להיכנס לאחר מכן עם רכבם לערים הומות בתנועה.
העלות: שני מיליארד שקלים
התוכנית גובשה ביוזמת שרת התחבורה היוצאת מרב מיכאלי. בשלב הראשון, שכבר יצא לדרך, ייסללו מאות שבילי אופניים. לצורך כך הוקצה עד כה תקציב של 1.2 מיליארד שקלים. העלות הכוללת של הפרויקט היא שני מיליארד שקלים.
146 מהשבילים ייסללו עד שנת 2028 בעלות של 800 מיליון שקלים על ידי חברת נתיבי ישראל (נת"י), שסללה 98% מכבישי הארץ ונרתמה כעת למשימה דומה אבל שונה. היא תקים שבילים בשרון, בצפון, במרכז ובדרום.
העבודות מתבצעות בפועל על ידי חטיבת התפעול והאחזקה בחברה, שם מספרים כי עלות סלילת כל שביל היא כמה מיליוני שקלים. זאת לצורך מלאכת הסלילה עצמה, הרחבת מדרכות, הצבת תאורה וכן עבודות תשתית הנדרשות עקב השינוי בתוואי הדרך כמו למשל העתקת תחנות אוטובוס ושינויים במערכת הניקוז. התוכנית העתידית היא גם להצליל את השבילים באמצעות עצים וסככות כדי להקל על הרכיבה בימים חמים ובימים גשומים.
שבילי אופניים ליצירת שינוי תרבותי
אלון גבע, מנהל אגף פרויקטים בחטיבת התפעול והאחזקה, אמר: "מה שחשוב לנו הוא נושא המייל האחרון, זה שבין הבית לתחנת הרכבת או האוטובוס. אני מאמין שבעזרת שבילי האופניים נוכל ליצור שינוי תרבותי לצורך שינוי תחבורתי בחיינו".
העבוודות החלו כבר בינואר, ועד כה נסללו שני שבילים: אחד מהם באורך 600 מטרים ביציאה מהיישוב אליכין שבשרון, השני באורך 900 מטרים, בבית־שאן. ב-ynet נחשף כעת היכן עוד יסללו שבילי אופניים בתקופה הקרובה. בימים אלה נסלל שביל באורך 2.2 קילומטרים מכביש 5722 למכמורת בעלות של שבעה מיליון שקלים וכן שביל גישה ליישוב גזר במרכז הארץ באורך 1.2 קילומטרים ובעלות של 2.5 מיליון שקל.
פרויקטים מתוכננים נוספים: שביל באורך שלושה קילומטרים מכביש 44 לאזור; שביל בין בת עין לאלון שבות; שביל של 10 קילומטרים בחלק הצפוני של כביש 90; שביל ליישוב חשמונאים; שביל לכפר נטר ושביל לקיבוץ העוגן. "בכל מקום שיש אפשרות ששביל האופניים יהיה מחליף לרכב, יהיו שבילים", אומר גבע.
בגוש דן יצא לדרך כבר ב-2019 פרויקט "אופנידן" של נתיבי איילון לבניית שבעה שבילי אופניים שמתפרשים מראשון לציון שבדרום ועד הרצליה שבצפון. לפי התוכנית המקורית הפרויקט היה אמור להסתיים במלואו עד 2023, אבל בעבר חלו לא פעם עיכובים בסלילת השבילים.
אין צל ואין התנגדויות (בינתיים)
נושא האכיפה בשבילי האופניים מטופל גם הוא: שרת התחבורה היוצאת הצהירה כי מינואר הקרוב יחויב כל רוכב של כלי דו־גלגל חשמלי להצטייד במספר רישום. כלומר, ניתן יהיה לשייך כל כלי לבעליו. בשלב מאוחר יותר יוצבו פקחים בשבילים ואולי גם מצלמות אכיפה.
אבל יש בעיות שכבר נראות לעין. כך, למשל, בשביל הנסלל באליכין אין כמעט מקומות מוצלים. "כל מה שקשור להצללה ולברזיות יגיע בשלב הבא, שמרנו כסף עבור כך", מגיב גבע. "קודם כל רצינו לסלול שבילים שיהיו בטוחים ומוארים עבור המשתמשים. במשרד התחבורה מבינים את חשיבות ההצללה והמחיר של זה מגולם בתקציב".
לדבריו, עד כה במשרד התחבורה כמעט ולא נתקלו בהתנגדויות של תושבים. הוא אומר כי ייתכן שהסיבה לכך נעוצה בעובדה שהעיריות תומכות בפרויקט: "אני מניח שברגע שנצטרך לקחת חניות או נתיבי נסיעה יהיו התנגדויות, אבל לעבור לשבילי אופניים זה נכון יותר תחבורתית. זה חשוב ובגלל זה בכל הפרויקטים החדשים שלנו, אלו הקיימים ואלו שנעשה בעתיד, מתוכננים שבילי אופניים".