מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הגיש אתמול (חמישי) למועצת הביטחון של האו"ם את ה"רשימה השחורה" של מדינות וארגונים הפוגעים בילדים באזורי סכסוך - וכפי שכבר הודיע לשגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, כלל את ישראל ברשימה המפוקפקת. בעוד שבדר"כ הוקדשו לישראל ולסכסוך במזרח התיכון כשני עמודים, הפעם "זכתה" המדינה הדמוקרטית הראשונה ברשימה לכשבעה עמודים מלאים.
התגובה של ארדן להכנסת ישראל לרשימה השחורה

4 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש מזכ"ל ה או"ם ב בית ספר של אונר"א ב עמאן ירדן
אנטוניו גוטרש מזכ"ל ה או"ם ב בית ספר של אונר"א ב עמאן ירדן
"מזכ"ל שונא ישראל". גוטרש
(צילום: REUTERS/Alaa Al-Sukhni)
4 צפייה בגלריה
עצרת האו"ם בניו יורק
עצרת האו"ם בניו יורק
עצרת האו"ם
( צילום: AP Photo/Mary Altaffer)
העיסוק הנרחב בסכסוך הוסבר בכך שישראל ו"השטחים הכבושים", כלשון הדו"ח, הציגו קנה מידה חסר תקדים בעוצמת ההפרות של חמושים נגד ילדים - ובכלל זה נכלל כל מי שטרם מלאו לו 18 שנה. עוד הסביר גוטרש כי מספר ההפרות החמורות עלו ב-155%, וכי המספרים הגבוהים ביותר אומתו בישראל ובשטחים.
גוטרש ציין בדו"ח את "כוחות הביטחון" ו"הכוחות החמושים של ישראל", אך לא ציין במפורש את צה"ל. הוא הודיע כי "הכוחות" נכנסו לרשימה בגין הרג והטלת מום בילדים, וכן בגין התקפות על בתי ספר ובתי חולים. בנוסף, צוין כי העלייה הקיצונית בהפרות - במיוחד נגד ילדים ברצועה - נרשמה ברובע האחרון של 2023, לאחר פרוץ המלחמה.
מהנתונים עולה כי האו"ם אימת 8,009 מקרים של הפרות חמורות נגד 4,360 ילדים - 3,139 בנים ו-1,221 בנות. 5,698 מהמקרים בוצעו על ידי כוחות הביטחון של ישראל, 116 על ידי חמאס, 21 על ידי הג'יהאד האיסלאמי ומקרה אחד בוצע על ידי כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית. בנוסף, 51 מקרים של הפרות בוצעו על ידי מתנחלים, 13 על ידי פלסטינים ללא שיוך ארגוני, 58 על ידי מבצעים לא ידועים ו-2051 מקרים שמבצעיהם לא אומתו.
הדו"ח מציין גם אלימות מינית נגד אזרחים ישראלים, בהם ילדים, בהקשר של מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר. בתוך כך, הוא מציין כי חמאס וארגונים פלסטיניים חמושים אחרים ביצעו 17 התקפות שאומתו נגד בתי ספר, בתי חולים, מתקני בריאות ואמבולנסים בשטח ישראל. האו"ם גם אישר כי ארגוני הטרור עושים שימוש בבתי ספר בעזה.
בנוסף, אומתו 27 מקרים של הטלת מום בילדים ישראלים בשטח ישראל, וכן בשטחי הגדה המערבית ובמזרח ירושלים. על פי הדו"ח אומתו 13 מקרים של הטלת מום ב-7 באוקטובר כתוצאה מירי והצתות - ובשטחים, במזרח ירושלים ובצפון ישראל אומתו מספר מקרים של הטלת מום בעקבות ירי רקטות, פיגועי דקירה והשלכת אבנים. עוד צוין כי מקרים נוספים ממתינים לאימות, לאחר שכ-3,900 ילדים ישראלים דווחו כבעלי נכות.
האו"ם אימת 7,873 מקרים של הפרות נגד 4,247 ילדים פלסטינים בגדה, במזרח ירושלים ובעזה, שבוצעו על ידי הכוחות הישראלים כמו גם מתנחלים, מבצעים לא ידועים והג'יהאד האיסלאמי. על פי הדו"ח, חמש פעמים עשו כוחות הביטחון של ישראל שימוש בנערים פלסטינים לצורך הגנה במהלך פעולות אכיפת החוק, ובשלושה מקרים אחרים הם ניסו לגייס ילדים פלסטינים כמודיעים.
עוד נכתב כי 2,267 ילדים פלסטינים נהרגו, בהם 1,259 בנים ו-1,008 בנות. הנתונים האלו נאספו בעזה, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים והם מיוחסים לכוחות הביטחון הישראליים. בתוך כך, האו"ם ציין כי 906 ילדים פלסטינים עוכבו בגין עבירות ביטחון, תשע מהם הן בנות.
4 צפייה בגלריה
אריאל וכפיר ביבס
אריאל וכפיר ביבס
אריאל וכפיר ביבס. מוזכרים בדו"ח האו"ם
(אלבום ביתי)
ישראל דיווחה כי 49 ילדים פלסטינים מוחזקים במעצרים מנהליים, והאו"ם ציין כי קיבל עדויות מ-84 ילדים שסבלו לטענתם מהתעללות במהלך המעצר. בנוסף, נכתב כי האו"ם קיבל דיווחים כי ילדים פלסטינים שמעוכבים ברצועה סובלים גם מצורות שונות של אלימות מינית.
בין המקרים על הפרות שאומתו בישראל וברצועה מוזכרים גם 36 הילדים הישראלים שנחטפו על ידי חמאס והג'יהאד האיסלאמי מבתיהם, והיו נתונים להתעללות בעזה. האו"ם התייחס גם לכפיר ואריאל ביבס שעדיין מוחזקים בשבי - אך לא ציין את שמם. בדו"ח נכתב כי "שני ילדים עדיין מוחזקים מאז אוקטובר 2023", ונטען כי שוללים מהם גישה הומניטרית.
גוטרש ציין בדו"ח כי הוא "מזועזע מהגידול הדרמטי בהיקף ובעוצמה חסרת התקדים של ההפרות החמושות נגד ילדים. אני מזועזע מההרג, הטלת המום וחטיפתם של ילדים על ידי חמאס, הג'יהאד האיסלאמי וארגונים פלסטיניים אחרים. שום דבר לא יכול להצדיק את מעשי הטרור האכזריים שבוצעו. המעשים חייבים להיחקר ויש להעמיד לדין את האחרים. יש לשחרר באופן מיידי וללא כל תנאים את כל בני הערובה, כולל הילדים.
"אני מודאג מהשימוש המופרז בכוח במהלך פעולות אכיפת החוק, וחוזר על כך שכוחות הביטחון של ישראל חייבים לנהוג באיפוק מירבי. על ישראל לקחת אחריות להפרות נגד ילדים", הוסיף. הוא קרא פעם נוספת "לכלל הצדדים בסכסוך" לנקוט בצעדים משמעותיים כדי לציית למשפט ההומניטרי הבינלאומי, וקרא לישראל לחתום מיד על תוכנית פעולה עם האו"ם כדי למנוע הרג והטלת מום בילדים. לארגוני הטרור ברצועה קרא לשחרר את הילדים בשבי, ובינתיים לאפשר להם ביקורים הומניטריים של הצלב האדום.
שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן מסר בתגובה: "החלטת המזכ"ל לכלול את הצבא המוסרי בעולם יחד עם ארגוני טרור ומפרי זכויות אדם היא החלטה מתועבת ובזויה של מזכ"ל שונא ישראל, שמשרת בהתנהלותו דיקטטורים ורוצחים וייזכר בהיסטוריה כמזכ"ל כושל שדרדר את האו"ם לשפל של כל הזמנים. הדו"ח המעוות שהוצג רק יגרום לפגיעה רבה יותר בילדים ברחבי העולם, כיוון שהוא למעשה נותן תמריץ למחבלים להשתמש בילדים ובני נוער למטרות טרור ולהסתתר מאחוריהם באמצעות שימוש בבתי ספר ובבתי חולים.
"המזכ"ל מתעלם לחלוטין מהמציאות הבלתי נתפסת איתה מתמודד צה"ל ומתבסס על נתונים שקריים של ארגון טרור עם אידיאולוגיה נאצית. שום דו"ח ושום החלטת מזכ"ל לא ימנעו מישראל להגן על אזרחיה. אני קורא שוב למזכ"ל להתפטר עוד היום. החלטתו האנטישמית תושלך לפח הזבל של ההיסטוריה".
פורסם לראשונה: 23:30, 13.06.24