2 צפייה בגלריה
מתגייסות לתפקידי לחימה, ארכיון
מתגייסות לתפקידי לחימה, ארכיון
אחוזי הגיוס לתפקידי לוחמות עולים על היעדים. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
כשנה וחצי לאחר שצה"ל, על רקע עתירות לבג"ץ, הודיע כי יפתח לראשונה בפני נשים את האפשרות להתמיין לתפקידי לוחמה ביחידת החילוץ המיוחדת 669, שתי מועמדות לשירות הביטחון (מלשב"יות) צפויות להתגייס ליחידה החודש לאחר שעברו את המיונים. אם יצלחו את המסלול שאורכו כשנה ושמונה חודשים, הן יהפכו ללוחמות הראשונות ביחידה של חיל האוויר.
בצל המלחמה, התקיים בשבוע שעבר גיוס מחזור לוחמות לצה"ל, ובכלל מקצועות הלוחמות אחוזי הגיוס היו גבוהים מהיעדים שהציבו החילות השונים. בין היתר, לאיסוף קרבי התגייסו כ-33% מעל היעד, לתותחנים 32% ולמג"ב 19%. עוד נמסר מצה"ל כי "כ-12% מסך המתגייסות לתפקידי לוחמה לנשים, הן מלש"ביות שביקשו להתגייס לתפקידי לחימה לאחר תחילת המלחמה".
הכותרת
כך הגיעו לוחמות צה"ל ללב עזה
26:44
2 צפייה בגלריה
חיל האוויר מאחד את יחידותיו המיוחדות לכנף אחת
חיל האוויר מאחד את יחידותיו המיוחדות לכנף אחת
"בחיל האוויר פתוחים לנשים תפקידים מבצעיים רבים". פעילות יחידת 669, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
ההחלטה של צה"ל על פתיחה של 669 למיון נשים התקבלה התקבלה כאמור על רקע עתירות לבג"ץ מ-2020 של צעירות שביקשו לעבור מיונים לסיירות. בהודעה של דובר צה"ל אז נמסר כי כי "ההחלטה התקבלה במסגרת דיונים שנערכו בעקבות עבודת צוות מקצועי רב-זרועי לבחינת שירות נשים בתפקידי לחימה נוספים. כיום, בחיל האוויר פתוחים לנשים תפקידים מבצעיים רבים, בהם תפקידי צוות האוויר, לוחמות הגנה אווירית, בקריות טיסה, מכונאיות מוטסות, רופאות ופרמדיקיות מוטסות".
למרות ההחלטה לפתוח לנשים את האפשרות להתמיין ליחידת 669 וגם ליהל"ם, בית המשפט העליון דן בעתירות בחודש יוני האחרון - ובספטמבר הודיע צה"ל כי בשנה הבאה יפתח התנסויות לשילוב נשים כלוחמות גם ביחידת העילית סיירת מטכ"ל, ביחידת הניוד המובחרת 551 של אוגדה 98 וייתכן שגם בגדודי השריון המתמרנים במלחמה - בנוסף לפלוגת הטנקיסטיות שכבר קיימת במשימות הגנת הגבולות.
הדיון בעניין שירות לוחמות ביחידות מובחרות בצה"ל, ביוני
(צילום: דוברות הרשות השופטת)

יחד עם זאת, בצבא הבהירו לבג"ץ מראש כי הסיכוי לשלב נשים במערך המתמרן של חיל השריון הוא נמוך בשל המורכבויות הפיזיות של לחימה מעבר לקווי האויב בטנקים, והמסגרות הגדולות הקיימות בחטיבות השריון. בכל מקרה, פתיחת ההתנסות בכל היחידות המובחרות מותנית בכך שיאותר מספר מספק של חיילות שיעברו בהצלחה את המיונים.