בזמן שאזרחי ישראל נהנים מהעובדה שאין בחירות בפתח, בעיר הכי דרומית במדינה הרוחות מתלהטות לקראת הבחירות לראשות העיר, שיתקיימו בעוד חודש. ראש העיר המיתולוגי מאיר יצחק הלוי נכנס לכנסת בחסות החוק הנורווגי – אחרי 18 שנה שבהן ניהל את עיר התיירות של ישראל.
8 צפייה בגלריה
אילת ריקה בצל סגר ראש השנה
אילת ריקה בצל סגר ראש השנה
הטיילת באילת. עוד חודש יוצאים לבחור ראש עיר חדש
(צילום: מאיר אוחיון)
שישה מועמדים נרשמו לקרב על ראשות העיר אילת: אלי לנקרי, יהודה מורדי, יעקב קיסוס, הדס מילוא, גבי קדוש ומתן בארי, שהודיע היום (ו') ברגע האחרון שהוא פורש.
מי שנכנס מיד לנעליים הגדולות הוא הסגן – אלי לנקרי, אבל מעבר לפינה עומד מולו מועמד חדש-ישן. ראש העיר אילת לשעבר, גבי קדוש, הבין שבשלה העת לחזור לשלטון. נדמה כי קדוש, איש ליכוד מובהק שנחשב מקורב לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, צחצח את החרבות כל השנים שבהן היה בגלות מבניין העירייה.
8 צפייה בגלריה
מאיר יצחק הלוי בכנסת
מאיר יצחק הלוי בכנסת
מאיר יצחק הלוי. אחרי 18 שנה עזב את ראשות העיר בשביל הכנסת
(צילום: אורן בן חקון)
עבור קדוש התזמון מושלם. מי שהדיח אותו מכיסא ראש העיר לפני 18 שנה, פינה עבורו את המקום, והותיר אחריו כבוד ליכודניקי מרוסק. אילת היא עיר של מצביעי ליכוד, ולא סתם נערכת שם בכל שנה "הליכודיאדה". כשיצחק הלוי הודיע על הצטרפותו ל"תקווה חדשה" של גדעון סער המהלך כוונה בעיר "בגידה". זה לא מפתיע בהתחשב בעובדה שהליכוד זוכה בכל מערכת בחירות בכ-40% מקולות התושבים בעיר.

"היינו מעדיפים שזה לא יהיה בחופש"

לפי משרד הפנים יש 54,065 בעלי זכות בחירה בעיר, אבל בפועל בבחירות הקודמות לראשות העיר הגיעו קצת יותר מ-20 אלף איש לקלפיות, והפעם הצפי נמוך עוד יותר. ארבע בחירות לרשויות המקומיות נערכות בחודשים האחרונים, ואין ספק איפה יהיה הכי חם – באילת, שם הבחירות נערכות ב-10 באוגוסט, כשהתפוסה במלונות העיר צפויה להיות גבוהה מאוד, וכך גם הטמפרטורה.
8 צפייה בגלריה
בחוף הדקל באילת נערכים לסערה בחורף
בחוף הדקל באילת נערכים לסערה בחורף
"היינו מעדיפים שזה לא יהיה בחופש, אבל זה מה יש"
(צילום: מאיר אוחיון)
ההערכות בעיר מדברות על כ-12 אלף תושבים לכל היותר שיתייצבו בקלפיות ביום הבחירות. בזמן שכל עם ישראל מגיע לנפוש באילת, רבים מהאילתים יוצאים לנפוש מחוץ לעיר – והיתר עובדים במרץ בתיירות. "התאריך לא מפריע לנו", אמרו כמה מתושבי העיר. "זה יהיה קצר וקולע. אף פעם לא היו בחירות מיוחדות בעיר".
העובדה שלא מדובר ביום שבתון, אלא ביום עבודה רגיל, מהווה מכה קלה בכנף לדמוקרטיה המקומית. "התיירים לא מפריעים", אמרו בעיר. "היינו מעדיפים שזה לא יהיה בחופש, אבל אלה בחירות בזק. זה חבל, אבל זה מה יש".
"מעולם לא נערכו בחירות באוגוסט", הוסיף אילתי ותיק. "יהיו את האילתים שנוסעים לחופשה ואת האילתים שמשועבדים לעבודה מצאת החמה ועד לצאת הנשמה, כשבמקביל יהיו 100-150 אלף נופשים בשבוע. צפוי להיות 52 מעלות בחוץ, וזה לא יום שבתון. אבל למה לא?".
אמנם הוגשה בקשה לדחות את הבחירות למועד מעט קריר יותר ופחות עמוס בעיר, אבל במשרד הפנים התעקשו על התאריך המקורי שנקבע.

הקרב המרכזי

אז מי צפוי לשלוט בעיר הכי דרומית בישראל? ללא ספק - לגבי קדוש (67) סיכויים טובים מאוד. קדוש, חבר מרכז הליכוד, החל לנהל בשבועות האחרונים את הקמפיין שלו והוא נהנה מכל דקה. עובר בסופרמרקטים, ברחובות, ומתרוצץ ברחבי העיר. "בתור ילד אני זוכר את גבי מסייר בשכונה בימי שישי ומדבר עם התושבים", סיפר תושב אילת.
קדוש, שהיה בסגל של ראש הממשלה לשעבר נתניהו כיועץ לענייני התיישבות ויועץ פוליטי, נלחם לחזור לאחר התפקידים האהובים עליו. הוא כבר התמודד בעבר מול יצחק הלוי והפסיד, ועכשיו הוא חוזר כדי לנצח.
מבחינתו הדבר היחיד שהעירייה עשתה טוב ב-18 השנים האחרונות זה להמשיך את מה שהוא התחיל. במוקד הבחירות, לדבריו, עומדות השאלות בנוגע להבאת צעירים לעיר, משיכת מורים ורופאים, דאגה לתיירות – אבל מעל הכל מתנוססת בעיה אחת גדולה: קצא"א (קו צינור נפט אירופה-אסיה, או אילת-אשקלון).
8 צפייה בגלריה
צינור נפט של קצא"א
צינור נפט של קצא"א
מסוף קצא"א באילת
(צילום: קצא"א)
קצא"א חתמה לאחרונה על הסכם לייבוא נפט מאיחוד האמירויות. לפי ההסכם, הקו ימי יוביל מוצרי נפט מאיחוד האמירויות למסוף קצא"א שבאילת, הדלקים יוזרמו למסופי החברה באשקלון - ומשם ללקוחות שונים באגן הים התיכון.
ההסכם יצא לדרך מבלי שנערכו דיונים בנושא בממשלה, בלי שקיפות ובלי עריכת סקר סיכונים. בכירים במשרד להגנת הסביבה הביעו דאגה מההסכם: "כשמגיעה מכלית לאילת אנחנו בפאניקה".
"לצערי יש פגיעה חמורה באיכות הסביבה", אמר קדוש. "זה אחד הדברים שחייבים לשמור עליהם, בלי 'יהיה בסדר'. ההסכמים בין קצא"א, העירייה והמדינה אינם גלויים, ויש לחשוף אותם כי האינטרס הציבורי הוא המוביל".
8 צפייה בגלריה
גבי קדוש
גבי קדוש
קדוש. "התושבים שמחים שמאיר עזב"
(צילום: מאיר אוחיון)
לדבריו, "עמדת העירייה בנושא צריכה להיות ברורה – קודם כל חשיפת ההסכמים. לצערי, האוניות פורקות היום את הנפט. מאיר הלך – וזה המצב. ממלא המקום שלו הוא כמו שלושת הקופים – לא ראיתי, לא שמעתי ולא התערבתי. התושבים שמחים שמאיר עזב".
בין אם התושבים שמחים שיצחק הלוי עזב ובין אם לאו, אין ספק שהוא היה ראש עיר דומיננטי מאוד. "הוא מאוד ריכוזי", אמרו בסביבת יצחק הלוי. "היה קשה מאוד לצמוח מנהיגותית סביב מאיר, אלא אם אתה בא מתוך ביתו".
מי שגדל בצילו, תפס את מקומו, ומתמודד על ראשות העיר הוא הסגן הוותיק אלי לנקרי. העירייה אמנם הודיעה כי היא מבקשת להקפיא את ההסכם עם קצא"א, אבל לנקרי לא חד משמעי בתשובות שלו לגבי ביטול ההסכם. "מאיר יודע מה הוא עושה, וגם מה דעתו על ניהול המדינה".
8 צפייה בגלריה
אלי לנקרי
אלי לנקרי
לנקרי. "אילת זקוקה לראש עיר קבוע מהר ככל האפשר, העיר עברה מספיק טלטלות"
(צילום: מאיר אוחיון )
"אני לא שייך לשום מפלגה", אמר לנקרי. "אני איש ימין, אבל אילת זו המפלגה שלי. אילת זקוקה לראש עיר קבוע מהר ככל האפשר. אילת לא זקוקה למערכת בחירות ממושכת ומטלטלת, העיר עברה מספיק טלטלות".
בנוגע להסכם עם קצא"א הוא מתעקש שלא ניתן ליישם אותו בלי סקר סיכונים ובלי שקצא"א ערוכה לתקלות, אבל לא קורא לבטל אותו. "אנחנו רואים את הפעילות ככזו שיכולה לסכן את המפרץ ואת הנכס החשוב ביותר של העיר אילת. עד שלא יושלמו הפערים האלה לא ניתן להחיל את ההסכם".

"אני הולכת להיות הפתעת הבחירות"

ההערכות בעיר מדברות על כך שהבחירות עלולות להגיע לסיבוב שני, ככה זה כשיש הרבה מועמדים והבחירות נערכות באוגוסט. מי שהיה יכול לחרוץ את גורל המועמדים המרכזיים הוא מתן בארי (34), סגן ראש העיר הצעיר וסטודנט למדיניות ציבורית באוניברסיטה הפתוחה.
לקח לו זמן עד שהחליט לרוץ, אבל בסוף הוא קפץ למים, לא לפני שגיבש סביבו קבוצה צעירה ואידיאליסטית, בהם גם שמוליק שלם. המודל שלו הוא ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ', גם הוא היה צעיר כשהחליף את ראש הרשות הוותיק שנתפס כמיושן.
8 צפייה בגלריה
מתן בארי
מתן בארי
בארי. ברגע האחרון פרש והשאיר את המגרש לוותיקים
(צילום: מאיר אוחיון )
בארי וחבריו מובילים בעיר את המאבק נגד ההסכם עם קצא"א. "זו תמונת המראה האולטימטיבית ליחס של מדינת ישראל לאילת – החצר האחורית של המדינה, הכלב העזוב בקצה המפעל עם המלונה הרעועה וקערת המים המעופשים שאף אחד לא רואה, שמתחנן לאכול. זו הדוגמה הכי טובה להמחיש את רמת הזלזול של המדינה כלפי אילת. בסוף יש ים שכולנו צריכים לשמור עליו, הוא הנכס האסטרטגי מספר 1 של אילת".
אחרי שאמר את זה, לבסוף הוא החליט ממש ברגע האחרון, יום אחרי סגירת ההרשמה למרוץ, שלא יתמודד על ראשות העיר - והשאיר את מגרש המשחקים לוותיקים.
בינתיים המכליות מגיעות למפרץ ואילת נמצאת במשבר תעסוקתי ותיירותי. בתקופת הקורונה היא הייתה עיר רפאים, והיום המלונות אמנם נפתחו, אבל המלונאים מביאים עליהם את הזעם של הישראלים בעקבות המחירים הגבוהים של החופשות.
8 צפייה בגלריה
הדס מילוא
הדס מילוא
מילוא. "אני הולכת להיות הפתעת הבחירות"
(צילום: מאיר אוחיון )
הדס מילוא (53), האישה היחידה במרוץ לראשות העיר, מבקשת להתרכז במצוקת עובדי המלונאות ובאוכלוסיות המוחלשות בעיר. היא מורה לספורט ולא פעם ניתן לראות אותה ברחובות העיר עם בגדים בוהקים. "אני אומרת לך – תחשבי פעמיים", פנתה אליה חברה אילתית בבית קפה. "תחשבי על המשפחה, הילדים. פוליטיקה זה מסריח! אבל אם את שלמה עם זה – כל מה שאני אגיד לא ישנה. לטעמי – רק נשים! אבל בעיר הזו... זו עיר אוכלת יושביה".
"יש לי תחושה שאני הולכת להיות הפתעת הבחירות", מילוא אמרה בחיוך. "אני רוצה להיות בעמדה משמעותית בעיר". לגבי קצא"א יש לה עמדה חד משמעית. "להפוך את אילת לנמל נפט וגז? להפוך אותנו לעיר של תעשייה מזהמת? אנחנו במצב של להיות או לחדול. תקלה יכולה חלילה למחוק את אילת, והחברה פועלת איך שבא לה, בצורה חשוכה וסודית. כבר התחלנו להריח סירחון באוויר, וזו רק ההתחלה".