3 צפייה בגלריה
פרדי בן שטרית
פרדי בן שטרית
גנ"מ פרדי בן שטרית
(צילום: יאיר שגיא)
המשטרה צפויה לזמן את מפקד כלא גלבוע, גונדר-משנה פרדי בן שטרית, להבהיר את הדברים שאמר אתמול (רביעי) על "סרסור בסוהרות" בעדותו בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת ששת המחבלים. בצהריים נמסר מלשכתו של השר לביטחון פנים עמר בר-לב כי המפכ"ל עדכן אותו שהמשטרה בוחנת את העדות.
דבריו עלו גם בדיון הוועדה היום: "אתמול הזכרת את אירוע הסרסרות ואמרת 'אמרתי לעצמי שלא אתן שזה יקרה לי'", אמרה לו חברת הוועדה פרופ' אפרת שוהם, שתהתה אם הוא עדיין דבק במושג סרסרות. "עשיתי שיחות עם קציני הכלא והדגשתי בפניהם את האירוע. רציתי לתת ביטחון לחיילי וחיילות חובה", הוא אמר - ונשאל אם הזהיר את קצין המודיעין מפני שימוש בשיטות דומות. "לא זוכר שהתרעתי", הוא אמר. "היה לי חשוב לתת תחושת ביטחון".
3 צפייה בגלריה
פרדי בן שטרית בועדת הבדיקה הממשלתית
פרדי בן שטרית בועדת הבדיקה הממשלתית
בן שטרית מול חברי הוועדה, היום
(צילום: יריב כץ)
מטעם הוועדה נמסר היום כי היא לא מתכוונת לבדוק את הנושא. "ועדת הבדיקה מוצאת לנכון להבהיר כי נושא זה, שעניינו חשד להתנהגות פסולה כלפי סוהרות לפני שנים מספר, אינו עניין לבדיקתנו. מה עוד, שנמסר כי עניין זה נחקר בעבר. סומכים אנו על הגורמים המוסמכים כי יתנו דעתם לסוגיה זו שעלתה אתמול", נמסר מטעם הוועדה.
השר בר-לב אמר כי הוא פנה ליועץ המשפטי לממשלה כדי לבחון את האפשרות לבדיקה מחודשת של ממצאי החקירה על הסוהרות. "הדברים המתוארים בעדותו של גונדר משנה פרדי בן-שטרית, שבוצעו לכאורה בסוהרות בשירות חובה, מעלים קבס ומזעזעים".
בכיר בשב"ס לשעבר על פרשת הסוהרות: זה לא פחות מרעידת אדמה
(צילום: משי בן עמי)
במקביל, ובעקבות עדותו של בן שטרית, יועמ"ש שירות בתי הסוהר, תת גונדר ועו"ד עירן נהון, פנה היום לפרקליט המדינה עמית איסמן ולראש אגף החקירות במשטרה, ניצב יגאל בן שלום, וקרא להם להורות על חקירת הטענות של מפקד כלא גלבוע בדבר סרסור בסוהרות בשנת 2017, בפרשה שבה נטען כי המטרה הייתה לספק את צורכיהם המיניים של אסירים ביטחוניים וכך להשיג "שקט ביטחוני" בכלא.
במכתבו ציין נהון כי החקירה בנושא עסקה בעניינם של ארבעה סוהרים שהיו חשודים בפרשה, אך היא נסגרה באוקטובר 2019 בעילה של העדר אשמה לגבי שלושה מהם, ובנוגע לרביעי היא נסגרה בשל חוסר ראיות מספקות. על גניזת התיק הוגש ערר, ולדבריו ההחלטה בנושא טרם התקבלה. הוא ציין עוד כי נגד אחד האסירים הביטחוניים הוגש בשנה שעברה כתב אישום בגין עבירות של מעשה מגונה נגד כמה מהסוהרות, שהיו סוהרות בשירות חובה בעת המעשים כלפיהן. הנחיית פרקליט המדינה היא שהמשטרה תתבקש לתפוס את פרוטוקול העדות של מפקד הכלא (בהנחה שאינו חסוי), ואחרי שתבחן מה אמר יוחלט האם לזמנו לעדות.
3 צפייה בגלריה
עמר בר לב בכנס מפקדי מחוז צפון של המשטרה
עמר בר לב בכנס מפקדי מחוז צפון של המשטרה
"הדברים מעלים קבס ומזעזעים". בר לב
(צילום: גיל נחושתן )
היועמ"ש של שב"ס מסר עוד כי בן שטרית כיהן בתפקיד מפתח במסגרת בדיקת הפרשה, כיוון שבאותה עת כיהן כעוזרו של מ"מ נציב בתי הסוהר, גונדר אשר וקנין. "אין חולק בדבר חובתו של קצין בגוף אכיפת חוק, ועל אחת כמה וכמה – בכיר, למסור כל מידע המצוי בידיו באשר לאירוע פלילי, באופן מלא וללא דיחוי לגורמים המוסמכים לחקירה על-פי דין. עם זאת ולמיטב הידיעה, גנ"מ בן שטרית לא מסר כל עדות בהקשר לפרשה".
הוא הדגיש כי "ככל שסוהרים נטלו חלק כלשהו בהתנהגות פלילית בזויה כזו, אשר יש בה כדי פגיעה בגופן, בכבודן ובפרטיותן של המשרתות בארגון – האינטרס הציבורי והארגוני מחייב ירידה לעומקם של דברים והגעה לחקר האמת".
השרה לעליה וקליטה פנינה תמנו-שטה פנתה ליועמ״ש אביחי מנדלבליט ״לבצע חקירה מחודשת בפרשת ה'סרסור בסוהרות'. מחובתנו לדאוג לחקור את הפרשה ולהפוך כל אבן למיצוי חקר האמת".