מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, ביקר היום (ראשון) בווילה הפרטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה ביחד עם ראש רשות המיסים שי אהרנוביץ', כדי לאמוד את הנזק שנגרם בעקבות פגיעת הכטב"ם, שנשלח אתמול מלבנון על ידי חיזבאללה.
חסימות סמוך לבית נתניהו בקיסריה, היום
(צילום: אלעד גרשגורן)

3 צפייה בגלריה
המתקפה לעבר קיסריה
המתקפה לעבר קיסריה
נתניהו והפגיעה בקיסריה
(צילום: נמרוד הופשטטר לחדשות קיסריה, אלכס קולומויסקי)
לאהרנוביץ', שהגיע למקום במקומו של מנהל קרן הפיצויים שלא יכול היה להגיע בשל נסיבות אישיות, התלוו צוותים מקצועיים שאמדו את הנזקים ותיעדו אותם. בניגוד לדיווחים קודמים, עיקר הנזק נגרם למבנה באזור. גורמים שמעורים בנושא אומרים כי אם נתניהו היה בבית בזמן התקיפה, הוא היה בסכנה.
הווילה של נתניהו עברה בשנים האחרונות מיגון בהשקעה של יותר ממיליון שקלים. בעקבות פגיעת הכטב"ם נודע ששב"כ עושה הערכת מצב לכל המתקנים הממשלתיים: תרחיש האיום שלפיו עבדו שירותי הבטחון אינו עולה בקנה אחד עם איום הכטב"מים האיראנים. לדברי גורם בכיר, "אתה חובש מגן לראש, אבל מקבל מכה במקום רגיש. זו עליית מדרגה רצינית מאוד וצריך לעשות מאמץ גדול יותר למצוא פתרון ביירוט, אבל גם לשנות את המיגון".
ההערכה היא שבעקבות ניסיון הפגיעה בנתניהו, מערכת הביטחון תצטרך לבחון מחדש את תוכניות השיפוץ של מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים, שם מתנהל שיפוץ בהשקעה של 45 מיליון שקלים. לפי הערכות, שינויים בתוכניות השיפוץ יעלו לפחות 10 מיליון שקלים נוספים.
גורם בכיר שמעורה בנושא אמר כי "הנרטיב שכל הזמן רוצים לשפץ את בתי נתניהו ולסחוט את הכסף הציבורי הוא שקרי. אנחנו רואים עכשיו שנתניהו הוא האישיות הכי מאוימת בעולם מבחינת כוחות הרשע. אם נתניהו היה בקיסריה אתמול, יכול להיות שלא היה לנו היום ראש ממשלה. יצטרכו לקבל החלטות על מיגון רלוונטי".
נתניהו האשים אמש כי שיגור הכטב"ם מלבנון לביתו הפרטי בקיסריה היה ניסיון התנקשות שכשל בו וברעייתו שרה. לדבריו, "שלוחיה של איראן שניסו היום להתנקש בחיי ובחיי רעייתי עשו טעות מרה".
3 צפייה בגלריה
חסימות סמוך למעון רה"מ בקיסריה
חסימות סמוך למעון רה"מ בקיסריה
החסימות מחוץ לבית נתניהו, היום
(צילום: אלעד גרשגורן)
3 צפייה בגלריה
המתקפה לעבר קיסריה
המתקפה לעבר קיסריה
כוחות הביטחון באזור הפגיעה בקיסריה. נתניהו האשים את איראן בניסיון התנקשות
( צילום: AP /Ariel Schalit)
נתניהו לא התייחס בהודעתו אתמול לסמ"ר אופיר ברקוביץ' וסמל אלישי יונג שנהרגו בג'באליה ומותם הותר לפני כן לפרסום. הוא הוסיף כי שיגור הכטב"ם "לא ירתיע אותי ואת מדינת ישראל להמשיך את מלחמת התקומה נגד אויבינו כדי להבטיח את ביטחוננו לדורות". לדבריו, "אני אומר לאיראנים ולשותפיהם בציר הרשע - כל מי שפוגע באזרחי מדינת ישראל, ישלם על כך מחיר כבד. נמשיך לחסל את המחבלים שלכם, נחזיר את חטופינו מעזה, נשיב את תושבינו בצפון. נשיג את כל מטרות המלחמה שהצבנו ונשנה את המציאות הביטחונית באזורנו לדורות. יחד נילחם, ובעזרת השם - יחד ננצח".
משרד החוץ האיראני, מצידו, הכחיש אתמול שארצו הייתה מעורבת בשיגור הכטב"ם. שגרירות איראן באו"ם הבהירה כי חיזבאללה הוא שאחראי לכך.
ממצאי התחקיר הראשוני אודות הכטב"ם ששוגר העלו שהמסוק שעלה לאוויר, והכטב"ם נצפה חולף לידו, לא זיהה את כלי הטיס. על כן, אזעקות הופעלו בעורף הצבאי ולא בקיסריה. בסופו של דבר, הכטב"ם שתועד ברשתות - הוא זה שפגע במבנה בקיסריה.
זמן קצר אחרי פגיעת הכטב"ם הגיעו לביתו של נתניהו אנשי ביטחון רבים, לצד חבלני משטרה, כוחות פיקוד העורף וחברי כיתת הכוננות בקיסריה. בנוסף, לבית הפרטי הגיעו גם אנשי מס רכוש, כדי לאמוד מקרוב את הנזקים שנגרמו בבית.
חיזבאללה שיגר שלושה כטב"מים לעבר המעון, שניים מהם יורטו - ואחר לא זוהה עד שפגע בבית בקיסריה, מבלי שהופעלה אזעקה. ראש הממשלה ובני משפחתו לא שהו בבית באותה עת, ולפי לשכתו הוא כלל לא שהה בבית בשבוע האחרון. עם זאת, שכניו של נתניהו סיפרו כי ראו שיירה עוזבת אתמול את המתחם.