הממשלה תאשר היום (שני) את מינויו של השופט בדימוס חנן אפרתי לתפקיד יו"ר ועדת המינוי שתבחן את כשירותו והתאמתו של נציב שירות המדינה הבא. זאת בהמשך לתיקון החלטת הממשלה בנוגע להליך מינוי הנציב, ובניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שביקשה מהממשלה לנקוט הליך תחרותי שיאפשר למועמדים שונים להגיש מועמדות - גם כאלה שלא סומנו על-ידי ראש הממשלה. בינתיים, כהונתו של הנציב הנוכחי פרופ' דניאל הרשקוביץ הוארכה עד 12 בדצמבר.
לפי הצעת ההחלטה שאושרה, תוקם "באופן חד-פעמי ועדה מיוחדת שתחווה דעתה לממשלה בדבר כשירותו והתאמתו של המועמד לתפקיד נציב שירות המדינה, המורכבת מיו"ר ולצידו יכהנו שני נציגי ציבור. עבודת הוועדה תרוכז בידי עובד מזכירות הממשלה. לצורך בדיקת המועמד לתפקיד נציב שירות המדינה הבא בלבד, נציב שירות המדינה המשמש יו"ר ועדת המינויים, פרופ' דניאל הרשקוביץ, יוחלף ובמקומו הממשלה תמנה את השופט בדימוס חנן אפרתי לשמש יו"ר הוועדה".
בשונה מוועדת איתור, שאותה רצתה היועצת המשפטית לממשלה, ופועלת כמו מכרז - כך שרבים יכולים להגיש מועמדות - במקרה של ועדת מינוי ראש הממשלה בנימין נתניהו יגיש מועמד אחד, והוועדה תבחן רק את התאמתו וכשירותו. עם זאת, בהחלטה הנוכחית יש "התקפלות" מסוימת של נתניהו: בעוד שהוועדה הקודמת בחנה רק את טוהר המידות של הנציב הנוכחי, במקרה הזה היא תבדוק גם את כשירותו והתאמתו לתפקיד. לאחר שהוועדה תחווה את דעתה - הממשלה תאשר את המינוי באופן סופי.
על כן, נתניהו לא יוכל למנות אדם לא ראוי, שכן הוועדה תצטרך להבטיח שהוא גם נקי מבחינת טוהר מידות וגם ראוי מבחינת התאמתו לתפקיד וכשירותו. מדובר בהחלטה מהותית, מאחר שתפקיד הנציב הינו בכיר ביותר ובעל כוח רב, בהיותו אחראי על 80 אלף עובדי מדינה. עם זאת, לפי שעה לא ידוע מי המועמד של ראש הממשלה לתפקיד החשוב, וזהותו נשמרת בסוד. עד כה, כל השמות שהופיעו בדיווחים שונים הוגדרו בתור שמועות וכולם הוכחשו.
היועצת המשפטית לממשלה מתנגדת למתווה החדש והזמני של בחירת הנציב, וכאמור ביקשה הסברים מהממשלה – בעיקר, כאמור, מדוע לא לפתוח את התפקיד לתחרות בין מועמדים, במקום שהוועדה תבחן רק את המועמד שיביא בפניה ראש הממשלה. לדבריה, יש לוודא שמתווה הממשלה יהיה מלווה משפטית, וכן שהוועדה תבחן היטב את המועמד ותציב מראש קריטריונים להתאמה לתפקיד. "כפי שהבהרנו בסבב הקודם, בשים לב לחשיבותו הייחודית של הליך בחירת נציב שירות המדינה, נדרש להקפיד על הליך מנהלי סדור טרם קביעת אופן בחירת הנציב", כתבה בהרב-מיארה.
"בתוך כך, החלטת ממשלה לשוב ולמנות את הנציב בדרך של החלטה אד-הוק להקים ועדת מינויים מיוחדת, צריכה להיתמך בטעמים כבדי משקל. נקודה ראשונה – מהם הטעמים שבגינם הממשלה דוחה את ההצעה להקים ועדת איתור, תוך קיום דיון בהרכב משתתפיה. יתרה מכך, מדוע הממשלה אינה מוכנה לנקוט בהליך תחרותי כלשהו, שיאפשר למועמדים שונים, וגם כאלה שלא סומנו מראש על-ידי ראש הממשלה, להגיש מועמדות".