בנט בישיבת הממשלה האחרונה: "פועלים לסכל ניסיונות פיגוע בטורקיה"
(צילום: אלכס גמבורג)

ראש הממשלה נפתלי בנט קיים היום (שני) אחר הצהריים תדרוך לכתבים על רקע האירועים האחרונים בטורקיה ולקראת ביקור נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל בחודש הבא. ראש הממשלה התייחס לשורת סוגיות מדיניות ובראשן המצוד על אדמת טורקיה אחר חוליות איראניות שמנסות לפגוע בישראלים.
בנט אמר כי בימים האחרונים טורקיה וישראל סיכלו יחד כמה פיגועים: "יש מערכה שמתרחשת בטורקיה ויש איום שמרחף על ישראלים בטורקיה. אנחנו פועלים שם בהרבה ממדים כדי לשמור על ביטחון אזרחינו. לצד הפנייה לאזרחי ישראל שלא לטוס לטורקיה, בדגש על איסטנבול - אנחנו גם פועלים בצורה הדוקה עם גורמי השלטון הטורקים כדי לסכל את ניסיונות הפגיעה בישראלים וביהודים".
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"כמה פיגועים שונים נמנעו, נעצרו מחבלים על אדמת טורקיה". בנט
(צילום: EPA)
ראש הממשלה הוסיף כי "המאמצים המבצעיים יחד עם כוחות הביטחון הטורקים נשאו פרי. בימים האחרונים, במאמץ משותף ישראלי-טורקי, סיכלנו מספר צירי פיגוע ונעצרו מספר מחבלים על אדמת טורקיה". בנט הדגיש: "מדובר בכמה פיגועים שונים שנמנעו".
עם זאת, ראש הממשלה, בדומה לנשיא יצחק הרצוג ששוחח אתמול עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, ציין שמלאכת הסיכול עוד לא תמה וכי ההתרעה בעינה עומדת. "אנחנו ממשיכים בפעולה המשותפת כשהמטרה שלי היא להחזיר את השגרה ואת התיירות הישראלית לטורקיה כמה שיותר מהר. נעשה זאת רק אחרי שנסיים את פעולות הסיכול". הוא ביקש להודות לנשיא טורקיה ואמר: "שיתוף הפעולה מתבצע בכל הרמות".
באשר לביקור ביידן בישראל, הצפוי באמצע החודש הבא, אמר בנט: "בעוד פחות מחודש יגיע לכאן נשיא ארה"ב. הביקור הוא חיוני למדינת ישראל כי הוא מכנס לתוכו את מצבור הפעולות שביצענו בשנה החולפת. בראש ובראשונה הפעולות המדיניות בתחום הסכם הגרעין עם איראן".
5 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן
רג'פ טאיפ ארדואן
רה"מ הודה לארדואן. "שיתוף הפעולה מתבצע בכל הרמות"
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
"מטרת העל בביקורו - לנעול תוכנית משותפת לבלימת התגרענות איראן". ביידן, יגיע לישראל
(צילום: AP)
בנט הגדיר מפורשות את מטרת העל של ביקור הנשיא האמריקני מבחינתו: "המטרה המרכזית של הביקור היא לנעול תוכנית פעולה משותפת ובהירה יחד עם ארה"ב לבלימת התגרענות איראן. אתם מכירים מזמן את ליבת תפיסתי ביחס לאיראן וישנם שני ממדי על: ממד הטרור האזורי, והממד הגרעיני. רוב הצרות הביטחוניות של מדינת ישראל - מקורן בסופו של דבר הוא איראן דרך שלוחותיה השונות".
הוא ציין: "אני רוצה להימנע ככל האפשר מהתכתשות עם קצות האצבעות של אותו תמנון, ולהשקיע את מירב האנרגיה בהחלשת ראש התמנון. איראן צריכה לדעת שכללי המשחק השתנו. כל מי שמנסה לפגוע בנו ייפגע, מהמתכנן ועד למבצע. אנחנו נמשיך לחשוף את פניה האמיתיות של איראן ולהגיב בעוצמה. יש לנו מרחב פעולה גדול. הימים בהם מדינה מממנת טרור, מציידת טרוריסטים, מאמנת, משלחת אותם ויוצאת ללא פגע – נגמרו. גם מי ששולח משלם. נגיע לכל מקום שצריך".
את הדברים אמר בנט ברקע החשש מפיגוע איראני שגבר משמעותית בשבועות האחרונים בעקבות חיסולו בחודש שעבר של חסן סיאד חודאי בטהרן, על ידי חמושים שירו בו ליד ביתו, בהתנקשות שאיראן ייחסה לישראל והבטיחה נקמה עליה.
5 צפייה בגלריה
"נגיע לכל מקום שצריך". הכוחות הטורקיים וחוסיין טאייב
"נגיע לכל מקום שצריך". הכוחות הטורקיים וחוסיין טאייב
"נגיע לכל מקום שצריך". הכוחות הטורקיים וחוסיין טאייב
(צילום: AFP)

באיראן מתו בחודש האחרון כמה מדענים ומומחים, כמו גם אנשי משמרות המהפכה. אחד מהם הוא מדען התעופה איוב אנטזארי, שנטען כי הורעל למוות בארוחת ערב שאליה הוזמן. במקביל לדיווחים על מותו של אנטזארי, דווח גם על מותו של קמרן מלאפור, מדען גרעין איראני שעבד במתקן בנתנז, שם אירעו בעבר כמה פיצוצים שיוחסו לישראל.
בנט התייחס בנוסף להחלטת ארה"ב שלא להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור האמריקנית - וכן את ההצבעה במועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. "זו החלטה מאוד חריפה שלא הייתה תקופה ארוכה נגד איראן. העולם מתעורר לפניה האמיתיות, ואנחנו ממשיכים לפעול בשני מישורים".
"המישור הראשון הוא בטווח הקצר: אנחנו רוצים להגיע לבלימה ברגע של המשך העשרה והתפתחות הגרעין בכלים מדיניים ואחרים. איראן תבין, שכרגע במציאות ה'לא-הסכמית', מה שנקרא, הצלחנו. הייתה לנו מטרה לא לחתום על הסכם. אנחנו שנה פנימה בלי שיש הסכם, אבל, אל מול הדבר הזה צריך לשים שלט לאיראן שלט 'עצור'. המישור השני הוא הטווח הארוך: בסופו של דבר נשאף למציאות הסכמית משופרת, שתמנע מאיראן לצמיתות את ההתקדמות הזו. הטווח הארוך הוא לא מחר, זה ייקח זמן. הטווח הקצר הוא הדחוף".
5 צפייה בגלריה
השמדת עמדת התצפית
השמדת עמדת התצפית
השמדת עמדת התצפית ברצועה. בנט: "קצת ההתחמשות של חמאס - האיטי ביותר זה שנים"
(צילום: AFP)
על היחסים בין ישראל לבין מדינות ערב המתונות אמר ראש הממשלה: "אנחנו פועלים לחיזוק הארכיטקטורה האזורית בין השחקנים היותר מתונים באזור. מעמדה האזורי של ישראל ממשיך להשתפר. אנחנו באים עם מדיניות רצון טוב, ומדיניות מאוד חמה. שרי הממשלה עובדים כל אחד בתחומו כדי לשמור על המומנטום, שהתחיל בהסכמי אברהם, וגם בסוגייה זו, נעסוק בביקורו של נשיא ארה"ב. מתחיל להיווצר לנגד עיננו, לאט-לאט ובזהירות, מזרח תיכון מאוחד וחזק יותר. במסגרתו - מדינת ישראל חזקה ובטוחה יותר".
בנט התייחס גם לסוגיית עזה, לאחר שבסוף השבוע האחרון נשמעה אזעקה באשקלון ובעוטף עזה לאחר שרקטה שוגרה מהרצועה – ויורטה. הוא התעקש כי על אף השיגור האחרון "בעזה יש שינוי גישה שלנו, שמוביל בעיניי לתוצאה טובה". לדבריו, "זו לא רק השנה השקטה ביותר לתושבי שדרות והעוטף. 12 החודשים האחרונים, סטטיסטית, הם השקטים ביותר, בהם הכי מעט רקטות מעזה לתושבי העוטף מאז ימי ההתנתקות. אבל יש עוד משהו שהוא לא פחות חשוב: גם קצב ההתחמשות של חמאס הוא האיטי ביותר שהיה מזה שנים ארוכות".
הוא ציין: "לפעמים אתה קונה שקט קצר טווח במחיר שהאויב שאתה תתמודד מולו פעם הבאה יהיה אויב חזק יותר. אז לא, הפעם הקצב מאוד איטי". הוא טען כי ממשלתו "שיקמה את ההרתעה": "עשינו ארבע פעולות לחיזוק ההרתעה: פעולה אחת, היא הפסקת מזוודות המזומנים, שהיה מהלך לא קל. פעולה שניה, היא התגובה על כל בלון תבערה. זה משהו שלא היה בעבר. פעולה שלישית, באה לידי ביטוי רק לפני חודש - עמדנו מול איומים ברורים של חמאס, שלא לקיים את מצעד הדגלים ולא מצמצנו. פעולה רביעית, הכנסת פועלים. אתם יודעים שבמשך שנים לא הכניסו פועלים מעזה לישראל, אני בגישה של יד מאוד קשה על חמאס, ויד מרחיבה מול התושבים".