הרצוג: "מנסה לתרגם הכול לרגע חוקתי מכונן"
(צילום: עידו ארז)

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר אמש (שני) כי "אנחנו במצב חמור, חמור מאוד, שעלולות להיות לו השלכות מדיניות, כלכליות, חברתיות וביטחוניות. אין זה סוד שאני מקדיש את כל עיתותיי וכוחי למציאת הסכמות שיחלצו אותנו מהמשבר החוקתי והחברתי בו אנו נתונים. אני פוגש את כולם. מקשיב, מנסה להבין, לגעת בכאבים, בדאגות, בחרדות ובחלומות, ולתרגם את כל אלה – לרגע חוקתי מכונן, שיבצר את עקרונות היסוד של מדינת ישראל לדורות".
5 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג נשיא המדינה בטקס הענקת תואר אזרחות כבוד השנה
יצחק הרצוג נשיא המדינה בטקס הענקת תואר אזרחות כבוד השנה
"רוצה לתרגם את הכאבים והדאגות לרגע חוקתי מכונן". הרצוג, אמש
(צילום: מוטי קמחי)
לדברי הנשיא, שנאם בטקס הענקת תואר אזרחות כבוד של העיר תל אביב-יפו, "לא מדובר בפשרה פוליטית, מדובר במאמץ סזיפי למצוא נוסחה נכונה של איזון ושל תקווה. כי קשה ומדאיג המצב עד מאוד. אני שומע את האנשים מכל הקשת מדברים מדם ליבם, והאמינו לי: כולם אוהבים את המדינה. כולם רוצים את טובתה. לא עם כולם חייבים להסכים, גם אני – ממש לא מסכים עם כולם. אמרתי את זה בפומבי. אבל חשוב לדעת: הצדדים במחלוקת העמוקה הזאת - דואגים למדינה ובעיקר אוהבים את המדינה".
5 צפייה בגלריה
דורית ביניש בטקס הענקת תואר אזרחות כבוד השנה
דורית ביניש בטקס הענקת תואר אזרחות כבוד השנה
"בימים אלו אני בדאגה להמשך הדרך שנסללה כאן. אנחנו זקוקים למערכת משפט חזקה". ביניש, אמש
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
רון חולדאי בטקס הענקת תואר אזרחות כבוד השנה
רון חולדאי בטקס הענקת תואר אזרחות כבוד השנה
"הממשלה של כולנו פוגעת ברקמות העדינות של הקיום המשותף". חולדאי, אמש
(צילום: מוטי קמחי)
גם נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, דורית ביניש, קיבלה תואר אזרחות כבוד אמש - ואחרי קבלת התואר אמרה: "בימים אלו אני בדאגה להמשך הדרך שנסללה כאן. כדי שניתן יהיה להמשיך להתמודד אנחנו זקוקים למערכת משפט חזקה. למרבה הצער, אנו עדים לניסיון להחלשת שומרי הסף. החלפת המבנה של שלוש רשויות לאחת ריכוזית - משמעותה פגיעה בלתי הפיכה בזכויות שלנו כאזרחים. אנחנו במשבר שלא ידעה כמותו המדינה".
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות הגיעה גם היא לטקס, וכשראש העיר חולדאי הזכיר את בואה הקהל מחא כפיים ללא הפסקה. חולדאי אמר בנאומו: "אני רואה היום בדאגה עצומה, איך הממשלה של כולנו, מרסקת את ה'יחד' הישראלי, ופוגעת ברקמות העדינות של הקיום המשותף. אני עומד נדהם, מול המחזה שבו ממשלה נבחרת, חותרת תחת היסודות המופלאים ביותר של מגילת העצמאות של מדינת ישראל, מרסקת את מערכת המשפט, עליה גאוותנו, מעקמת את מערכת החינוך, מאיימת על הספרייה הלאומית, שאוצרת את אוצרות הרוח של העם היהודי, משבשת את הכלכלה המפוארת, נאבקת בסביבה ומשחיתה אותה, פוגעת בבריאות האזרחים, ומזנבת במערכות הרווחה והטיפול בחוליות החלשות. אנחנו שבנינו את הבית הזה במו ידינו, לא נוותר".
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב
"ערכי היסוד היהודים והדמוקרטיים - הם המציבים את תל אביב כעיר עולם". מפגין בת"א, בשבת
(צילום: AFP)
חולדאי הוסיף: "דווקא בימים אלה חשוב שנזכור: לא הטכנולוגיה והכלכלה מציבות את תל אביב-יפו במקום אחר. אלו ערכי היסוד היהודים והדמוקרטיים, האמונה בכבוד האדם, האדם הנברא בצלם, הם המציבים את תל אביב-יפו כעיר-עולם, כמודל לחיקוי, של חברה פתוחה, חופשית, מגוונת ועוצמתית".
חוץ מהרצוג ובייניש, תואר אזרחות הכבוד הוענק גם לשרונה וגיל-עד חריש, מקימי עמותת "לשובע", ולאסתר רוט שחמורוב, הספורטאית האולימפית הישראלית.
הרצוג שואף להציג את מתווה הפשרה כבר השבוע, ובטרם פרסומו המגעים שהוא מקיים בשבועות האחרונים צפויים להגיע לשיאם. במוצ"ש נועד הרצוג במשך יותר משלוש שעות עם יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן, ממובילי המהפכה המשפטית אשר כבר הפך לבן בית בבית הנשיא. בפגישתם הנשיא חזר והדגיש את קריאתו בצורך לגבש הסכמות רחבות ככל הניתן לטובת המדינה ואזרחיה. במקביל הרצוג עומד בקשר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראשי מפלגות האופוזיציה יאיר לפיד ובני גנץ, וכן עם גורמים נוספים.
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, נפגש הערב עם יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו״ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי בבית הנשיא בירושלים.
נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, נפגש הערב עם יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו״ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי בבית הנשיא בירושלים.
הרצוג, לצד יו"ר ההסתדרות בר דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי אמיתי. "אם לא תימצא פשרה על פי מתווה הנשיא, לא נעמוד מנגד"
(צילום: דוברות ההסתדרות)
הרצוג בנאום לאומה על המהפכה המשפטית, בחמישי
(צילום: לע"מ)

אחת האפשרויות שהנשיא בוחן היא להציג מתווה שיאפשר לצדדים להחליט בקלות אם הם מקבלים או דוחים אותו. הנשיא אומנם אמר ביום חמישי האחרון כי הפערים בין הצדדים קטנים, אך זה לא אומר שניתן יהיה לרבע את המעגל. בכיר במערכת הפוליטית ששוחח עם הרצוג בימים האחרונים התרשם שהוא אכן יציג את המתווה השבוע, אך ציין ש"השאלה הגדולה היא לא מה המתווה, אלא מה המנגנון לדיון. איך הוא יתנהל? מי מוביל אותו? מה עושים במצב של מבוי סתום? מהם לוחות הזמנים".
אמש נפגש הרצוג בבית הנשיא בירושלים גם עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ועם יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי. בהודעה שפורסמה לאחר הפגישה נכתב כי "ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי מביעים תמיכה מלאה במתווה הנשיא" - אף שמתווה זה עדיין לא פורסם לציבור הרחב.
בר דוד ואמיתי הביעו בפני הרצוג את "החשש הכבד לשלום החברה הישראלית ולפגיעה במשק בעקבות הרפורמה המתגבשת", וקראו לכלל חברי הכנסת והסיעות, מימין ומשמאל, "לעצור את הטירוף הפוקד את החברה הישראלית ולגלות אחריות ומנהיגות למען עתיד מדינתו". הם הודיעו כי "אם לא תימצא פשרה על פי מתווה הנשיא, לא נעמוד מנגד".
פורסם לראשונה: 21:27, 13.03.23