חבריו של רב-סמל מתקדם במיל' אדם ביסמוט (35), שנפל באסון קריסת המבנים במרכז רצועת עזה, מספרים על אדם שכולו לב, אחד שנתן את כל כולו למדינה. "הלב מסרב להאמין", אמרה חברתו הקרובה יהלי, "מתחילת המילואים היינו בקשר רצוף, הוא הבטיח לי שלא ימות. צחקנו על זה וידענו שאם וכאשר, הוא מוכן להקריב את עצמו בלב שלם למען המדינה שהוא כל כך אוהב".
יהלי, שהייתה חברה של ביסמוט עוד מימי שנת השירות שלה, ציינה כי החיבור בין השניים היה מיידי. "בצעירותו הוא היה הליצן של החבורה, שטותניק שתמיד כיף בסביבתו. עם השנים, בעיקר אחרי השירות הצבאי, הוא לאט-לאט התחיל לשכתב את העתיד שלו מחדש, לברוח מהסטיגמות שהסביבה הנחילה לו, והתחיל להשתמש בכלים שלו כדי לתרום ולעזור לאחרים שמגיעים מרקעים לא פשוטים", כתבה.
נאס דיילי על ההמצאה של אדם ביסמוט שנפל באסון קריסת המבנים ברצועת עזה

2 צפייה בגלריה
רס״ם (מיל׳) אדם ביסמוט
רס״ם (מיל׳) אדם ביסמוט
"היה הליצן של החבורה, שטותניק שתמיד כיף בסביבתו". ביסמוט ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
היא הוסיפה: "הוא עבר לבאר שבע והתחיל להתנדב בשלל מסגרות נוער בסיכון, נערים על הקצה. קשה לכמת את ההשפעה שלו, אבל מספיק לקרוא פוסטים שאנשים מעלים עכשיו לרשת כדי להתחיל להבין בכמה אנשים הוא נגע וכמה הוא הצליח להשפיע ולסחוף אחריו. אם זה פרויקטים בבאר שבע, פרויקטים של נוער בדואי ברהט להעלאת מודעות לקידום עצמי ופתיחת דלתות, גם כשהכול נראה בלתי אפשרי. פיתוח מוצרים ומיזמים שהוא הקים. הוא שימש גם כחבר סגל בפקולטה לניהול של בן גוריון והיה יזם מוביל במרכז היזמות של האוניברסיטה. באמת קצרה היריעה מלהכיל".
לדבריה, "זה נשמע קלישאה, ותמיד אומרים שאלוהים לוקח אליו את הטובים ביותר, אבל אצל אדם ביסמוט, בעיקר כשאתה מסתכל על ההספק והאימפקט של צעיר בן 35 לעומת הרקע שהוא הגיע ממנו, משפחה שאוהבת אותו אהבת נפש אבל לא היו לה את האמצעים והידע לקדם אותו, בן אדם שהתחיל את חייו עם סל כלים מאוד מצומצם ופשוט לא הפסיק לדחוף את עצמו קדימה עוד ועוד, בכל פעם מחדש. אני יודעת שהוא גאה בעצמו. שהוא נתן את המקסימום שלו, בהכול, בכל המובנים".
יהלי ציינה: "הייתי מאושרת לחוות אותו לעוד כמה שנים. לראות אותו כובש עוד פסגות ועוד יעדים. אבל גם יודעת שמהרגע הראשון שהוא נכנס לעזה, הוא השלים עם המוות האפשרי בלב שלם. הוא ידע שאם כבר, זה יהיה בסביבת האנשים שהוא הכי אוהב בעולם, שהוא הכי סומך עליהם בעולם, ושהוא הראשון להתייצב בכל פעם שיזדקקו לו".
היא סיכמה: "קשה לי לכתוב עליו בלשון עבר. הוא נתן את כל כולו למדינה. למען הדרום שהיה כל כך יקר לליבו. למען האחים שלו, אלה שבדם ואלה שבמדים. אין לי ספק שהוא גאה בשירות המילואים שלו לא פחות משהוא גאה בשאר ההישגים שלו. ו-וואלה? למות בשביל המדינה? חתיכת הישג. כל שנותר לי לקוות הוא שנהיה ראויים להקרבה הזאת. ואדם אהב ערק. אם אתם מרימים כוסית, תרימו אחת לזכרו של אדם ביסמוט. מסוג האנשים שכבר לא מייצרים יותר".
2 צפייה בגלריה
אדם ביסמוט וגניה גולבשטיין שפיתחו מכשיר התראה למצילים בים
אדם ביסמוט וגניה גולבשטיין שפיתחו מכשיר התראה למצילים בים
"היה יזם מוביל במרכז היזמות של האוניברסיטה". ביסמוט (מימין), ב-2019
(צילום: חיים הורנשטיין)
ביסמוט הקים בעבר סטארט-אפ בשם Sightbit. כשהיה בבילוי בחוף הים בתל אביב עם חברה, שמעו השניים על מקרה טביעה בים שאירע באותו חוף שבוע קודם לכן. "ישבנו והסתכלנו על המציל, ואמרתי לה שאני לא מבין איך היום, כשיש כזו התקדמות טכנולוגית, אין עדיין כלים שיכולים לעזור למנוע טביעות", סיפר אז ביסמוט, "ככה התפתח הרעיון והתגלגל. הקמנו את הסטארט-אפ ב-2018 עם עוד שלושה שותפים - נתנאל אליאב, ג'ניה גולדשטיין ומינה גיקבסון - כדי לרתום את הכלים של הבינה המלאכותית לטובת מניעת מקרי טביעה".
מדובר במערכת המבוססת על טכנולוגיית זיהוי תמונה בשילוב טכנולוגיית למידת מכונה, המבצעת צילום חזותי באמצעות מצלמות ומעבדת בזמן אמת מגוון רחב של נתונים מסביבת החוף, ומספקת לשירותי ההצלה תמונה עדכנית ומדויקת של גורמי סיכון באתרי רחצה. המערכת ממפה את מיקומי הרוחצים, מתריעה מפני סכנת טביעה אפשרית, שינויים בנתוני הים, ומספקת שליטה על תנועת אוכלוסיות שונות בכלל, וילדים בפרט. "אנחנו עכשיו בעיצומו של הפיתוח, ויש פיילוט באשקלון ושיח מול לקוחות אסטרטגיים בארץ ובארה"ב. אנחנו מקווים להציב בזמן הקרוב מערכות בחופים מסוכנים בארה"ב ובארץ, ולהוכיח את יכולתה של המערכת בשטח", סיפר ביסמוט ב-2019.