זה אמור היה להיות ערב השיא של "סיירת בראל", יחידת מתנדבים שנועדה לסייע למשטרה בהחזרת תחושת הביטחון לערי הדרום. ראשי ערים ומועצות התייצבו לכנס שנערך בבאר שבע, אליו אמורים היו להגיע גם גורמי משטרה, שהבטיחה לפרוס חסות על המתנדבים. אבל השוטרים לא התייצבו, המשטרה התנערה מהפעילות ועוררה זעם בקרב הפעילים והתושבים: "להחליף את מפקד המחוז".
ראש העיר באר שבע בכנס של סיירת בראל
(צילום: רועי עידן)

סיירת בראל, על שמו של לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי ז"ל שנהרג בגבול עזה, היא יחידת מתנדבים חמושה שהוקמה על ידי "הוועד להצלת הנגב" בתגובה לפשיעה בכבישי וערי הנגב.
נציגי הוועד היו בקשר שוטף עם המשטרה, שאמורה הייתה להיות שותפה מלאה בסיירת ולהעניק למתנדבים תמיכה. אבל בשבוע שעבר הובהר לאנשי הסיירת כי המשטרה לא תוכל להיות שותפה. הסיבה – אנשי הוועד ממשיכים לגייס תרומות לטובת פעילות היחידה.
בפגישות שנערכו בין נציגי המשטרה לאלמוג כהן, פעיל עוצמה יהודית וממקימי "הוועד להצלת הנגב" וסיירת בראל, הובהר לו שיש להפסיק את גיוס התרומות. נטען כי היועצת המשפטית של המחוז אסרה על המשטרה להשתתף בפעילות הסיירת.
4 צפייה בגלריה
כנס בראל לגיוס מתנדבים למשטרה בעיר באר שבע
כנס בראל לגיוס מתנדבים למשטרה בעיר באר שבע
כהן בכנס של סיירת בראל. "מחוז דרום כשל בתפקידו"
(צילום: הרצל יוסף)
ההחלטה של השוטרים לא להתייצב לכנס העלתה זעם רב בקרב הפעילים. "הפיקוד הבכיר של משטרת ישראל רקוב, לא יכול לקבל החלטות מנהיגותיות ולא אכפת לו מהחיים של אנשים כאן", אמר כהן בשידור לייב בפייסבוק. "מפקד מחוז דרום השפן הזה לא יכול לעמוד מאחורי ההחלטה".
"דיבר איתי גורם בכיר במשטרת ישראל ואמר לי 'אלמוג, תשמע, הם לא צריכים אישור יועמ"ש לערב הזה'. יש פה רק דבר אחד – פחדנות וחוסר רצון לבצע את המוטל עליהם", הוסיף כהן. "מחוז דרום כשל בתפקידו. זה מחדל יום הכיפורים של מחוז דרום ומשטרת ישראל".
כהן איים לפרסם הקלטות של שיחות שהיו בינו לבין גורמי המשטרה והצהיר: "אנחנו יוצאים למלחמה במחוז הדרום, המטרה היא להחליף את מפקד המחוז. נצא לרחובות, לכבישים, עם הנשקים האישיים שלנו. אנחנו נגן על תושבי הנגב, מה שהמשטרה לא יכולה לעשות".
4 צפייה בגלריה
ניצב פרץ עמר, מפקד המחוז הדרומי במשטרה
ניצב פרץ עמר, מפקד המחוז הדרומי במשטרה
מפקד מחוז הדרום במשטרה, ניצב פרץ עמר. "המטרה היא להחליף את מפקד המחוז"
(צילום: חיים הורנשטיין)
במהלך השידור בפייסבוק זכה כהן לתמיכה רבה מהגולשים. "מה אנחנו צריכים את המשטרה? מי הם בכלל", כתב אחד מהם. "אנחנו יכולים להתארגן עם עצמנו, כמו שחלק מהבדואים מתארגנים בכנופיות וארגונים כאלה ואחרים, ואף אחד לא עושה שום דבר".
גורמים במשטרה אמרו בשיחה עם ynet כי הם ביקשו לדחות את האירוע לאחר שנודע להם שהוועד ממשיך בגיוס כספים לצורך מימון פעילות יחידת המתנדבים ורכישת ציוד טקטי. לפי הגורמים, המשטרה הודיעה למארגנים שמימון פעילות מתנדבים במשטרת ישראל היא דבר אסור, וכי את כל הדרוש לפעילות המבצעית המשטרה תספק ותקצה מהאמצעים הקיימים.
"אין שום קונפליקט משפטי, זה בלוף", טען כהן בתגובה. "הכסף במקור היה מיועד לציוד וברגע שהמשטרה אמרה שהכסף לא יוכל ללכת לציוד ייעדנו אותו למשהו אחר".
4 צפייה בגלריה
כנס בראל לגיוס מתנדבים למשטרה בעיר באר שבע
כנס בראל לגיוס מתנדבים למשטרה בעיר באר שבע
הכנס של סיירת בראל בבאר שבע. "הכל ייעשה על פי חוק"
(צילום: הרצל יוסף)
בכנס הרוחות היו רגועות יותר. כהן הצהיר על גבי הבמה כי "הכל ייעשה על פי חוק. המטרה היא לחזק את המשטרה וזה מה שיקרה".
למרות היעדרות גורמי משטרה, ראשי רשויות בדרום התייצבו בכנס של סיירת בראל. בין הנוכחים ראש מועצת עומר פיני בדש וראש מועצת להבים יוסי ניסן.
4 צפייה בגלריה
רוביק דנילוביץ' ראש עיריית באר שבע בכנס בראל לגיוס מתנדבים למשטרה בעיר
רוביק דנילוביץ' ראש עיריית באר שבע בכנס בראל לגיוס מתנדבים למשטרה בעיר
דנילוביץ'. "אנחנו לא מקימים מליציות, כל התנדבות תהיה ממוסדת ומוסדרת"
(צילום: הרצל יוסף)
ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ נאם בכנס וניסה לפשר בין המשטרה לאנשי הוועד. "אנחנו לא מקימים מליציות שיסתובבו פה עם כלי נשק. כל התנדבות תהיה ממוסדת ומוסדרת, גם בשבילכם. אני לא אפקיר אתכם, אני לא רוצה שמחר יקרה משהו וישראל 'בשם מי פעלתם?'. אני קורא למשטרת ישראל למצוא את הדרך לראות את האזרחים שנמצאים פה, שבאים להושיט יד ולהתנדב. כי ייתכן שביום מן הימים נזדקק לכם".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה הודיעה שלא תשתתף ביוזמה המוצעת, ומפקד מחוז דרום לא ייטול חלק בכנס שנקבע, זאת לאחר שהובהר על ידינו כי על פי חוק שירות המדינה אסורה התרמה למטרה זו. נדגיש כי משטרת ישראל מקבלת בברכה אזרחים שמעוניינים להתנדב, בתנאי שההתנדבות הינה במסגרת פקודות ונהלי המשטרה".
מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: "מדובר ביוזמה של מתנדבים הפועלים תחת משטרת ישראל, באישורה ובליוויה. הכנס המדובר תואם יחד עם המשטרה, כמו גם הדיונים שנערכו יחד עם המתנדבים ונציגי העירייה, בהם השתתפו גם נציגי המשטרה האמונים על ההתנדבות.
"העירייה חזרה והבהירה במספר הזדמנויות שהיא מתנגדת לכל פעילות או יוזמה עצמאית מצד תושבים וכי הפעילות חייבת להיות מאושרת על ידי המשטרה. רק לאחר שהמשטרה אישרה, הסכימה העירייה באופן עקרוני להקמת ההתארגנות, שהיא התנדבותית, והיא אף מברכת על פעילות התנדבותית ואכפתית מקרב התושבים ואף מעודדת זו, ובתנאי שעומדת בהתאם להוראות החוק".