קטאר העבירה אתמול (שלישי) לישראל התייחסות רחבה ומשמעותית של חמאס למתווה עסקת החטופים שהוצע בפסגת פריז. התשובה של ארגון הטרור ארוכה, וכוללת הרבה סעיפים, שכעת נבחנים לעומק בישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו, בינתיים, עודכן בעיקרי הדברים - אחרי שמוקדם יותר אמרו בישראל כי מדובר בסירוב דה-פקטו של חמאס למתווה.
גורמים בכירים בישראל אמרו אמש כי ב-10 הימים האחרונים, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר "רץ ממערה למערה כל הזמן, כמו עכבר. הוא מבועת ועובר ממקום למקום בטירוף. הדבר היחיד שיכול לגרום לעסקה זה הפחד האמיתי שעוד דקה הוא מחוסל, ורק עסקה תציל אותו".
ראש ממשלת קטאר מכריז: קיבלנו את תשובת חמאס

לכן, אומרים הגורמים, "אם יש סיכוי לעסקה זה רק בגלל הלחץ הצבאי, שצה"ל יושב על הצוואר של סינוואר, ושעוד שנייה הוא לא איתנו ויהרגו אותו. אין לו סיבה אחרת. הוא לא צריך דלק, תרופות ואוכל. הוא יודע שעוד דקה הוא מחוסל עם הצמרת שלו".
התשובה הועברה אל המוסד באמצעות ראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני, שדיבר עם ראש המוסד דדי ברנע. התשובה של החמאס ארוכה וכוללת הרבה סעיפים. גורמים בישראל אמרו כי יש "חלקים פחות טובים ויותר טובים", והוסיפו: "בכל מקרה - זו רק התחלה של מו"מ. זה לא אומר שאלה יהיו התשובות הסופיות בסוף התהליך". מהמוסד נמסר כי "תשובת חמאס הועברה על ידי המתווך הקטארי למוסד ופרטיה נלמדים לעומק על ידי כלל הגורמים העוסקים במו"מ".
בתוך כך, העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי בישראל העריכו באוזני גורמים אמריקנים ומצרים כי סך החטופים שאינם בחיים עומד על 50 - גבוה יותר מהנתון שמסר דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמש - 31. ההערכה, לפי הדיווח, הוצגה בשיחות שהתקיימו בקהיר בשבועות האחרונים. חמאס, מצידו, כך דווח, אמר כי הוא לא יודע מה המספר המדויק של החטופים הישראלים שאינם בחיים.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, בנימין נתניהו
יחיא סינוואר, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, בנימין נתניהו
נתניהו, סינוואר ורה"מ הקטארי
(צילום: Mark Schiefelbein/Pool via REUTERS, דנה קופל, רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמנם אמר אמש שתגובת חמאס לעסקה "מוגזמת", אך מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שביקר בקטאר וקיבל את תשובת חמאס לפני הצהרה משותפת עם ראש הממשלה מוחמד א-ת'אני, הביע אופטימיות מסויגת שלא מדובר בסוף פסוק. הוא נחת הלילה בישראל, וצפוי לעשות הכול כדי להשאיר את המגעים בחיים - שכן ארה"ב מעוניינת בעסקה בכל מחיר.
עיתוי הגעתו של בלינקן הוא קריטי: ישראל נמצאת בצומת הדרכים המשמעותי ביותר לעסקה עד כה, כשגם במלחמה הצבא נמצא על פרשת דרכים לקראת סיום בחאן יונס - ולפני, אולי, הכרעה על תמרון קרקעי גם ברפיח. למרות זאת, בלינקן יפגוש קבינט מלחמה מפולג ומסוכסך - וצבא שנתון לביקורת קשה מצד שרים, ואפילו מראש הממשלה.
גנץ: גוררים רגליים - והפגיעה ביכולות חמאס נפגעת
(צילום: לע"מ)

כך למשל, ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף אתמול את צה"ל - לפני התנצלות הרמטכ"ל ואלוף פיקוד המרכז - על התרגיל שבו דימו הלוחמים חטיפה של פלסטיני בידי מתנחלים. הוא טען כי מדובר ב"אטימות לב כלפי אחינו", והשר בני גנץ - שחבר גם הוא בקבינט המלחמה - תקף אותו ואמר כי הוא פוגע בצבא ובלכידות "ממניעים פוליטיים". גנץ, נציין, ביקר גם הוא את החלטת צה"ל, אך אמר כי הוא בטוח שיופקו הלקחים.
לאחר מכן תקף גנץ את נתניהו בלי להזכירו בשמו, האשים ב"גרירת רגליים" שמונעת את פירוק היכולות השלטוניות של חמאס, ואף קרא למתווה חדש של הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה - גם במחיר של הפחתת כניסת הסיוע הנוכחי, שחמאס מצליח לשים יד על רובו. באופן מפתיע, הוא זכה לתמיכה מבצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, שנוהגים לתקוף אותו השכם והערב - וכעת מזנבים בראש הממשלה. מי שלא אהב את ההצהרה הייתה מפלגת הליכוד, שפרסמה הודעה חריפה נגד גנץ, עם האשמות קשות. לאחר מכן פרסם המחנה הממלכתי הודעה חריפה משלו נגד הליכוד. שתי המפלגות, נזכיר, נמצאות יחד באותה ממשלה, וראשיהן חברים יחד בקבינט המלחמה.
2 צפייה בגלריה
מזגיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן פגישה עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני ב דוחה
מזגיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן פגישה עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני ב דוחה
בלינקן עם ראש ממשלת קטאר, אמש. ביקור קשה במיוחד לפניו
(צילום: Mark Schiefelbein/Pool via REUTERS)
לקלחת הזו הצטרף גם השר גדי איזנקוט, שמחה על הצהרות של שרים נגד עסקת החטופים, אחרי שהמציאו מספר מחבלים משוחררים שלא עלה באף מסמך, וקרא להם "להתגבר על היצר". הביקורת הזו כוונה בעיקר כלפי איתמר בן גביר, אך לאיזנקוט יחסים מתוחים גם עם שר הביטחון יואב גלנט בנושא העסקה.
עימות אחר וממושך הוא זה שבין גלנט לסמוטריץ', כשמערכת היחסים העכורה בין השניים מעוררת חשדנות הדדית. כך למשל, בעניין הוועדה שתבחן את תקציב הביטחון, שהרכבה נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות". גלנט מתנגד לוועדה בתנאים שהציב סמוטריץ', ועל כן הקמתה צפויה להתעכב. שר הביטחון מאשים שסמוטריץ' רוצה שהוועדה תעסוק בתפיסת הביטחון, וטוען שזה לא תפקידה - ומנגד שר האוצר טוען שהוא לא רוצה לתת צ'ק פתוח לצבא, ולהבין את תמונת המצב כדי להחליט מה גודל התקציב הנכון.
ולתוך הקלחת המסוכסכת הזו ייכנס, כאמור, מזכיר המדינה בלינקן - ועימו רשימה ארוכה של דרישות, בקשות והערות. ארצות הברית לוחצת על ישראל לקבל החלטות בנוגע ליום שאחרי; הייתה רוצה לראות התקדמות מהירה יותר במגעים לעסקה; דורשת להפחית נפגעים אזרחים; ועוד. בהיעדר חזית אחידה בירושלים, נראה שלפניו ביקור קשה במיוחד.
פורסם לראשונה: 22:00, 06.02.24