לאחר הפגיעה הקטלנית אתמול (שישי) במרכז המסחרי במג'ד אל-כרום, שממנה נהרגו חסן סואעד (21) וארג'ואן מנאע (24) ונפצעו שבעה בני אדם נוספים, תושבי המקום זעמו - פעם נוספת - על היעדר המיגון ביישוב. "המצב כאן מאוד קשה, אנחנו מרגישים לא בטוחים ומופקרים", אמרה רשא איסמעיל, מנהלת המרכז לצדק חברתי במג'ד אל-כרום.
תיעוד רגע הפגיעה במג'ד אל-כרום

3 צפייה בגלריה
נפילה במג'ד אל-כרום
נפילה במג'ד אל-כרום
זירת הפגיעה במג'ד אל-כרום
רשא על האירוע הקשה במג'ד אל-כרום

היא זעמה על פערי המיגון בין הכפרים הערביים לערים הסמוכות, והוסיפה כי "אני כאזרחית ערבייה-ישראלית - דורשת את הביטחון שנותנים לשכנים שלנו. בנוסף, אני קוראת למשטרה להתחיל לרדוף אחרי עברייני המקלדת ברשתות החברתיות שמסיתים נגד המגזר".
היא סיפרה כי בעת האזעקה אתמול הייתה עם ילדיה מחוץ לבית. "הרמתי אותם ורצנו הביתה", שחזרה. "הם בהרגשה לא טובה. אנחנו יכולים להתמודד, אבל לילדים לא קל לעבור דבר כזה. רוב הזמן הם בוכים ומפחדים. אני לא יודעת מה יקרה אם תהיה לנו פה עוד נפילה".
תושבת נוספת סיפרה כי היא שהתה סמוך למקום הפגיעה, ואמרה כי "אני עד עכשיו לא מצליחה לעכל". לדבריה, "זה מפחיד מאוד מה שהתרחש אצלנו, אני חוששת לחיי - בכל רגע אנחנו עלולים להיפגע. עצם זה שאין אצלנו מקלטים, זה מראה את הסכנה שאנחנו חיים בה. לא אופתע אם אני או מישהו מבני משפחתי ניפגע".
3 צפייה בגלריה
זירת הפגיעה מג'ד אל-כרום
זירת הפגיעה מג'ד אל-כרום
(צילום: אביהו שפירא)
זירת הפגיעה במג'ד אל-כרום
(צילום: אביהו שפירא)

3 צפייה בגלריה
הלווית רג'ואן מנאע שנהרגה מפגיעת רקטה במג'ד אל-כרום
הלווית רג'ואן מנאע שנהרגה מפגיעת רקטה במג'ד אל-כרום
אלפים השתתפו בהלוויית רג'ואן מנאע שנהרגה מהפגיעה במג'ד אל-כרום
אחמד סואעד, תושב המועצה המקומית בענה הסמוכה למג'ד אל-כרום, הוסיף: "שמעתי את האזעקה ונכנסתי לתוך מתחם של אחד הבתים ולא מצאתי מקלטים. שאלתי אנשים איפה יש מקלט, והם אמרו 'אנחנו כמוך, אין לנו'". לדבריו, "המצב מפחיד מאוד, וזה עלול לגרום לנו עוד פגיעות. גם אם אנחנו בתוך הבתים - נשקפת סכנה לחיינו. כל הממשלה מסתכלת על הערבים בזול ולא מעניין אף אחד מהתנאים שאנחנו חיים בהם. מבחינתם ערבים הם סוג ב'".
הוועד הערבי לחירום ומוקד החירום של הרשויות המקומיות הערביות זעמו גם כן, ומסרו לאחר הפגיעה כי "מאז ההתחממות בחזית הצפונית הכתובת הייתה על הקיר - הרשויות המקומיות ביישובים הערבים סופגות מכה גדולה יותר. היעדר תמיכה ממשלתית מובילה למחסור חמור במקלטים ומיגוניות ובאמצעים להתמודדות עם מצבי חירום. כשרקטה נופלת ביישוב ערבי הסיכוי שייפגעו חיי אדם ורכוש הוא פי כמה גדול יותר מיישוב יהודי, בשל חוסר המיגון וההפקרה מצד הממשלה".
כמו כן, הוסיפו: "במג'ד אל-כרום יש שש מיגוניות בלבד עבור 15 אלף תושבים, כלומר מקלט ציבורי לכל 2,500 תושבים, לעומת מקלט ציבורי לכל 375 תושב בכרמיאל. אנו קוראים לממשלה לממן מיד הצבת מיגוניות ומקלטים ציבוריים למען שמירה על חיי אדם".
מפגיעת הרקטה נהרגו כאמור חסן סואעד וארג'ואן מנאע. הם נפצעו תחילה באורח אנוש, אך בהמשך נאלצו הרופאים לקבוע את מותם. אמש התקיימה במג'ד אל-כרום הלווייתה של מנאע, בהשתתפות אלפי בני אדם. "נפל עלינו אסון קשה ומזעזע, איבדנו אישה נהדרת שכולם אהבו", סיפרו.
מלבד שני ההרוגים, באירוע נפצעו שבעה בני אדם נוספים, בהם גבר כבן 80 באורח קשה, ואישה כבת 75 וגבר כבן 53 באורח בינוני. לאחר המטח עדכן דובר צה"ל כי זוהו כ-30 שיגורים שחצו משטח לבנון. "חלקם יורטו וזוהו נפילות", מסר.
פורסם לראשונה: 23:15, 25.10.24