ארה"ב וסעודיה נמצאות במרחק של "ימים" מגיבוש המסמכים של הברית בין שתי המדינות. כך דיווחה היום (ראשון) רשת CBS האמריקנית. לפי הדיווח, התקדמות משמעותית נרשמה אתמול בשיחות בין יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ליועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן, במהלך ביקורו של האחרון בריאד. ב-CBS דווח כי המרכיב הראשון בעסקה כולל הסכמים בין ארה"ב לסעודיה, והשני נוגע לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה.
המסר של בלינקן: "הסכם הנורמליזציה קרוב" ו"המחיר" שנדרש מישראל
(צילום: מחלקת המדינה)

1 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן ג'ו ביידן בנימין נתניהו
מוחמד בן סלמאן ג'ו ביידן בנימין נתניהו
ארה"ב וסעודיה במרחק "ימים" מהסכם: הנורמליזציה ופתרון שתי המדינות בחלק השני שלו
(צילום: Ludovic MARIN / POOL / AFP, Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS, gettyimages, עמית שאבי)
גורם המעורה בעמדת סעודיה אמר ל-CBS כי הסעודים הבהירו שדבר לא יכול להתקדם ללא פתרון שתי המדינות, שכולל שלטון פלסטיני עצמאי בגדה ובעזה. לפי הדיווח, משרד החוץ בסעודיה פרסם הצהרה, שבה תיאר את טיוטת ההסכם כ"כמעט סופית".
ברשת האמריקנית דווח כי ההסכמים בין המדינות בחלק הראשון של הברית כוללים ערבויות הגנה ושיתוף פעולה בתחומי הגרעין האזרחי. בחלק השני יש כאמור התייחסות לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, אך הם מותנים בדרישה הסעודית לפעול להקמת מדינה פלסטינית.
בארצות הברית דווח כי סאליבן, שהגיע היום לביקור בישראל, צפוי לדון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בהסכם המתגבש עם סעודיה. נתניהו מסרב להכיר במדינה פלסטינית, אך בכירים בממשל הנשיא ג'ו ביידן מקווים כי הוא יראה בהסכם הזדמנות להגיע לפשרה - למרות הסכנה שיאבד תמיכה בקרב חלק מהשרים בממשלה.
הדרישה הסעודית בנוגע לפתרון שתי המדינה אינה דבר חדש, והיא עלתה גם בתחילת החודש, אז ביקר בסעודיה מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. במהלך ביקורו נועד בלינקן עם בכירים ממדינות ערב ואירופה, ודן איתם בתוכנית ל"יום שאחרי" ברצועת עזה. בהמשך, פעל לקידום היוזמה האמריקנית להסכם נורמליזציה בין ריאד לירושלים. הוא אמר אז שההסכם קרוב להשלמה, אך הדגיש כי ישראל תידרש למעשה להסכים לקדם את פתרון שתי המדינות.